Sörmlandsleden runt.

Hej!
Jag och en lumpenpolare som jag tjänstgjort som Norrlandsjägare med ska i mitten av Juni (runt 12-13 Juni) påbörja vår vandring runt hela sörmlandsleden. Sörmlandsleden runt är ca 62 mil, men kommer röra sig om längre distans då vi planerar vissa avstickare för att handla mat osv.

Jag undrar om någon som har gått leden kan tippsa oss om sevärdigheter längst leden, bra vattenkällor och affärer nära leden.

Tar tacksamt emot andra tips angående vandring.

Vänligen/Johan


Våran hemsida för vandringen: http://www.loberg.tk
Sörmlandsledens hemsida: http://www.sormlandsleden.se
 
MIKAELS ÄVENTYR

planetaryice; sa:
Hej!
Jag och en lumpenpolare som jag tjänstgjort som Norrlandsjägare med ska i mitten av Juni (runt 12-13 Juni) påbörja vår vandring runt hela sörmlandsleden. Sörmlandsleden runt är ca 62 mil, men kommer röra sig om längre distans då vi planerar vissa avstickare för att handla mat osv.

Jag undrar om någon som har gått leden kan tippsa oss om sevärdigheter längst leden, bra vattenkällor och affärer nära leden.

Tar tacksamt emot andra tips angående vandring.

Vänligen/Johan


Våran hemsida för vandringen: http://www.loberg.tk
Sörmlandsledens hemsida: http://www.sormlandsleden.se


På sörmlandsledens hemsida finns en länk till "MIKAELS ÄVENTYR" han gick hela Sörmlandleden och ni kan läsa hans dagbok där.

Ett annat tips är att kontakta Sörmlandsledens etappansvariga (via kansliet) som säkert vet vad som finns utmed deras etapp.

Lycka till, själv har jag planer på att göra samma sak som ni om ett år eller två.

MVH
Krister Kollberg
Etappansvarig
Etapp 5
Sörmlandleden.
 
Tack för tipset! Det är riktigt kul att planera och ser verkligen fram emot att genomföra detta. Ska bli kul att få uppleva den sörmländska naturen.
 
Jag har gått Läggesta - Mölnbo och Läggesta - Axsjön (strax innan Putbergens naturreservat). Jag hade planerat att gå Läggesta - Malmköping, men vid Axsjön tröttnade jag på kalhyggena och grusvägarna och gick ut till väg 55 och Strängnäsbussen istället. Läggesta - Mölnbo var däremot riktigt kul.

Om in är intresserade så lagrade jag vägpunkter för de flesta kallkällor längs de sträckorna i GPSen (jag försökte få med alla, men jag tror att jag missade någon skylt).
 
larsl; sa:
Jag har gått Läggesta - Mölnbo och Läggesta - Axsjön (strax innan Putbergens naturreservat). Jag hade planerat att gå Läggesta - Malmköping, men vid Axsjön tröttnade jag på kalhyggena och grusvägarna och gick ut till väg 55 och Strängnäsbussen istället. Läggesta - Mölnbo var däremot riktigt kul.

Om in är intresserade så lagrade jag vägpunkter för de flesta kallkällor längs de sträckorna i GPSen (jag försökte få med alla, men jag tror att jag missade någon skylt).

Skulle vara till stor hjälp att få vägpunkterna på dessa kallkällor.
 
XmadiceX; sa:
Finns det inte en bok på temat? Har i alla fall för mig att den heter Sörmlandsleden kort och gott..

Sörmlandsleden - Vägen till natur och kultur
Utgivare: Föreningen Sörmlandsleden
248 sidor. Kartorna utvikbara så att det blir 3 uppslag. ca 11,5 x 16,5 x 1,2 cm, så den går lätt ner i fickan.

Min är tryckt 1988 och kostade då 100kr. Jag tittade på sidan nu och kan inte hitta den, men ni ska absolut läsa den innan ni går. Och om möjligt ha den med er på vandringen. Maila till Sörmlandsleden och fråga, finns den inte kvar så leta på. Biblioteket borde ha den och kanske står den som hyllvärmare hos någon bokhandel även om den inte trycks längre.

I boken har ni bland annat information om allemansrätten, packlistor, djur och växter längs leden, övernattnigsmöjligheter, allmänna kommunikationer, sjukvård, överlevnad, etappbeskrivningar med kartor, svårighetsgrader, alternativa vägar och sevärdheter.

En del av det jag räknat upp ovan går de igenom kortfattat, andra saker mer utförligt. Men boken är verkligen en bibel för alla som tänker gå leden helt eller delvis. Själv är jag uppväxt mitt i smeten, men har bara gått enskilda etapper.
[Ändrat av PK Neelix 2005-06-04 kl 22:49]
 
Boken

PK Neelix; sa:
XmadiceX; sa:
Finns det inte en bok på temat? Har i alla fall för mig att den heter Sörmlandsleden kort och gott..

Sörmlandsleden - Vägen till natur och kultur
Utgivare: Föreningen Sörmlandsleden
248 sidor. Kartorna utvikbara så att det blir 3 uppslag. ca 11,5 x 16,5 x 1,2 cm, så den går lätt ner i fickan.

Min är tryckt 1988 och kostade då 100kr. Jag tittade på sidan nu och kan inte hitta den, men ni ska absolut läsa den innan ni går. Och om möjligt ha den med er på vandringen. Maila till Sörmlandsleden och fråga, finns den inte kvar så leta på. Biblioteket borde ha den och kanske står den som hyllvärmare hos någon bokhandel även om den inte trycks längre.

I boken har ni bland annat information om allemansrätten, packlistor, djur och växter längs leden, övernattnigsmöjligheter, allmänna kommunikationer, sjukvård, överlevnad, etappbeskrivningar med kartor, svårighetsgrader, alternativa vägar och sevärdheter.

En del av det jag räknat upp ovan går de igenom kortfattat, andra saker mer utförligt. Men boken är verkligen en bibel för alla som tänker gå leden helt eller delvis. Själv är jag uppväxt mitt i smeten, men har bara gått enskilda etapper.
[Ändrat av PK Neelix 2005-06-04 kl 22:49]

Jag har hört talas om den boken.
Kan säga att den kan bli svår att få tag i.
Sörmlandsleden har var jag förstått inget ex kvar.
Jag har aldrig ens sett den. Jag vet inte hur aktuell den är, kartorna är ju några år.

Är man medlem i Sörmlandleden så får man tillgång till ledkartor (terrängkartan) på webben som är perfekta att skriva ut.
För etapperna runt Sthlm, Södertälje och Nynäshamn finns en nygjord vandringsguide som beskriver dessa etapper ganska bra.

Om det är någon som hittar boken på något antikvariat så kolla om det finns flera ex & skriv det här eller maila gärna till mig, jag är nämligen själv intresserad av att köpa den.

MVH
Krister Kollberg
Etappansvarig
Etapp 5
Sörmlandleden.
 
Boken

Hej!

Jag har haft boken ett antal år, och tycker att den ger bra och intrtessant information om leden och dess omgivningar, men eftersom den är från -88 så måste den kompletteras med aktuell info från Föreningen Sörmlandsledens webbsida.

/Fogel
 
Tack för alla tips!

Jag Har gått igenom det mesta om sörmlandsleden på dess webbsida och har också blivit medlem i föreningen. Det negativa med boken om sörmlandsleden är att den inte är uppdaterande, det har förändrads en del efter boken gavs ut.

Angående lägerliv, sjukvård, allemansrätten osv tror jag att jag har lagom kunnande inom detta. Jag fick lära oss mycket nyttigt som norrlandsjägare.

Blev bestämmt idag att vi påbörjar våran vandring Måndagen 13 Juni.
 
Har nu börjat gå igenom all packning och vikten av den. Vad brukar ni få för någon vikt på packningen vid längre vandringar som våran?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.