Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna

Hej!

Jag håller på och hjälper min kära sambo att leta alternative till hennes ryggsäcsval efter att vi tyvärr uteslutit den Haglöfs Alaska hon har idag.

Hon är 173cm lång, normalbyggd med en rygglängd om ca. 40cm (om jag har mätt rätt, vilket jag tror).

Behovet ligger runt 65-75 liter och vi siktar på en vikt om ca. 15-18kg (max) då jag bär tält och kök (resten delar vi på).

Jag har fn. hittat följande alternative som jag önskar åsikter om (se nedan). Och gärna andra förslag.


Planen är att testa dem med hennes packning och gå en rund aom minst 1 time innan hon väljer/köper.

- Osprey Xena
- Fjällräven Kajka 65
- Fjällräven Abisko 65
- Bergans Trollhätta 75L Lady
- Lundhags V12 75


Mvh!
// Niklas
 
Om jag last/förstått rätt har Osprey Xena formbart höftbälte och axelremmar.

Hur väl fungerar det? Är ni som har denna säck nöjd med dessa?

Mvh!
// Niklas
 
Om jag last/förstått rätt har Osprey Xena formbart höftbälte och axelremmar.
// Niklas

Höftbältet är formbart, axelremmarna vet jag inget om.
Dels kan man värma höftbältet eller så kan man "gå in" det.

Jag föreslår att ni även tittar på Osprey Ariel, ett lättare alternativ till Xena, komfortabel för vikter upp till 20-25 kg.
 
sk dammodeller behöver ju inte nödvändigtvis passa bäst på en kvinna, utan vi är alla individer såväl som passformen.

Vi gick igenom samma övning för några år sedan till min hustru och efter idoget testande av olika modeller under öppet köp blev det i hennes fall en Lundhags V8 Spirit 65 liter (hon är 169cm lång).

Min dotter som är 170cm lång använder en Deuter Aircontact 55+10, dvs Unisex modell. Lägg till Deuter i din lista över säckar då de gör mycket bra och kompetenta ryggsäckar (finns även sk dammodeller med tillägget SL). Hennes ryggsäck har varit med på 6-mån jorden runt resa plus flera långa fjällvandringar utan problem, så kvaliteten är bra.
 
För två år sedan så skulle jag och min dåvarande köpa en större säck, så vi hade hem Lundhags V12 65 och 75 samt Fjällrävens Abisko 65.

Väl hemma vid provpackning så upptäckte jag att Abisko 65 inte rymde mera packning än min Bergans Helium 55...provpackande dom sida vid sida med samma utrustning. Antingen är det små litrar i Abiskon eller gigantiska i Heliumen.

Sedan när vi fyllde upp Abiskon och Lundhags så kändes det ganska snabbt att V12:an satt bättre på ryggen och var skönare att bära, i våra ögon hade den helt enkelt bättre bäraregenskaper, trots att Abiskon var snyggare :D!

Så vi köpte båda Lundhags ryggsäckarna, hon 65:an och jag 75:an, en säck som jag är väldigt nöjd med och använder när jag ska bära från 15 kg och uppåt.

Dom andra säckarna har jag ingen erfarenhet ifrån!
 
Höftbältet är formbart, axelremmarna vet jag inget om.
Dels kan man värma höftbältet eller så kan man "gå in" det.

Jag föreslår att ni även tittar på Osprey Ariel, ett lättare alternativ till Xena, komfortabel för vikter upp till 20-25 kg.

Tack, skall kolla på Ariel också!

sk dammodeller behöver ju inte nödvändigtvis passa bäst på en kvinna, utan vi är alla individer såväl som passformen.

Vi gick igenom samma övning för några år sedan till min hustru och efter idoget testande av olika modeller under öppet köp blev det i hennes fall en Lundhags V8 Spirit 65 liter (hon är 169cm lång).

Min dotter som är 170cm lång använder en Deuter Aircontact 55+10, dvs Unisex modell. Lägg till Deuter i din lista över säckar då de gör mycket bra och kompetenta ryggsäckar (finns även sk dammodeller med tillägget SL). Hennes ryggsäck har varit med på 6-mån jorden runt resa plus flera långa fjällvandringar utan problem, så kvaliteten är bra.

Supertack! Deuter Aircontact är för mig en helt ny säck. Tackar ödmjukast för återkopplingen och tipset!

För två år sedan så skulle jag och min dåvarande köpa en större säck, så vi hade hem Lundhags V12 65 och 75 samt Fjällrävens Abisko 65.

Väl hemma vid provpackning så upptäckte jag att Abisko 65 inte rymde mera packning än min Bergans Helium 55...provpackande dom sida vid sida med samma utrustning. Antingen är det små litrar i Abiskon eller gigantiska i Heliumen.

Sedan när vi fyllde upp Abiskon och Lundhags så kändes det ganska snabbt att V12:an satt bättre på ryggen och var skönare att bära, i våra ögon hade den helt enkelt bättre bäraregenskaper, trots att Abiskon var snyggare :D!

Så vi köpte båda Lundhags ryggsäckarna, hon 65:an och jag 75:an, en säck som jag är väldigt nöjd med och använder när jag ska bära från 15 kg och uppåt.

Dom andra säckarna har jag ingen erfarenhet ifrån!

Värdefull info. Stort tack!

Mvh!
// Niklas
 
Igår tillbringade vi nästan 2 timmar i Naturkompaniets butik I Gbg och provide ryggsäckar till min sambo. Ett djäkla lyftande I och ur av vikter o kuddar blev det. ;-)

Till slut fastnade min sambo för en Osprey Atmos AG 65. Visserligen en sack designad för män men de hade inte Aura AG 65 inne.

Det blev inget köp då vi skulle på konsert direct efteråt men efter lite funderande tror jag min sambo kommer köpa hem en på prov.

Jag testade också säcken och måste säga att den fördelade vikten helt makalöst bra. Samma vikt I annan sack kändes betydligt sämre/tyngre.

När jag lastade i lite mer (ca. 20kg) kändes dock bärsystemet i klenaste laget och då är jag långt ifrån någon expert på området. Men till vikter som min sambo kommer bära, som det ser ut just nu (ca. 15kg) kändes det väldigt bekväm. Detta var en (för oss) outsider som "dök upp" som tips från en kund i butiken. Enda nackdelen är att huvudsäcken endast har öppning uppifrån, om jag läste rätt nu på morgonen (vi hann inte klämma tillräckligt igår). Önskvärt är att också ha en store öppning framtill.

"Favoriten" hos min sambo var innan Osprey Xena men där funkade inte övre justeringen av säcken på ett bra sätt (justerrämmarna som drar in/släpper ut säcken från axelpartiet). Vinkeln på dessa remmar gjorde att axelremmarna lyftes från axlarna när säcken var injusterad för att ligga an skuldrorna. Tyvärr fanns inga andra fästpunkter att flytta dessa remmar till, annars hade nog detta varit en bra kandidat.

Vi blev då hänvisade till Fjällräven Kajka 75 som satt riktigt bra på min sambo. En sack som kändes väldigt stabil och gedigen men som väger betydligt mer. Därför föll den bort för min sambo, men jag gillade säcken utan att ha prövat den med vikt.

Vi kommer behöva åka tillbaks för ytterligare klämmande/kännande innan det köps hem för test.

Lite lustigt, eller rättare sagt, tråkigt var dock att en av de två säljarna vi hade med att göra, gav beskedet att när man köper hem på öppet köp i 30 dagar får man INTE ta ut säcken och vandra med den ute. Jag har tidigare, här på Utsidan, uppfattat som att enl. konsumentköplagen skall det vara ok så länge man lämnar tillbaks säcken i samma skick!?

Mvh!
// Niklas
 
Lite lustigt, eller rättare sagt, tråkigt var dock att en av de två säljarna vi hade med att göra, gav beskedet att när man köper hem på öppet köp i 30 dagar får man INTE ta ut säcken och vandra med den ute. Jag har tidigare, här på Utsidan, uppfattat som att enl. konsumentköplagen skall det vara ok så länge man lämnar tillbaks säcken i samma skick!?

När jag köpt/lånat hem olika säckar så har jag Alltid lastat dom med vikt och gått ett par km i joggingspåret och det är ingenting som märks på något sätt. Sitter det etiketter på så var bara försiktigt med dom :)!

Det är en djungel utan dess like att hitta rätt säck, just nu har jag en Osprey Exos 58 här hemma som förmodligen blir min nya lätta säck för vikter upp till max 12-15kg...får se hur den står sig mot heliumen i slutänden.

Angående öppningar!
Både Heliumen och V12:an har öppningar på sidan, men dom har jag aldrig använt. Packar alltid säcken via toppen och packar ut allting när jag är i tältet. Så för min del är det en icke-prioritering, men andra kanske gillar det.
 
Har ni möjlighet att testa ryggsäckar från andra ställen också?

Exempelvis beställa hem Aura, Ariel och Aether?
 
Öppet köp har inget med konsumentlagen att göra, utan mer en service som butiken erbjuder som ger dig möjlighet att studera varan hemma och återlämna den om du inte är nöjd med den. Villkoret är oftast att varan skall vara oanvänd och i nyskick samt lev tillbaka med alla originallappar och förpackningar så att den kan säljas som ny igen till en annan kund. När vi tagit hem och testat ryggsäckar på öppet köp har vi bara testat dem inomhus för att undvika att deblir nersmutsade eller svettiga (man svettar snabbt ner bärsystemet om man börjar vandra runt med säcken utomhus).

Om du är i centrala Göteborg igen för att titta på ryggsäckar finns även Fjällsport (Magasinsgatan) och Femmans Sport (Östra Nordstan) inom några minuters promenad. Även Kanotcentrum som säljer Bergans samt givetvis Intersport och Stadium. Tar du bussen till Bäckebol finns XXL där.
 
Öppet köp har inget med konsumentlagen att göra, utan mer en service som butiken erbjuder som ger dig möjlighet att studera varan hemma och återlämna den om du inte är nöjd med den. Villkoret är oftast att varan skall vara oanvänd och i nyskick samt lev tillbaka med alla originallappar och förpackningar så att den kan säljas som ny igen till en annan kund. När vi tagit hem och testat ryggsäckar på öppet köp har vi bara testat dem inomhus för att undvika att deblir nersmutsade eller svettiga (man svettar snabbt ner bärsystemet om man börjar vandra runt med säcken utomhus).

Om du är i centrala Göteborg igen för att titta på ryggsäckar finns även Fjällsport (Magasinsgatan) och Femmans Sport (Östra Nordstan) inom några minuters promenad. Även Kanotcentrum som säljer Bergans samt givetvis Intersport och Stadium. Tar du bussen till Bäckebol finns XXL där.

Jag har kanske läst fel, och därmed uppfattat det fel, här på forumen men flera har testat ryggsäckarna utomhus och lämnat tillbaks dem utan att behöva betala/behålla säcken. Fast de har då kanske gjort så mot butikens regler.

Att testa en ryggsäck i en lägenhet eller hus blir nog inte så stor skillnad mot att testa den i butik med vikter. Enda skillnaden blir ju att man kan ha den på sig längre tid. Men det är ju först när man går man känner fullt ut hur den känns. Men, men är regelverket att man inte får ha dem utomhus så får man ju inte.

Vi var till femmans sport också men de hade enbart Haglöfs sacker och dessutom väldigt utplockat så vi gick snabbt därifrån, efter att ha pratat med en säljare.

Fjällsport hade jag glömt bort. Vill minnas att jag köpte mitt tält i en butik på samma gata (det kanske var samma butiksnamn då som nu) i slutet 90-talet/början -00. Tack!

XXL besöker vi idag. Har den hyfsat nära där vi bor (Kållered).

Mvh!
// Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.