Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin

Nu har jag hunnit leka lite med StreetPilot c550. Till skillnad från c3xx har c5xx GPS-mottagare med SiRFstar III. Det är sannerligen stor skillnad. Tre andra GPS på skribordet här vid sidan om datorn har ingen susning om var de är, men c550 får in 7 satelliter och tror sig veta var den är på 6 meter när. Fungerade till och med inne på toaletten (!) på jobbet.

Anders
 
apersson850; sa:
Nu har jag hunnit leka lite med StreetPilot c550. Till skillnad från c3xx har c5xx GPS-mottagare med SiRFstar III. Det är sannerligen stor skillnad. Tre andra GPS på skribordet här vid sidan om datorn har ingen susning om var de är, men c550 får in 7 satelliter och tror sig veta var den är på 6 meter när. Fungerade till och med inne på toaletten (!) på jobbet.

Anders


Funkar på muggen? Skit bra! :)

Sitter här hemma och biter på naglarna i iver och vånda över spänningen av att kanske få hem min nya 60CSx idag. Ska bli kul att testa den mot den gamla 60CS och se vilka skillnader det är mellan dem. Hur var det nu, är det bättre/snabbare processor i nya 60CSx jämfört med 60CS?

Väntar även med spänning på att någon testar ett 1GB kort i 60CSx och rapporterar om det funkar eller inte.

Allt annat är väl identiskt mellan 60CS och CSx, förutom SiRF och minnsekortet?

MVH Tony
 
apersson850; sa:
Nu har jag hunnit leka lite med StreetPilot c550. Till skillnad från c3xx har c5xx GPS-mottagare med SiRFstar III. Det är sannerligen stor skillnad. Tre andra GPS på skribordet här vid sidan om datorn har ingen susning om var de är, men c550 får in 7 satelliter och tror sig veta var den är på 6 meter när. Fungerade till och med inne på toaletten (!) på jobbet.

Anders

Vet Du hur stora SD-kort den klarar?
 
Har inte större än 1 GB. Det gick bra.
Jag har inte kollat hur stort internminnet anses vara, men kartorna tar upp ca 1,1 GB, och det finns ändå plats till annat. Den förinstallerade kartan är alltså City Navigator Europe NT+ v8.

Sen provade jag att stoppa dit några jpeg (kan man ha som startbild, när den drar igång) och någon MP3-fil (mest för att testa om det funkar, makalöst ljud för att vara så liten mojäng), och det var inga problem alls.

SD-kortet behövs alltså främst om man vill ha med sig mycket MP3, eller om man vill ha med sig en alternativ karta. Ska man bara köra bil i Europa finns det för närvarande inget bättre till Garmin än den som hör till från början.

Anders
 
Allt annat är väl identiskt mellan 60CS och CSx, förutom SiRF och minnsekortet?

MVH Tony [/QUOTE]

Nepp, det är lite som skiljer.
CSX har inte alarm klocka och den kan inte spara lufttrycket när den är avstängd. Om man har WAAS/EGNOS på när den tappar mottagningen (typ i en tunnel) så hittar den inga satelliter när du kommer ut ur tunneln, man måste starta om den för att den skall hitta dom igen. Det är oxå lite skillnad i fäger på kartorna.
 
Tack för den förklaringen! Efter att jag passerat en gammal järnvägstunnel som nu används som promenadväg ville inte 60CSx hitta satelliter. Det funkade igen sedan jag stängd av den. Undras om det är fixat i nya betan?
 
chuck; sa:
Allt annat är väl identiskt mellan 60CS och CSx, förutom SiRF och minnsekortet?

MVH Tony

Nepp, det är lite som skiljer.
CSX har inte alarm klocka och den kan inte spara lufttrycket när den är avstängd. Om man har WAAS/EGNOS på när den tappar mottagningen (typ i en tunnel) så hittar den inga satelliter när du kommer ut ur tunneln, man måste starta om den för att den skall hitta dom igen. Det är oxå lite skillnad i fäger på kartorna.
[/QUOTE]


Men hallåååååå.....

Just så damp avin på den nya CSx ner i brevlådan och man är på språng att hämta den, och så säger du sådana elakheter..... :-(

Men det där med alarmklockan lufttrycket och att den inte hittar satteliter efter tunnlar måste väl ändå fixas till i nya programvaror? Jag menar, det finns ju ingen som helst anledning att backa på finesser på nyare apparater utan de bör väl bli fler och bättre.

MVH Tony
 
Ja, det kommer säkert fixar, det brukar det ju göra...
Om man inte använder EGNOS så slipper man tunnel problemet.
Det är den senaste betan som jag kör med.

Om ni inte har märkt det så försvinner ÅÄÖ åäö i namnet på waypoints när man flyttar sina waypoints från mapsource. Det kommer säkert fix på det oxå...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vattentätt flytande mobilfordral för stor mobil, genompekbart? Navigering 16
niking Bil-GPS en stor trafikfara!?! Navigering 20
pher_ Hur stor plats tar tex sjökort för mälaren? Navigering 4
olhe Stor artikel om GPS i Mikrodatorn Navigering 1
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
LOOP32 Skillnad på Rutt o Spår Navigering 5
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
Winstar Vad är det för skillnad på........... Navigering 1
jormah Skillnad i olika kartprogram? Navigering 1
johwa Skillnad i Vistans olika basemaps...?! Navigering 10
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.