Var finna vindblusar?

Har man en rent osannolik tur kan man hitta en i källaren! Denna dök upp när jag hjälpte mina föräldrar att flyttstäda. Jag sydde jackan 1986 eller 1987 på slöjden, och eftersom modet då var väldigt oversized så kommer jag fortfarande i den! Dessa 216 gratisgram åker helt klart med i packningen på årets sommartur! Kanske inte årets modell och färger, men min man säger att jag passar i det mesta, så jag törs nog ha på mig den.

96a47f493c4e14639f549f2a2a61868f.jpg
 
Senast ändrad:
Grymt örhnell, tänk om man varit intresserad av syslöjd på den tiden, då hade man kanske gjort liknande fynd. Nu hittar jag bara kammomönstrade, elefantformade grytunderlägg och mystiska stickade saker som jag behöver en antropolog för att kunna identifiera.
 
Hudvänlig vindblus?

För den berömda polyvalensens skull vill jag ha en vindblus kan bäras direkt mot huden utan att den känns som en plastpåse. Där brister ju de flesta som är sydda i den tunnaste sovsäcksväven. Pertex Equilibrium är ett rätt trevligt material, men vad finns det för andra? Nån som vet nån skön och lätt vindblus?

Glöm inte att en blus knäpps åt motsatt håll jämfört med skjortan. :)

Visst - om man helt bortser från några århundraden av blushistoria. ;)
200px-Garibaldi.jpg
 
Glöm inte att en blus knäpps åt motsatt håll jämfört med skjortan. :)

Nja, stämmer det verkligen? Formellt sett har jag för mig att skillnaden skjorta/blus handlar om nåt annat, för jag vet att i diskussionerna om nya scoutskjortan så påpekades ofta att den gamla scoutskjortan inte ens är en skjorta utan en blus.
 
Det var något språkprogram på p1 som för några år sen nämnde det som en skillnad. Men detta tycktes då komma ifrån senare tid då blusen betraktades som ett kvinnoplagg.

Svenska wiki hävdar att skillnaden är att blusen är draperad och skjortan är figursydd, först på 1890-talet blev blusen ett kvinnligt plagg (fast timmermansblus och liknande fanns ju kvar?). Hur som haver så är den förunderliga blusen ett bra och praktiskt plagg.
 
Det stammer om man ar konservativ. Blus ar traditionellt ett kvinnoplagg och som sadant knapps det med hogersidan liggande over vanstersidan (sett fran bararen). Galler aven for jackor.

Lite knepigt dock att astadkomma med blixtlas! :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Jag sydde jackan 1986 eller 1987 på slöjden, och eftersom modet då var väldigt oversized så kommer jag fortfarande i den!
De av er som följer min blogg kommer kanske ihåg att jag fick möjligheten att gå om årskurs 9. Dock fanns det inte plats på träslöjden, utan jag blev den förste killen någonsin i Falun som haft ämnet syslöjd i årskurs 9. Läraren blev aningen perplex när jag dök upp - och av någon outgrundlig anledning lät hon mig slippa sy de obligatoriska babykläderna. Jag fick sy vad jag ville. Ett av mina första objekt blev en skidoverall!!! (typ utförsåkning) Detta plagg hittade jag på vinden hemma hos min mor för ett tag sedan. Man kan väl säga att modet var det absolut motsatta på den tiden om man jämför med ditt fynd: Ju tightare desto bättre! Redan då satt den som ett ålskinn. VARJE liten utbuktning på min kropp syntes tydligt. Men det var ju under "the roaring 60:s", så allt var ju tillåtet.
Vart vill jag komma med detta? Tja... bara att jag - idag - inte har samma glädje av mitt fynd som du har. Men - jag ger mig tusan på att jag hade större glädje av mitt plagg när det var nytillverkat, än vad du hade av ditt.

HåkanF
 
Vart vill jag komma med detta? Tja... bara att jag - idag - inte har samma glädje av mitt fynd som du har. Men - jag ger mig tusan på att jag hade större glädje av mitt plagg när det var nytillverkat, än vad du hade av ditt.

HåkanF

Det kan du hoppa upp och sätta dig på att du hade! Kan inte minnas att jag bar jackan alls. Möjligtvis lite som pliktskyldigast den dagen man fick ta hem alstren, men inte sedan. Den här jackan var ju ett obligatorium, och hur kul var sådana att ha på sig?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.