Var finna vindblusar?

PetNor - tack för erbjudandet; jag bor i Stockholm och skulle mycket uppskatta konkret butikstips så jag slipper ränna runt överallt. Montane LiteSpeed och Featherlite låter ju lovande...
 
PetNor: Jag skulle vara mycket tacksam för tips om butiker i Stockholm.
Sorry - det blev visst dubbelt, jag såg inte mitt första svar, trodde att jag glömt trycka på knappen...
 
PetNor - tack för erbjudandet; jag bor i Stockholm och skulle mycket uppskatta konkret butikstips så jag slipper ränna runt överallt. Montane LiteSpeed och Featherlite låter ju lovande...

Min fråga var inte ställd endast för min del :)
Nu är jag ju i och för sig boendes i Skåne men jag kan väl för all del komma med tips ändå.

"AddNature" har Montane Featherlite och LiteSpeed: http://www.addnature.com/brand.asp?brand_id=444

Du hittar Addnature i Stockholm på:
Birger Jarlsgatan 67 eller på
Högbergsgatan 30A

Jag har handlat på AddNature många gånger och så vitt jag vet har de de absolut bästa priserna. Dessutom har dom Prisgaranti.
Läs mer på: http://www.addnature.com/main.asp

Lycka till med inköpet!

//Peter
 
Kanske något jag inte tänkt på.
Jag förstår varför man bör kunna öppna en skaljacka nerifrån men varför är det så viktigt att kunna öppna en vindblus nerifrån?

På en vindblus/vindjacka är det inte så mycket för att ventilera bort fukt som för att kunna reglera klädsel för att uppnå en optimal temperatur. Jag föredrar att kunna svalka buken snarare än bålen lite extra när det går lite uppför ed. Självfallet finns det gånger då jag öppnar uppifrån också men det är inte lika vanligt.
Nu kan jag ju inte hävda att jag har problem med luftrören men för de som har sådanna problem är det helt klart en fördel att kunna skydda bålen och ventilera på annat ställe.
Har hört att det inte ska vara bra för kvinnor att vara allt för barbröstade men huruvida det är puritansk propaganda eller mediciska fakta kan jag inte uttala mig om.
En optimal lösning hade ju varit att kunna rulla upp ryggen på samma sätt som KM har på någon av sina jackor...skulle nog bli lite för krångligt för mig tror jag.

Men att göra ärmarna så vida att man kan rulla upp dem ovandför armbågen även med ett mellanlager mellan är inte fel! Där brister nog min nuvarande jacka men nästa jag syr ska nog rätta till det!

At kunna reglera klädseln är A och O för att kunna ha det skönt på turen, jag skulle inte ge mig ut utan en mössa som kan öppas i toppen numera!

Om någon vill ha mönstret som jag sydde min "
två söms" jacka efter är det bara säga till.
 
Beställ på ebay...

Söka på ebay.co.uk är ett annat alternativ. Jag beställde min "featherlite smock" på Agoraphilia outdoor gear för 30.49 GBP. Fast färgen "Ivy" som jag tog stämmer inte riktigt med bilden. Den är lite grönare. Kanonplagg. Jacka på sommaren är numera bortrationaliserad.
 
På en vindblus/vindjacka är det inte så mycket för att ventilera bort fukt som för att kunna reglera klädsel för att uppnå en optimal temperatur. Jag föredrar att kunna svalka buken snarare än bålen lite extra när det går lite uppför ed. Självfallet finns det gånger då jag öppnar uppifrån också men det är inte lika vanligt.
At kunna reglera klädseln är A och O för att kunna ha det skönt på turen, jag skulle inte ge mig ut utan en mössa som kan öppas i toppen numera!

Om någon vill ha mönstret som jag sydde min "
två söms" jacka efter är det bara säga till.

Jo jag förstår precis vad du menar, men...
Min vindblus har "i princip" ingen värmehållande funktion alls. För att upprätthålla rätt temperatur så öppnar jag därmed skaljacka eller vad jag nu har på mig och då önskar jag absolut att jag kan göra det nerifrån men jag ändrar väldigt sällan på vindblusen.

Skulle det vara så pass varmt att det är avgörande om jag öppnar vinblusen eller inte så anser jag snarare att det är så pass varmt att jag inte skall ha skaljacka på mig alls.

Nu är detta ingen kritik alls mot att du önskar ha denna funktion eller inte och precis som du skrivit tidigare så kan man tycka att det är en detalj som är lite löjlig att ta bort eftersom den väger så pass lite.
Jag har dock aldrig kännt att jag behöver den funktionen.

//Peter
 
Jaha, "vindblus" är samma sak som tunn vindjacka alltså. Jag har haft en Golite Ether i rätt många år, närmare 5 nu kanske. Med halv kedja. Knölas ner i sin packficka och blir då stor som en Grapefruit ungefär. Den är rätt bra. Väldigt lätt givetvis. Men jag tycker den är lite för tät som vindjacka, den är svettig att gå uppför med eller att cykla med. Och lite för otät som regnjacka, den står emot ett tag sen sen går vätan genom tyget.
 
Jaha, "vindblus" är samma sak som tunn vindjacka alltså. Jag har haft en Golite Ether i rätt många år, närmare 5 nu kanske. Med halv kedja. Knölas ner i sin packficka och blir då stor som en Grapefruit ungefär. Den är rätt bra. Väldigt lätt givetvis. Men jag tycker den är lite för tät som vindjacka, den är svettig att gå uppför med eller att cykla med. Och lite för otät som regnjacka, den står emot ett tag sen sen går vätan genom tyget.

Jag misstänker att jag får ta på mig rätt mycket av skulden för att ha återinfört begreppet "vindblus" i nutida friluftssammanhang (eller outdoornomenklatur kanske det heter). Detta var ett vanligt förekommande uttryck o litteraturen på 50-60-talet, ofta i kombination med "vindbyxor". De senare använde man då som stormplagg tillsammans med anorak ovanpå de vanliga byxorna i vintersammanhang. Begreppet "snöblus" var det som användes till den vita kamouflagedräkten när jag gjorde lumpen på 70-talet. Googlar man på "vindblus" så får man också upp en massa militära plagg, de flesta från anno dazumal.

Eftersom "blus" för mig är ett ganska tunt plagg, till skillnad från "jacka" så känns kombinationen "vindblus" väldigt användbar och illustrativ när man pratar om "tunna icke vattentäta vindjackor".

Sedan jag flitigt använde begreppet i min bok har jag insett att det är ett uttryck som är ganska okänt för en yngre generation. Jag har till och med fått uppskattande nickningar från kvinnor för att jag inte räds ett så föga macho-betonad benämning. Kul att kunna förlänga livet på ett i sammanhanget praktiskt uttryck.

Jörgen
 
J

Eftersom "blus" för mig är ett ganska tunt plagg, till skillnad från "jacka" så känns kombinationen "vindblus" väldigt användbar och illustrativ när man pratar om "tunna icke vattentäta vindjackor".

Jörgen

Det finns också motsvarande arbetskläder t ex "skogsblus" för skogsarbete, den har oftast varit ofodrad i nylon, men även Gore-Tex förekommer.
 
Det finns också motsvarande arbetskläder t ex "skogsblus" för skogsarbete, den har oftast varit ofodrad i nylon, men även Gore-Tex förekommer.

Tänkte inte på det. Huggarblus, är ju en vanlig benämning. En vanlig engelsk benämning är ju "wind shirt", vilket ju förmedlar ungefär samma känsla. Alltså tunnare än "wind jacket".

Får väl föra in detta i Wikipedia :)

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.