Vanlig cykeldynamo?

När det gäller uppladdning av mobiltelefon, GPS och digitalkamera, kan det då räcka med en vanlig dynamo som redan finns på cykeln för belysningen om man skaffar rätta tillbehör? Vilka i så fall?
 
Har provat

Detta har jag redan provat.

Med min eTrex Vista fungerar det inte bra, om man inte har batterier också. Utanför GPS:n, alltså.

I den här ordningen, alltså:

Dynamo.
|
|
Elektronik för rätt spänning.
|
|
|--<|---- Batteri.
|
|
GPS.

Om man har ett laddbart extrabatteri, ska dioden klart inte vara där.

Varför extrabatteriet? Jo, så snart en eTrex känner av att den externa matningen försvinner, så stänger den av sig inom 30 sekunder. Alltså måste man på och pilla på den, så snart man stannar, för att säkerställa att GPS:n inte är avstängd då och då. Spelar ingen roll så länge man landsvägscyklar, men ska man genom ett samhälle med lite trafik, är det irriterande.

Jag brydde mig inte om att ha kvar det här på cykeln, för jag är inte ute och cyklar så länge, att jag inte klarar mig på en batteriuppsättning. Inte ens om jag har ljuset tänt i displayen hela tiden. Och skulle så vara fallet är det enklare att bara ha två stora batterier, som matar GPS:n.

Men det är klart, ska man cykla runt i veckor, är det ju en annan sak. I sådana fall tar jag bilen :)

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.