Vandringsguide Sörmlandsleden

Vildmarksmässan 10-13 mars

Monter AG:106, där föreningen Sörmlandsleden informerar om leden och presenterar den nya guideboken.

Vi syns på leden!

Vänligen
GuteS

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Monter AG:106, där föreningen Sörmlandsleden informerar om leden och presenterar den nya guideboken.

Äntligen!! Det lilla häftet jag har täcker ju bara sträckorna 1 till 8, samt från Skanssundet 59-62. Och jag är i färd med att lämna Södertälje bakom mig och försvinna vidare mot väster. Hoppas kunna gå någon sträcka mer i år, trots att min vandringskompis är nybliven pappa.

Köpte boken på mässan. Har dock inte riktigt läst så mycket att jag kan avgöra om den räcker vid vandringen, eller om man också behöver en ordentlig karta. Skulle tro att man klarar sig - hur svårt kan det vara? (Fast ibland händer det att jag missar en markering)

/Mattias
http://vandringsman.blogspot.com

Utan Karta

Hej
Jag har vandrat hela leden två gånger. (finns med i boken)
Första gången 2010 gick jag från Björkhagen runt hela leden tillbaka till björkhagen på 19 dagar.
I å gick Kent Johansson och jag samma sträcka på 17 dagar (700km) etapp 1-62 gjorde vi på 16 dagar.
Vi behövde bara ta till kartan vid några tillfällen, och kompassen vid två. Märkningen är som regel så bra att det räcker med den.
Vid Skottvång blandas ledmarkeringen ihop med huvudledens märkning så man blir alldeles virrig, där behövde vi karta. Vid slutet av en etapp som jag tror var 50, så försvann alla markeringar i en miljö som såg ut som om ett pansar slag just utkämpats, där behövdes både karta och kompass. Vid ett tillfälle utanför Hälleforsnäs blev Kent och jag oense på morgonen om det var åt höger eller åt vänster vi skulle gå, då fick kompassen bestämma och jag fick ge mig. (tur för annars hade vi börjat gå tillbaka).
Kartorna på Sörmlandsledens hemsida som du kommer åt om du blir medlem duger gott, jag har somsagt tagit mig runt två varv i hög fart och med bristande kosthållning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips