Vandring från lönndörrensstugorna till helags

Hej, jag kom på idén att jag skulle vilja vandra över bergen från lönndörrsstugorna till heldags fjällstation. Genom detta gå igenom offroad trondfjället gråsjöfjällen, vålåsjöfjället till heldags fjällstation.
Typ är det större vattendrag, svår terräng osv
Mvh hugo

Hej!

Att göra Lunndörrsfjällen från öst till väst är inga större problem, men det blir ganska många höjdmeter till slut. Jag valde att gå över från Lunndörren till Lillådörren via den mellersta nischen, norr om Gruvfjället. Se färdväg här: https://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=781

Enda knepiga vadet på väg till Helags blir väl Ljungan, om du väljer fel ställe att gå över.

Mvh F

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den rutten ser riktigt intressant ut. Var det några jobbiga vad? Anledningen till att jag frågar är att jag går med min hund.
Förslag på bra tältplatser.

M.v.h

Magnus

Hej!

Det enda vadet som var knivigt (september) om man inte ville blöta ner kängorna invändigt var det vid Ljungans raststuga. Tältplatser vid de röda klattarna på kartan. De var bra allihop. 👍

Mvh Filip

Bilagor

• 2404E84C-AC9D-4CFA-8197-4AFB7F47F1D0.jpg
    2404E84C-AC9D-4CFA-8197-4AFB7F47F1D0.jpg
    102.7 KB · Visningar: 836
Det blev lite fel med tältplatserna, sorry. Den näst sista natten var i Stensdalsstugan (röd prick) och inte vid det röda krysset.

/ F

Bilagor

• 6B0943FD-1B6E-4AFD-847A-A0189852AAAF.jpeg
    6B0943FD-1B6E-4AFD-847A-A0189852AAAF.jpeg
    112.9 KB · Visningar: 730
2017 gick jag solo

Det fina med att gå i fjällen är att man kan gå hur man vill. Därför komponerade jag en egen rutt under 2017.
Jag startade vid Storlien, gick till Blåhammarens fjällstation. Tältade där.
Dagen därpå gick jag över till norska sidan, tältade vid Storerikvollen. Tredje dagen gick jag mot Nedalshytta, men kom inte riktigt ända fram, utan tältade vid den lilla sjön som är nedanför syltopparna. Nedalshytta nådde jag dagen därpå, åt lunch där, mycket gott.
Sedan fortsatte jag runt hela sylmassivet och gick till Sylstationen. Kom fram ganska sent. Tältade där.
Frukost på stationen var trevligt, lite omväxling från min egna frukost.
Sedan fortsatte jag och gick till Gåsens fjällstuga, tältade där. Dagen därpå tänkte jag göra en variant...jag skulle till Vålåstugan, men det blev via Smällhögarna, och jag höll inte tillräckligt bra koll på var jag var så det blev lite längre. Nåja, jag tältade i alla fall, och gick dagen därpå till Vålåstugan. Fortsatte till Lunndörrstugan där jag tältade.
Från Lunndörrstugan gick jag hela vägen till Vålådalens fjällstation via Pyramiderna och Issjödalen.

Så, vad jag ville säga var att det går att gå som man själv vill.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips