vanlig gps med automatisk logfunktion

Det klarar i princip alla.
Men välj en modell med extern antennanslutning så du kan ha mottagaren i fickan o antennen på ryggsäcken eller axeln.
 
aha...

...tack för tipset, ska bege mig till hjertmans på lördag o spana lite... :)

/eric - som trodde hjertmans var en liten fjuttbåtfirma i västerås, men tydligen inte.. :)
 
Hmm

Misstänker att du vill ha en GPS som tar positioner med x antal minuters mellanrum. Tror inte GPS76 klarar det, ok har inte kollat men dom Garmin jag har provat har bara haft två lägen, normal (uppdatering varje sekund ) eller batterisparläge ( ca 3 sekunder mellan uppdateringarna har jag för mig). Finns en annan tråd här på forumen där nån säger att Silvas GPS klarar att logga med långa intervall mellan varje punkt, kommer inte ihåg var jag såg det :(
/Tobbe
 
På min Magellan (Meridian-serien) kan jag ställa in hur glest i avstånd den skall logga. Är det i tid man ställer in loggning med Garmin`s mottagare?
 
Re: Hmm

Tobbe_S; sa:
Misstänker att du vill ha en GPS som tar positioner med x antal minuters mellanrum. Tror inte GPS76 klarar det, ok har inte kollat men dom Garmin jag har provat har bara haft två lägen, normal (uppdatering varje sekund ) eller batterisparläge ( ca 3 sekunder mellan uppdateringarna har jag för mig). /Tobbe

Redan ”gamla” Garmin i 12 serien har inställbart tidsintervall för punkter i trackminnet mellan 1 s och 99h 59 m 59s. Den första GPSen i eTrex serien (den gula) hade bara auto. Nya GPSer i eTrex serien har valbart auto, sträcka eller tid. Det är bara att läsa innantill på Garmins web-sida där finns manualerna i pdf format. Garmin 76 har givetvis också valbart auto, sträcka eller tid.

Per Brune
 
Garmin 45

min Garmin 45 kan jag välja automatisk tracking eller bestämt tidsinterval.
kul att se hur man har seglat tex....
 
Re: Garmin 45

kanotisten; sa:
min Garmin 45 kan jag välja automatisk tracking eller bestämt tidsinterval.
kul att se hur man har seglat tex....

Funktionen auto och tid har förmodligen funnits så länge det funnits trackminne, med undantag för den först versionen av eTrex (den gula). Man kan ha mycket roligt med trackminnet. Rita ut hastigheten som funktion av tiden, hastigheten som funktion av sträckan mm i OziExplorer mm. Med CompeGPS kan man göra så här

skridsko_20030302_nasa_crop.jpg


där färgen visar hastigheten. Tyvärr rymdes inte färgkoden för hastigheten på detta sattelitfoto här på Utsidan, men den intresserade kan gå in på min hemsida http://home.swipnet.se/brune och sedan klicka på Långfärdsskridsko. Man ha helst ha bredband för där har jag har många stora sattelitfoton och det är bara dom 2 sista som är gjorda med CompeGPS. Min provtid för gratis användning av CompeGPS har gått ut så jag kan inte göra någon ny bild med nya trackfiler (kajak).

Per Brune
 
Olika saker

Ni pratar inte om samma sak.
Visst kan en 76S logga färdvägsspåret med specificerat tidsintervall, det är inga problem alls.
Men det som efterfrågas i början av tråden, om jag inte missförstår alldeles, är en GPS som mäter in sin position varje kvart, exempelvis, loggar den positionen, och sedan "sover" tills det är dags nästa gång.
Detta för att spara strömmen så mycket som möjligt, alltså.
Någon sådan GPS finns inte såvitt jag vet, åtminstone inte i Garmins sortiment. Det närmaste är ju då batterispar, där mottagaren går ner på halvfart i tre-fyra sekunder mellan varje mätning. Detta hindrar den dock inte från att logga färdvägen varje sekund, genom att interpolera mellan mätningarna.

Anders
 
mmm....

...egentligen var det ju nåt sovläge mellan varje kvarts loggning jag var ute efter men det verkar ju inte finnas. Men 18 timmar på 2 aa-batterier kan jag tycka är acceptabelt. :)

satellitbilderna ovan är ungefär vad jag vill göra, så kul o se att de går.. =)

tack för alla svar!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpet Skärgårdsnavigering - vanlig GPS/iPhone? Navigering 13
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
apersson850 Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin Navigering 9
Blåbär Vanlig cykeldynamo? Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.