Skillnad i Vistans olika basemaps...?!

Hej alla!
Jag har nyss fått min Vista utbytt.
Basemappen i min gamla hette "Atlantic basemap"
I min nya Vista heter den "Int´l Atlantic"
Är det någon som vet vad det är för skillnad på dessa?

Mvh
- Johan -
 
Karta

Ja, den ena är väl Atlantisk och den andra är - eh - Atlantisk...?
Nä, jag vet inte. Kan det vara att de har lagt till fler städer eller så utanför där den detaljerade kartan har täckning?
Jag har ju en Vista med amerikansk karta, men den innehåller ändå en drös med samhällen i Europa, mer än bara huvudstäder, alltså.

Eller är det bara nytt namn, samma karta.

Anders
 
Min förra Vista var en Europeisk.
Men den det konstiga var att när jag startade upp den nya för första gången, så var en karta för Taiwan framme...
Taiwan ligger ju inte riktigt i Europa...?!
Kan det vara så att min nya Vista har en "större" basemap, fast mest detaljerad i Europa?
Jag kan t.ex. se att Highway H1 leder från Johannesburg till Pretoria...
Jag tror inte att min förra Vista hade lika mycket info. ...antagligen bara att tacka & ta emot!
Eller...?
 
johwa; sa:
Min förra Vista var en Europeisk.
Men den det konstiga var att när jag startade upp den nya för första gången, så var en karta för Taiwan framme...
Taiwan ligger ju inte riktigt i Europa...?!
Kan det vara så att min nya Vista har en "större" basemap, fast mest detaljerad i Europa?
Jag kan t.ex. se att Highway H1 leder från Johannesburg till Pretoria...
Jag tror inte att min förra Vista hade lika mycket info. ...antagligen bara att tacka & ta emot!
Eller...?
Garmin har produktion och sluttestning i Taiwan. Därför såg du den positionen innan du fick satellitkontakt. Du kanske har olika versioner av programvaran i den gamla och den nya enheten eller att de har en ny firmware och att det skett en kosmetisk förändring där. Bara för att texten skiljer sig behöver inte kartan vara förändrad, även om självklart det också är möjligt.
 
Världskarta

Såvitt jag har förstått har alla Vista en karta över hela världen. Det är väl den Garmin kallar för basemap. Dessutom pytsar de in "enhanched basemap" över antingen Amerika, Europa eller fjärran östern.

Även i min amerikanska manick finns det med exempelvis delstatsgränserna i Australien, tillsammans med Sydney, Adelaide, Melbourne osv.

Lite kul att de skickar ut enheter som "är i Taiwan", men om man gör en s.k. Master Reset vaknar de upp i Olathe, Kansas City, KS. Där huvudkontoret ligger, har jag förstått.

Anders
 
johwa; sa:
Jag kan t.ex. se att Highway H1 leder från Johannesburg till Pretoria...
Jag tror inte att min förra Vista hade lika mycket info. ...antagligen bara att tacka & ta emot!
Eller...?
Min GPS V som är långt över ett år gammal visar också denna väg (och en massa andra i Sydafrika) så jag tror nog att de fanns med på din förra karta också. I min burk heter den dock N1 men det kanske mer beror på att det är svårt att läsa på skärmen än att du har en modernare karta?
 
Re: Världskarta

apersson850; sa:
Såvitt jag har förstått har alla Vista en karta över hela världen. Det är väl den Garmin kallar för basemap. Dessutom pytsar de in "enhanched basemap" över antingen Amerika, Europa eller fjärran östern.
Visste inte att det fanns enheter för fjärran östern men annars är det så jag fattat det också.
I basemap finns nations-, delstatsgränser och riktigt stora städer men inga vägar. Maximal zoomnivå utan att få overzoom är 500km.
I enhanced basemap finns de viktigare vägarna med och max zoomnivå är där 50km.
I en nedladdad detaljerad karta finns "alla" vägar med och max zoomnivå kan skilja men är ofta 50m.
Lite kul att de skickar ut enheter som "är i Taiwan", men om man gör en s.k. Master Reset vaknar de upp i Olathe, Kansas City, KS. Där huvudkontoret ligger, har jag förstått.
Och därmed vet vi var programmeraren håller hus :)
För övrigt har jag för mig att landmärkena (waypoints) för Garmins tre kontor dyker upp igen när man gör en total återställning så det går bra att hitta till fabriken i Taiwan eller deras europeiska kontor också.
[Ändrat av PR 2003-01-20 kl 00:16]
 
Där bor han!

Visst vet vi var programmeraren håller hus!
Så mycket som jag varit i kontakt med Garmin vet jag dessutom vad han heter, vad hans flickvän heter, vad hon har gett för namn åt sin Vista osv.
Jag skriver "programmeraren" i singular, för just nu är det bara en kille som pysslar med allt som börjar med "eTrex". 72/76 serien ligger också på hans bord.

När det gäller baskartan är det nog ungefär detsamma, oavsett vilken baskarta man har. Min har diverse större vägar med nere i Sydamerika, de europeiska ner i Afrika och de för Fjärran Östern lär väl ha karta med nere i Australien och på Nya Zeeland också, skulle jag tro.
Fast i min burk dyker det upp fyra olika Garminkontor när jag gör reset. De har tydligen ett i Phoenix, AZ, också.

Anders
 
Jajamensan...! Det där med master-reset stämmer!! :)

Fick just svar från garmin:

HI Johan,

There is no difference, just a minor name change to make the difference from other basemaps clearer.

Regards,

Neil Stevens

Service Support Engineer
Garmin (Europe) Ltd

Alltså, samma data , olika namn...
- Johan -
 
Re: Re: Världskarta

PR; sa:
I basemap finns nations-, delstatsgränser och riktigt stora städer men inga vägar. Maximal zoomnivå utan att få overzoom är 500km.
I enhanced basemap finns de viktigare vägarna med och max zoomnivå är där 50km.
I en nedladdad detaljerad karta finns "alla" vägar med och max zoomnivå kan skilja men är ofta 50m.
Glodde i gamla inlägg och hittade det här.
I min mojäng kan man zooma in till 5 km på basemap, innan den gnäller om overzoom. Detta gäller både enheter med amerikansk och europeisk baskarta.

Du kanske råkade banka till en nolla för mycket, Pelle?

Anders
 
Re: Re: Re: Världskarta

apersson850; sa:
Glodde i gamla inlägg och hittade det här.
I min mojäng kan man zooma in till 5 km på basemap, innan den gnäller om overzoom. Detta gäller både enheter med amerikansk och europeisk baskarta.

Du kanske råkade banka till en nolla för mycket, Pelle?
Ja du har rätt, som vanligt...
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
apersson850 Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin Navigering 9
LOOP32 Skillnad på Rutt o Spår Navigering 5
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
Winstar Vad är det för skillnad på........... Navigering 1
jormah Skillnad i olika kartprogram? Navigering 1
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
petho Detalrikedomen i Vistans inbyggda karta? Navigering 2
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
Metallaren Olika ikoner i 60CSx och Mapsourde Navigering 6
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
polxlt Konvertera olika GPS format Navigering 6
Metallaren Olika kartor samtidigt Navigering 5
lam81 Friluftskartan ser olika ut på datorn och i GPS:en Navigering 13
greenjuice Dagens Nyheter 23/9 Test av olika GPS i ekonomi-bilag Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
Kincop Hjälp-överföra olika kartor Navigering 2
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Store Jmf adresskoordinater från olika kartor Navigering 0
buster23 Användbarhet olika versioner av Fugawi Navigering 0
apersson850 Ruttberäkning på olika kartor Navigering 0
haraldn Antal punkter med olika inställningar på loggen Navigering 2
0032 Konvertera mellan olika koordinatsystem Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.