Sörmlandsleden runt.

planetaryice; sa:
Har nu börjat gå igenom all packning och vikten av den. Vad brukar ni få för någon vikt på packningen vid längre vandringar som våran?

Eftersom ni går sommartid i områden nära bebyggelse så borde ni inte alls behöva bära mycket! Ni behöver inget tält, det finns ju vindskydd och det går utmärkt att sova på marken utan tält, ev med ett regnskydd att spänna upp eller i hängmatta. Vatten behöver man inte bära mycket och mat kan man köpa regelbundet, eller få någon att köra ut.

Definitivt under 15 kg borde vara rimligt.

Långtur och packning.

planetaryice; sa:
Har nu börjat gå igenom all packning och vikten av den. Vad brukar ni få för någon vikt på packningen vid längre vandringar som våran?

Jag gjorde en snarlik vandring för två år sedan,Ca 40 mil i varierande landskap och delvis genom bebyggelse.Har för mig att startvikten hamnade på runt 25kg inklusive mat för 10 dagar,jag ville inte behöva planera för proviantering de förta dagarna.Ingenting var speciellt optimalt eftersom det var en halvspontan grej,hade skämtat om det lite grann men när det började närma sig så tänkte jag att va f@n,varför inte.Har själv gått en del sträckor på sörmlandsleden,ni har en toppentid framför er :) .

peter
Lite småavis ;)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tält kommer vi ha med oss ut på vandringen. Vi kommer inte planera våran tur mellan vindskydden utan efter antal timmar vi går så då finns det inte alltid vindskydd till hands. dessutom kommer edt förmodligen vara en stor skara folk på leden och vindskydden kan vara upptagna. Slutligen har vi blivit sponsrade med ett fint hilleberg keron GT 3 man.:) SKulle kunna minska vikten en del, men känns lite mer utmaning när det är tyngre. Skönt att kötta på en hel dag för att sedan krypa ner i en varm sovsäck.

Jo jag ser fram emot vandringen och tror det kommer bli en toppen tid. Fick med mig hem all sponsrad materiel idag. Så nu sitter man och kittar utrustningen.

Hoppfull

planetaryice; sa:
Så har man gått runt sörmlandsleden sedan några veckor tillbaka. Var riktigt nice!

Om ett par veckor ska jag och en kompis ut på Sörmlandsleden. Detta forum gav bra info om hur leden är. Jag längtar efter en "riktigt nice" upplevelse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips