Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst

Det är ju bara när vinden gör att det krävs som man sommartid bär jacka, oftast räcker det ju med en t-tröja i syntet eller ull. Vindblusen är det plagg som oftast bärs sommartid. Somliga nöjer sig med en herrskjorta av tätvävt syntettyg.

Skulle det blåsa småspik är det enklare att ta på en cyklistvärme t-tröja så att man utökar det uppvärmda luftlagret under vindplagget.

Cyklistjackor är snäva och vindtäta. Pröva flera olika så finner du vad du vill ha. En poplinskjorta har säkert du eller din far redan i garderoben.

Känns det för svalt med vindblus knäppt eller uppdraqgen pröva med mössa och handskar det brukar räcka långe.
go tur
 
Hej!

Jag letar efter en vandringsjacka men som även ska kunna användas som vardagsjacka på sensommaren och hösten. Jag vill ha en som sitter bra, är snygg och funktionell. Vindtät och vattentät/(avvisande). Vill som sagt kunna använda den på längre vandringsturer men även till att ha som vanlig höstjacka till vardags. Allmänna råd, rekommendationer och tips mottages tacksamt!

Jag kan starkt rekommendera en Houdini Power Houdi.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684182

1221_f5d3958806-mspowerhoudi_beyndblue_f-big.jpg


Den är djuriskt skön att ha under vår-sommar-höst. Observera dock att den inte är helt vindtät och inte heller pallar regn så bra (ja kanske lite dugg men inte riktigt regn) så då bör du ha ett regnställ utanpå t.ex. Marmot Precip jacka som också funkar som vindjacka.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=673423

Just denna kombination använde jag själv i somras då jag vandrade i Sylarna. Funkade skitbra att ha bara ylle-tshirt under Houdin, utan något mer på överkroppen. Blev det svettigt är det bara att öppna dragkedjan. Kom det rejält med regn så tog jag på Marmot-jackan (som ju har luftkonditioneringshål under armhålan för extra ventilation) men duggade det bara så brydde jag mig inte om Marmoten utan körde med Houdin + huvan uppe.

En annan fördel med Houdin är att den har långa ärmar med hål för tummen så du får "halvhandskar" om det är lite småkyligt utan att du behöver ha riktiga handskar.

Jag har även Houdin då jag är ute och joggar nu i oktober i Umeå, med 2 tunna lager under. Fryser ingenting om bålen trots att det kan blåsa en del.
 
Jag citerar mig själv. Ska kanske backa upp med lite argument.
- Det är en snygg jacka
- det är bra passform, inte för tajt, ryms förstärkningsplagg under
- bra krage som går upp över hakan
- bra huva
-fyrvägsstretch
- ej helt vindtät, andas extremt bra
-ej vattentät, men stod i en halvtimme i regn idag, vattnet pärlade på den och jag blev inte blöt.
- billig jag gav typ 1200, men den är billigare nu.

http://www.ultralightoutdoorgear.co...tshell-jackets-c218/rab-scimitar-jacket-p1064

Har haft min ett tag och håller med om att det är en snygg jacka samt väldigt skön på kroppen...................men;)

Den fick inte följa med på Sarek-vandringen då den väger 600 gram vilket jag tycker är mycket för en jacka som ej duger vid regn och trots det ventillerar dåligt, dessutom upplever jag jackan ganska `kall´ .

Gissar att jackan skulle vara perfekt för toppturer då den är tight i modellen och har mycket väl fungerande stretch. Har nu använt den några gånger vid power walking och runt nollan med endast en en tunn Craft under men fryser vid start och svettas rejält efter en stund. Jämfört med min fodrade Adidas träningsjacka (samma vikt) fungerar den märkligt dåligt.
 
Håller med om att den känns lite kall. Men tycker den andas bättre än min G1000-jacka. Definitivt bättre än min membranjacka.
 
Tack för alla bra tips! Har varit inne lite på Keb jackan faktiskt, får gå till butik och prova lite olika modeller helt enkelt. Men det kanske är bra att ha en lite tunnare jacka, som man kan kompensera med fler lager innanför?


Ja, som den jackan jag skrev om ovan i tråden, den är tunn och ventilerar bra. Jag tycker personligen du ska skaffa en tunnare jacka och kunna variera med olika lager efter behov.
Det är mycket enklare att justera värmen vid aktivitet tex genom att lätta på ett lager.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...