Tips på vandringsryggsäck för veckoturer

Grundpackningen brukar tendera att ta samma plats på en medel eller längre vandring. Det är däremot proviant och bränsle som skiljer sig åt, och packar man inte smart och byter originalförpackningar på provianten till andra som tar mindre plats och är mer lättpackade (inte minst de oformliga tegelstenar som frystorkat brukar säljas i) kan provianten snabbt bli en gökunge i ryggsäcken. På en 10-12 dagars tur brukar för oss två proviant och bränsle sluka ca 1/3 av totala packningens volym.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Antingen Exped Thunder 70, som jag själv har och är mycket nöjd med. Eller Exped Explore 75.

/Birger

Fjällräven började med lättvikt, men det var då. Jag hade en 90 l säck med träram som vägde under kilot. Dessvärre stals den.
Att göra en 3,3-3,8 kg ryggsäck är ingen utmaning och de kramande säckarna blir onödigt varma mot ryggen. Ram och nätryggar är betydligt komfortablare att bära.
En veckosäck med ram behöver inte väga mer än 1200g.
Men dryga försäljare talar om hållfasthet som om en ryggsäck vore en bro.
Mer än en gång har jag medan jag klämt och vänt i friluftsboden sett nybörjare som köper en hel fjällutrustning, till ett pris som en jordenrunttur, behöva bärhjälp ut ur butiken. De kommer aldrig orka bära den utrustningen + matpaketen i en vecka.
Lätt är inget svagt eller dyrt men väl komfortabelt.

go tur

Exped Thunder 70

Jag körde Exped Thunder 70 senast på Kungsleden för en vecka sedan. Mat för 6 dygn och ett Tarptent SS2, allt i säcken, endast ett tunnt liggunderlag utanpå. Startvikt på ca 23kg, väldigt nöjd med säcken, skulle kunna bära ett par kg till utan problem sedan börjar det nog bli lite för mkt vikt. De tunna bärremmarna störde mig inte då avbärarbältet är väldigt bra och sitter väldigt skönt. Väldigt bra säck till ett vettigt pris!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips