Vandring för blåbär med god fysik

Re: Tack för alla tips!

Som Öringen skriver kan det vara bra att ta det lite försiktigt. Det är inte bara konditionen som sätter gränser. Dessutom kan det vara bra att ha en reservdag. Och varför inte avsätta tid för någon topptur eller utflykt. Ligga och sola efter ett dopp i en sjö är också bra att ha tid till så ni inte börjar känna er stressade.

Jag räknar aldrig med mer än 15 km per dag när jag uppskattar tidsåtgången. Oftast blir det fler km varje dag i slutändan. Sen lägger jag på en dag i reserv. Det brukar bli lagom.

Mvh
Peter P.
 
En enkel och ganska kul sträcka tycker jag är från Ritsem till Kebnekaise och Nikkaluokta.

Vägbeskrivning:
Ritsem > gå vägen mot Sitasjourestugorna, men inte ända fram, grusvägen är inte världens roligaste. > När du går på grusvägen längs en sjö som heter Autajaure (tror jag den heter), så rundar du den för att sedan vada över en mindre enklare vattendrag. > Snedda sedan väster om Giermandiscohkka. > Norr om Maidahanjunnji och Lihtti går sedan leden från Sitasjourestugorna. Följ leden österut. Vi gick i mitten av augusti och då var det inte så mycket vatten i bäckarna och vissa var även helt sinade. > När du följt leden och gått över bron sydväst om Raktas så viker du av åt öster > Nu följer du en mindre längs Raktasjohka. Det är ingen markerad led, men den är utsatt på fjällkartan. Här mötte vi den första människan sedan Ritsem. Det var en småtokig gammal tysk med en gröna tänder, som frågade om detta var vägen till Sitasjourestugorna. Ja sa vi, men dit kommer du inte idag, det är alldeles för långt. "Ohh I walk for 14h/day". Sen sa han tack och gick. > Nu passerar du ner i dalen Neasketvaggi. Stanna upp på krönet så kommer du vid fint väder ha en underbar utsikt med Keb i bakgrunden. Du kommer se vattendragen som slingrar sig ner i dalen. Ähh går inte att beskriva åk dig :) > När du står där på kanten ser du en gräsbevuxen utplanad avsats som är helt perfekt att tälta på, och jag kan lova dig att vakna med den utsikten gör att frukosten smakar ännu bättre. Finns även en bäck precis brevid att fixa frukostkaffet från. > Dra gärna ut på tiden, men gå sedan längs dalen tills du kommer ut på Autoban (kungsleden), sexfilig, mmmm jo jag tackar. > Korsa den och gå in i Sinnivaggi. > Nu börjar klättringen upp på Keb. Sträckan är prickad som led på kartan, men den är jobbig. Stora delar får man mer eller mindre hoppa mellan stenar. > Vi sov i Kebnekaises toppstuga. > En idé är att tälta längre österut i Neasketvaggi så blir denna dag inte lika lång. > Dagen därpå gör ni en toppvandring på Keb och lämnar packningen vid toppstugan, sedan går ni ner från Keb längs västra leden.

Hoppas du orka läsa hit, men det kan vara värt besväret. Ha det riktigt kul i alla fall.
Tomas
 
så länge du undviker farliga vad är det inte nämnvärt "farligare" att gå i Sarek på sommaren än i andra fjällområden. Låt inte de som tror att fjällvanding är ngn extremsport skrämma bort dig från de orörda områdena. Att gå från svenska fjällen ner till de norska fjordarna är en höjdare. Om du bor i södra Sverige och skal flyga upp kan jag rekomendera att ta flyget till Bodø + buss till fjällen. Vandingar i dessa gränstrakter är alltid folktomma. Flyg hem från Gällivare, Kiruna eller tillbaka till Bodø.
 
Måste det vara sverige?

Om ni är i god form, men blåbär på vandring kanske det passar med Jotunheimen?
Visst, Besseggen är ett lämmeltåg (fast värt det), men på andra leder möter man bara "lagom" mycket folk.

Du skriver bara att ni är nybörjare, utan att precisera. Därför är det lite svårt att veta vilken nivå som är lagom.

Om ni båda är i fjällen för första gången och inte har anant sällskap skulle jag rekommendera att ni håller er till ledat område. Områdena utanför lederna är visserligen mycket ensligare och "coolare" men ni ska ju ha något kvar till nästa år också...

Det som kan ställa till det (förutom skador) är missar i utrustningen, svåra vad och dimma.
Om utrustning kan ni få tio gånger fler råd än ni behöver här på utsidan.
Svåra vad är klokast att helt enkelt undvika.
Att tappa navigeringen pga dimma, däremot, är inte roligt när man inte har någon led till hjälp.
 
Om jag var nybörjare och så även min partener skulle jag aldrig satsa på 2 mil om dagen! Ni kanske inte ens tycker det är kul. Det är mycket bra att vara vältränad men det är ändå lite annorlunda att vandra 10 timmar om dagen. Det tär på en på ett helt annat sätt. Ni kommer säkert att klara det fillemang men man behöver ju inte pressa sig så mycket första gången man drar iväg. Det viktigaste är att ni får en fantastisk upplevelse och njuter.

/mattias
 
Om ni är helt gröna när det gäller vandring så tycker jag att ni ska ta en helg hemmavid till att vandra, testa och lära er utrustningen innan ni ger er ut på en hel veckas vandring.

Tex:
Tältet: se till att ha satt upp och plockat ner det några gånger så ni har koll på hur det fungerar. Kan verka som den enklaste sak att sätta upp ett tält. Men om fjällvädret vill annat så kan det vara ett helt projekt om man inte vet hur det ska göras på enklaste sätt.

Kängor: se till att ha bra skor på fötterna och lär er hur man tejpar fötter. Finns väldigt många tips om detta här på utsidan.
 
En fin tur är att gå Kebnekaise runt med start och mål i NIkkaluokta.

Mankan börja med att ta båten en biut upp i Vistasvaggi eller vandra hela vägen efter tycke och smak.

Sedan Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikka.

Vill man undvika den vältrampade leden mellan Sälka och Keb kan man gå in i Tsutsuvagge mot Hukejaure och avsluta med Sitasjaure-Ritsem.

En bestigning av Sälka kna absolut rekommenderas längs vägen. Bättre utsikt än Keb.
En avstickare till Unna Räita är heller inte fel. Här får ni även känna på lite hur det är att gå i blockigare terräng vilket möjligen kan upplevas som lite mentalt knäckande för ovana vandrare.

Och vill man orientera mer själv på en lite mer ansträngande väg går man Nikka-Vistas via Tjeuralako, sväng höger efter första bron när man går mot Keb från Nikka (efter ca 2 km). Följs sedan stigen upp på kalfjället, sikta mot sjön Teurajaure och sedan i blockterräng ner till bron och vindskyddet i Kaskasavagge. Sedan följer en brant upp- och nedförsbacke över en liten klack innan man kommer ner i Vistasvaggi.
 
Katterat till Keb

Många bra idéer och inspirerande förslag. Det får bli fler turer upp!

Läste om en rutt där man startat i Katterat, vandrat genom Hundalen , Unna Allakas och vidare ned mot Keb. Det låter som ett alternativ. Jag vill så gärna ta tåget upp till Narvik (min danske pojkvän har aldrig varit norr om Åre) och uppleva fjorden och den underbara naturen där, innan vi börjar vandra. Sen har vi en vän som arbetar på Keb så det skulle vara en mycket trevlig avslutning på turen att möta upp där.
 
Re: Katterat till Keb

MariaSL; sa:
Många bra idéer och inspirerande förslag. Det får bli fler turer upp!

Läste om en rutt där man startat i Katterat, vandrat genom Hundalen , Unna Allakas och vidare ned mot Keb. Det låter som ett alternativ. Jag vill så gärna ta tåget upp till Narvik (min danske pojkvän har aldrig varit norr om Åre) och uppleva fjorden och den underbara naturen där, innan vi börjar vandra. Sen har vi en vän som arbetar på Keb så det skulle vara en mycket trevlig avslutning på turen att möta upp där.

Japp, trevlig tur. Föreslår i så fall att ni tar Unna Allakas - Alesjaure - Vistasstugan och sedan till Kaskasvagge och över högplatån till Tarfaladalen och Keb. Det andra sätt att ta sig til Keb (Vistas-Nallo-Sälka-Kungsleden, Alesjaure-Kungsleden, Vistas-Nallo-jojoleden) men den jag nämner först är både vacker och enkel och inte övertrafikerad. Det är faktiskt precis den tur jag gick första gången jag gick en lite längre tur i fjällen. Jag blev biten. :)

Lycka till
Peter P.
 
Hej Maria,
du har fått en hel del svar redan. Det verkar som om folk mest av allt rekommenderar Kebnekaise etc. Det kan jag på ett sätt förstå.
Å andra sidan, så finns det otroliga tillgångar i svenska fjällvärlden och mycket annat än Kebnekaise och Kungsleden. Jag skulle vilja rekommendera att ni börjar på ett ställe som motsvarar era önskemål - dvs att det inte finns så mycket folk. I södra Lappland, Västerbotten ligger Wilhelminafjällen och i dem Marsfjället. Där kan man få en helt obeskrivlig fin vandring. Man kan utgå från Saxnäs och sedan med taxi till Marsliden (där leden börjar), eller en båttransport över Kultsjön, och sedan kan man gå till Fatmomakke (2 dagar), som är ett fint gammalt samesamhälle. Sedan går man norrut till Kittelfjäll. Det går bra att lägga in en toppbestigning av Marsfjället och då får man användning för sin goda kondition.
Jag har vandrat i dessa fjäll och andra lite längre mot nord och syd. Dvs 3 vandringar, där jag totalt träffade fyra personer.
Det är något spännande med att bekanta sig med fjällen stegvist och först efter några år åka upp till Kebnekaise.

Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.