Skärgårdsnavigering - vanlig GPS/iPhone?

Jag har tidigare fått goda GPS-råd här. Nu har jag blivit med smartphone. Så nu undrar jag hur är det med iPhones GPS-möjligheter? Jag har förstått att vissa appar/kartor klarar sig utan internet; viktigt för mig som inte har ett stort surfkonto. En annan begränsning är batterikapaciteten.

Varför pyssla med telefonen när man har GPS? Ett skäl är att displayen är både större och klarare. Ett större karturval verkar vara ett annat skäl. Ex. förlaget Calazo erbjuder kartor med samma utseende som den vanliga topografiska papperskartan (grönsaksbladet) som jag trivs bra med i skärgår'n på skridsko eller i kajak och det till rimliga priser.

Skulle vara trevligt att få ta del av synpunkter, allmänna såväl som mer specifika. Antingen i form av några rader eller som hänvisngar till tidigare inlägg på detta forum.
 
Är

det kajak och skridsko räcker displayen på GPSen din bra Torbjörn. Men det finns massor av matnyttigt till Iphone också sånt som kan sparas i enheten.

Det som talar mot Är batteritiden. Men i båt med motor så kanske man alltid kan ordna laddning?

Thure
 
Batteritid har du redan noterat.

En nackdel kan vara om man har polariserade glasögon och håller mobilen i "fel" vinkel" - då blir det svart skärm tills du vrider på antingen glasögon eller skärm.

Är du mycket snabb behöver GPSen uppdatera position ofta, flera ggr per sekund så du inte får eftersläpning av egen position och tror att du är hitom grundet när du står på det. Då jag har android istället för äppel-lur vet jag inte någon om fruktGPSs samlingshastighet :)

Kräver mobilen/plattan uppkoppling så är ju begr att du måste ha just det (både yttäckning och kapacitet nog att dela med andra mobilandänvdare) men kan du lagra kartor på minneskort försvinner den invändningen.

/Patrik
 
Galileo med Eniro

Så här gör jag: http://www.utsidan.se/cldoc/anvand-eniros-kartor-offline-i-din.htm

Fungerar jättebra och är helt gratis. Nu har jag köpt till möjligheten att lagra färdvägar och göra waypoints, då blir appen ännu mer användbar. Gäller bara att titta igenom kartorna innan hemma, då laddas allt du tittat på in och lagras i telefonen.

Vill du spara batteri med Galileo är det enkelt. Eftersom appen lagrar kartorna innan behöver du bara använda GPS:en och inte 3G. Gör såhär. Slå av telefonen, starta den igen, men slå inte in koden för att låsa upp simkortet. Gör du så går inte själva telefondelen igång, men du kan ändå använda GPS:en. nackdelen är att du inte kan ringa och uppdatera facebook, men vem har tid med sånt när man paddlar :)
 
Varför pyssla med telefonen när man har GPS? Ett skäl är att displayen är både större och klarare.

Kan så vara men GPS-skärmarna brukar vara väldigt läsbara i starkt solljus och det är inte alla telefon-skärmar. Sen har en GPS betydligt längre batteritid och telefonen kan man ju behöva ringa med.

Jag navigerar med GPS i kajaken men fått många mothugg mot detta, det ska vara karta o kompass för GPS kan man ju inte lita på, elektronik & vatten, batterislukare och allt vad det var.
Jag har med karta för översikter och kompass också som reserv. Men också en extra GPS.

Men så modern har jag inte blivit att jag navigerar med telefonen. Den ligger nedpackad och avstängd för att vara redo att användas till sms och telefonsamtal. Jodå det är sk IP-klassad telefon, annars får den inte följa med alls.

Än så länge tror jag både kapsling, stryktålighet, batteritid och synlighet i starkt solljus är bättre hos en ren GPS. På något sätt känns GPS betydligt mera driftsäker och lättanvänd.

Telefonerna utvecklas med rasande fart och en vacker dag kommer väl GPS-dödaren på allvar.
Men det är inte en mobil som man inte kan byta batteri i själv.

mvh thomas
 
<klipp>
Telefonerna utvecklas med rasande fart och en vacker dag kommer väl GPS-dödaren på allvar.
Men det är inte en mobil som man inte kan byta batteri i själv.

mvh thomas

Man kan få med sig energi till prylar utan att behöva byta batteri - det finns gott om ackumulatorer/"power packs" som du laddar hemma och sedan laddar din pryl med inbyggt batteri från. Prylar med inbyggt batteri är enklare att bygga så de bli IP-täta. Men då det laddbara batteriet är utslitet blir det en dyr operation att byta - om det ens går men med dagens tempo i utvecklingen och de flestas längtan (inkl min) att ha nyare/bättre så är det för mig en naturlig del av kalkylen för inköp. Jag räknar inte med andrahnadsvärde på mina elektronikprylar - jag har dem tills de är slut och jag köper nytt.

/Patrik
 
Men då det laddbara batteriet är utslitet blir det en dyr operation att byta - om det ens går
Jag är en snål jäkel som framhärdar att behålla min elektronik (orimligt länge enligt tillverkarna misstänker jag) och hur som, man kan själv byta batteri i exempelvis en iPhone 3GS, men det är lite tjorvigt, eftersom man måste plocka bort skärmen, koppla ur kretskortet, ta bort det fastklistrade batteriet, klistra fast det nya batteriet och sedan få tillbaks alltihop igen.

Finns bra info på youtube dock, batteriet kostar i storleksordningen 200 spänn och allt man riktigt behöver är en liten stjärnmejsel och en plastkniv, så dyrt är det inte :). (och misslyckas man hade man ju antagligen iaf tänkt kassera telefonen).
 
Jag är en snål jäkel som framhärdar att behålla min elektronik (orimligt länge enligt tillverkarna misstänker jag) och hur som, man kan själv byta batteri i exempelvis en iPhone 3GS, men det är lite tjorvigt, eftersom man måste plocka bort skärmen, koppla ur kretskortet, ta bort det fastklistrade batteriet, klistra fast det nya batteriet och sedan få tillbaks alltihop igen.

Finns bra info på youtube dock, batteriet kostar i storleksordningen 200 spänn och allt man riktigt behöver är en liten stjärnmejsel och en plastkniv, så dyrt är det inte :). (och misslyckas man hade man ju antagligen iaf tänkt kassera telefonen).

Nu är väl få äppelprodukter IP-klassade men jag har svårt att tro att du byter batteri med bibehållen täthet på en IPklassad pryl som inte är avsedd för batteribyte med avancerat hemsnideri men visst är det miljöbra att bruka saker länge. Själv har jag tyvärr lite för stort begär till nya prylar men brukar lämna till återvinning eller sälja vidare i möjligaste mån.

/Patrik, som ska byta privatmobil nu men min SonyE C702 med renoverad bottenkontakt är uttjänt nu - får ladda batterierna i annan mobil - blir nog en xperia Z1 compact som ersättare
 
@tango
Nej, inte IP-klassade, jag gjorde nåt överslag mellan vad tråden från början handlade om och vad du skrev och hamnade i frågeställningen "går det att byta batteriet i en iPhone?" - mest för att jag gjort det och för att jag ville skryta om saken om jag ska vara helt uppriktig :D.

Vad gäller byta batterier i en ip-klassad produkt... Tja, beror ju på hur det är gjort. Har de limmat ihop den går man väl bet, men är det diverse packningar kan det mycket möjligt gå. Och när man väl kommit till punkten att det inbyggda batteriet är slut förlorar man ju inte mycket annat än tid samt nån hundring eller två på nytt batteri på att försöka. Men mest handlar det väl för mig om en viss tillfredställelse i att ha "lagat" något :D.
 
Man kan få med sig energi till prylar utan att behöva byta batteri - det finns gott om ackumulatorer/"power packs" som du laddar hemma och sedan laddar din pryl med inbyggt batteri från. Prylar med inbyggt batteri är enklare att bygga så de bli IP-täta. /Patrik

Du har klart en poäng att det nog är både lättare och billigare att göra en bra kapsling utan batterilucka.
Visst finns det powerpacks att ladda med men det kan man ju inte göra under gång i kajak. Så fort man tar av täcklock för kablar är det inte särskilt vattentätt längre och tympligheten blir klart lidande om GPS:en har en sladd till en powerpack.

Att byta AA-batterier under gång i kajak går däremot utmärkt. Jag gjort det flera gånger.
Att byta batteri i äppel-lur under gång i kajak är nog inget för vanliga dödliga.

När GPS-dödar-mobilen kommer måste den också kunna klara ett batteribyte under gång i kajak.

mvh thomas
 
Vad gäller byta batterier i en ip-klassad produkt... Tja, beror ju på hur det är gjort. Har de limmat ihop den går man väl bet, men är det diverse packningar kan det mycket möjligt gå..

Jag vet inte vilka produkter du tänkte på och rubriken i tråden handlade ju specifikt om iphone.

Breddar man diskussionen till smartphones i allmänhet så finns det flera som är både ip-klassade och har ett batteri som man skiftar ungefär lika enkelt som AA-batterierna i en hand-GPS. (kanske ännu enklare t.om, med ett enda batteri att hålla koll på när man vinglar runt i sittbrunnen..) - Samsungs Galaxy S5 och S4 Active t.ex. Då kan man också botanisera bland friluftsvänliga egenskaper som stor skärm som passar karthantering fint, skärm som går att använda med vantarna på, fysiska knappar för att distinkt hantering, minneskortplats för kartadata, foto och video mm - beroende på smak och tycke.

- Då får man en smartphone som är ett betydligt mer fältmässigt alternativ till en hand-gps. Om det är en "gps-dödar-mobil" eller inte beror nog helt på användningsområde och personilga preferenser. Självklart kan en kompetent mobil med goda friluftsegenskaper täcka upp rätt många behov och kommer duga bra för många, men det är nog lika självklart att det finns användningsområden där en enhet som är kompromisslöst konstruerad för att enbart vara just ett gps-instrument kommer att ha fördelar inom just det området.

Annars kan man snegla på Garmin Monterra - en mer eller mindre traditionell hand-gps som kör Android, så att man kan köra vanliga Androidappar (utan att betala för appar och kartdata en gång till om man redan kör dem på sin telefon). Lite av det bästa från två världar, men oundvikligen en kompromiss på samma gång - jag saknar t.ex. de fysiska knapparna på Monterran, även om den skärmen också fungerar fint med vantarna på.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apersson850 Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin Navigering 9
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
quadrix vanlig gps med automatisk logfunktion Navigering 14
Blåbär Vanlig cykeldynamo? Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...