Vandringsryggsäck 65-75 liter

Hej!

Är jag på jakt efter ny ryggsäck för vandring, runt 65-75 liter.
Har vart och testat lite ryggsäckar redan, men vissa som jag är intresserad av finns inte i butik. Så nu tänkte jag beställa hem ett gäng ryggsäckar och noga testa alla hemma med full vikt, och sedan skicka tillbaks alla förutom den jag ska ha då.

Efter massa surfande har jag hittat några säckar som verkar ha fått väldigt bra recensioner. Några fler jag borde överväga? Någon på listan jag borde ta bort?

Osprey Atmos AG 65
Osprey Xenith 75
Gregory Baltoro 65/75
Arcteryx Altra 65/75

Mvh Matthias
 
Arvaker 60

Om vikt runt två kilo är OK så kolla på Klättermusen Arvaker 60 också. Tindeberg har kampanj på den nu. Arvaker har förlängd ram vilket gör det enkelt att ta tältet ovanpå "locket" samtidigt som det ligger still. Nackdelarna är inga fickor utanpå (finns att köpa till) och rullstängning som gör det lite krångligare att packa.
 
Username2: Tack för tips! 60 liter är för litet dock. Jag måste ha absolut minst 65 liter.
 
Senast ändrad:
Username2: Tack för tips! 60 liter är för litet dock. Jag måste ha absolut minst 65 liter.

Det kan variera en del mellan tillverkare och modeller så jag skulle inte stirra mig blind på någon liter hit eller dit. Rullstängningen gör att det kan växa (och krympa) en del och sen finns möjligheten att köpa till fickor som sagt.
 
Se dig om på blocket och dina lokala loppis- och second handställen. För de stora volymer du är ute tror jag det är svårt att hitta något med bättre bäregenskaper i förhållande till ryggsäckens vikt (för att inte tala om priset) än klassiska säckar med extern ram.
Min trotjänare Haglöfs Alaska (den med ram av fyrkantsrör) fungerade helt i särklass, när jag fick bära tungt under småbarnstiden. Fjällrävens motsvarigheter har inte varit lika perfekt balanserade på just min rygg, men det är ju personligt.
En sådan ryggsäck är modulär - du kan t ex surra på tältet med bibehållen kroppsnära tyngdpunkt, eller bara använda överdelen, när du vandrar ensam.
 
Det där med ram är kanske något jag borde överväga.
När jag googlat på säckar, som jag gjort mycket nu, så kommer det mest upp tips om säckar utan ram. Här på utsidan verkar folk dock lovorda det.
 
Jag har en Bergans Rondane och trivs mycket bra med den. Smidig att packa både uppifrån och framifrån. Bra komfort. Inte 100% smart med sidofickorna, men det funkar. Dock är det en äldre modell, så det kan ju kännas lite surt att lägga pengarna på en sådan när det finns nyare och modernare säckar. Men sitter den bäst så kan det ju vara en bra affär ändå :) Jag har en 85l, den finns även i 65l.

https://www.outdoorexperten.se/p-26035-bergans-rondane-65l.aspx

Kampanjpris på 65l-modellen. Den nyare Rondanesäcken kostar lika mycket, men den kan jag inte uttala mig om.
 
Det där med ram är kanske något jag borde överväga.
När jag googlat på säckar, som jag gjort mycket nu, så kommer det mest upp tips om säckar utan ram. Här på utsidan verkar folk dock lovorda det.
Ju tyngre du måste bära, desto mer har du att vinna på en fungerande lastöverföring till höftbältet, och det är det ramen är till för. Den styr även upp packninen så den (i bästa fall) blir bättre balanserad.
Ram kan ju i o f s vara både intern och extern, det finns även en "halvextern" modell, t ex Osprey Exos. De externa/halvexterna ramarna har ändå vissa fördelar: de tillåter ventilerad rygg och är lättare att använda modulärt. Det verkar också att de generellt ger en lättare helhet.
 
Det där med ram är kanske något jag borde överväga.
När jag googlat på säckar, som jag gjort mycket nu, så kommer det mest upp tips om säckar utan ram.
Här på utsidan verkar folk dock lovorda dom.
Det är för att många här har BÅDE riktiga gamla ramryggor (med sin externt placerade ram) och nutida konstruktioner med (eller i vissa fall utan?!?) en intern förstyvningslösning.

Och vi vet också att (när det gäller de dyrare högkvalitetsramryggorna från för säg 12-20 år sedan) skälet till att de i princip försvunnit ur den Skandinaviska marknaden (ramryggor är fortfarande åtkomliga på andra ställen i världen) är
på grund av tillverkningskostnaderna [Ramarna blev alldeles för dyra att producera här uppe i dyrland].
Slutprodukten fick ju inte kosta så mycket i butik att vanligt folk som skulle försöka sig på att "göra en Jämtlandstriangel" i nybörjarprovningssyfte inte köpte ryggorna. Det gick naturligtvis inte att leva på att sälja Alaskor eller FR Gyro för 10.000:- över disk - när konkurrensen utan högkvalitetsram prissattes vld 2-3.000:- Så dom försvann... Och
på grund av ett rent mode (som sade/säger att allting ska bäras inne i en mer eller mindre omfångsrik tygtubspåse).

På en externram kan man enkelt fästa allt (och mycket mycket mer!) som man vill ha med sig, nere i själva säcken OCH i den/de packsäckar man spänner fast under och/eller över säcken. Sedan kan man fästa en del saker som man vill ha lättilgängligt på utsidan av säcken, men det kan man på moderna 'påsar' också - så där är skillnaden liten. En sak som skiljer är att smala raka saker (som kastspö, hopfällbar bågsåg, riktig yxa, gevär, pilbåge etc) kan spännas fast invid sidan av ramrören och då vara helt ur vägen. Men sånt har man nog mestadels med sig på kortare promenader nere i skogslandet... Ytterligare en fördel med externramryggan är att den tillåter en större ventilerande luftväxling på ryggen - nog så viktigt för vissa av oss...

[Vill man ha ett slätt och 'moderiktigt' utseende på sin ramrygga så kan man dra ett regnskydd över alltihop och dra åt tillräckligt - då sitter allt 'inne' och utom synhåll...]

Att nu köpa sig en riktig högkvalitetsryggsäck från tiden kring sekelskiftet (+- ~10 år) är väldigt prisvärt och kostnadseffektivt. Speciellt om man köper en av de där som hamnade i en garderob/ett förråd efter att vanligt folk försökt sig på att "göra en Jämtlandstriangel" i nybörjarprovningssyfte - och sedan slutat använda den efter en handfull promenader... De är ju som nya (efter en tvätt av textilierna kanske) och fungerar säkert i några decennier framöver.
[Jag har köpt, och sålt, ett antal Alaska de senaste åren - bara för att dom är så billiga. Jag har byggt mig ett par som är modifierade till perfektion FÖR MIG! Och sanningen är att det där sista de hade, fabriksnya setet med 'Y-flex' bärsele och 'Special' höftbälte, som jag köpte som reservdel direkt från Haglöfs - var det enskilt dyraste av alltihop! Allt annat i dom två Alaskornas modifiering sammantaget, med inköp av säckarna kostade långt mindre, under 50%? än vad en modern säck av känt märke skulle kostat per styck.]
Så det är nog nu man ska slå till om man vill ha en...
 
Jag har båda KM Arvaker 60 lit och Atmos 65 AG. Arvakern är en bra säck och den uppskjutande ramdelen är kalas. I mitt tycke är den lite svår att justera in och remjusteringarna är lite för komplexa för att vara riktigt bra, men den har en mycket bra balans.

Min favvosäck alla kategorier är min Atmos 65 AG, helt underbar på ryggen, så kilona känns knappt. Sen är den otroligt luftig mot ryggen också, så den är mycket svalare än alla säckar jag prövat när det är varmt ute.
 
Tack för era bra och informationsrika svar :)

Jag packade Atmos 65:an med allt jag skall ha med på veckovandringen i sommar, och gick en timmas promenad för att känna på säcken.
Den är väldigt bekväm, men precis som med de andra stora ryggsäckarna jag haft innan, så får jag kramp i trapsen/ovansida axlar efter ett tag.
Vet inte om det beror på att jag ställt in ryggsäcken fel, min hållning eller kanske att jag är ovan. Jag fick dock inte lika mycket kramp som jag fick av min förra säck, en Osprey Talon 44.

Överväger att skaffa en modern ryggsäck med ramkonstruktion (tycker det är roligare med nyare prylar, istället för 10 år gamla :p).

PS. Tar nog bort 75-liters säckarna ur kalkylen. Känns som 65 liter duger gott nu när jag bantat ner packningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
Marilyn Bra vandringsryggsäck ( ca 65l) för framåtvinklat bäcken/kantiga höftben Transportera 5
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
strang3 Vandringsryggsäck med rullanordning Transportera 3
gegga moya Bästa avbärarbältet till vandringsryggsäck? Transportera 13
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
Kriga Hur många liter på ryggen? Transportera 69
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
Superolle2 70+5 Liter Transportera 6
meurt 75 liter Transportera 3
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
alven Sidfickor ca 10 liter Transportera 13
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
ponli 90 eller 110 liter? Transportera 21
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...