Vandring för blåbär med god fysik

Jag och min pojkvän vill vandra i de svenska fjällen för första gången nu i augusti. Fysiskt är vi i mkt god form men vi har som sagt aldrig vandrat. Jag har sökt på olika leder men har svårt att avgöra var en veckas vandring kan vara lämplig utmaning och häftig upplevelse. Vill inte hamna på någon upptrampad led med mängder av folk men vet inte om Sarek kanske är en för komplicerad rutt. Några tips?
 
Sarek kan vara bra att vänta med tills ni har mer erfarenhet.

Jämtland är fint men där kan det vara rätt bra med folk. Går ni lite senare i Augusti kan det vara ett bra val.

Längre norrut kan det vara en bra idé att undvika Kungsleden mellan Abisko-Singi och Kebnekaise om ni vill ha lite "fjäll för er själva". Kebnekaise är ett fint område och det går att lufsa omkring där utan att stöta på allt för mycket folk. Om ni tar er bort från Kungsleden är det är fint och ganska tomt område. På Kungsleden söder om Singi ner till Vakkotavare lär visst vara betydligt mindre med folk men där har jag själv inte gått.

Ni kan göra det lätt och lättgånget och ha fjällstugor på någon dagsmarschs avstånd och även få härliga upplevelser med glaciärer, toppturer mm. Allt efter vad ni är ute efter.

Läs lite mer på STFs hemsida (http://www.svenskaturistforeningen.se/). Köp en fjällkarta över något område ni fastar för och sätt igång och vandra vid köksbordet. Sök på nätet och ni kommer att hitta många dagboksberättelser över vandringar med turförslag.

Mitt förslag är bergsområdet sydost om Abisko. Det är dalarna Tjuonavagge (Lapporten), Nissunvagge, Pallinvagge och Siellavagge. Går att lufsa omkring i under en vecka utan att se en fjällstuga eller en människa.

Lycka till
Peter P.

http://web.comhem.se/~u19317031/
 
Mitt tips är att gå abisko-kebnekaise-Higway...
alltså Kungsleden från abisko till nikkaloukta.

om ni ska gå i augusti så kommer ni inte ha problem med att det är "för mycket folk".

Leden är relativt säker m.t.p frekventa stugor och rastskydd men ger ändå en magnifik upplevelse och rejäl inblick i fjällvärlden.
Leden är traditionellt uppdelad i 7 dagar.. så med eventuella toppturer och vilodagar tycker jag det är rimligt att viga minst 10 dagar...


edit: jag hade inte läst ovanstående inlägg när jag skrev...
våra totalt skiljda uppfattningar bör ses som ett tecken på att upplevelsen av ensamhet och fjällvistelse i allmänhet är väldigt individuell...

men jag vill påpeka att som nykomling är det kanske värt att tumma lite på sina "integritetskrav" för säkerhetaspekten med att gå lite mer trafikerade leder.
[Ändrat av Slan 2006-05-09 kl 21:03]
 
Kungsleden kan vara helt ok, även om den inte är så ansträngande. Är man vältrända går man ganska lätt de rekommenderade dagsetapperna. Jag har för mig att vissa sträckor inte är mer än 12 km. Jag och min flickvän gick början av sträckan (från Abisko till Alesjaure förra året) och vi tyckte inte att det var överdrivet mycket folk på leden. I stugorna var vi nog inte mer än 10 personer någon kväll. Fler folk tältar såklart, men det var aldrig för mycket folk. Men som tidigare påpekats, upplevelsen av ensamhet skiljer sig åt mellan olika personer. Vill man vara säker på att inte möta _någon_ ska man inte välja Kungsleden.

Sedan beror det också på vad man har för inställning till själva vandrandet. Min flickvän och jag är ganska målinriktade när vi vandrar, och försöker gärna att hålla ett ganska högt tempo för att "hinna med" så mycket som möjligt. Från mitt perspektiv skulle jag därför rekommendera Kungsleden eftersom ni inte har så stor erfarenhet av fjällvandring, men lägg turen senare under säsongen (augusti-början av september) för att det inte ska vara så många människor samt fundera på hur långa etapper ni vill göra. Att slå samman två kortare dagsetapper är absolut inget problem, tack vare att det är så lättvandrat. Lycka till!

/Per
 
En möjlighet om ni ska tälta:

Vandra från Abisko till Abiskojaure efter Kungsleden, här är det dock ganska mycket folk men det är mest en transportsträcka. Fortsätt mot Unna Allakas, folktom led. Tälta gärna vid Sjangeli för mellan Valfojåkka och Stuor-Kärpel finns det inga tältplatser. Vid Valfojåkka är det ett vad som är lite omdiskuterat. Fortsätt till Riksgränsen/Katterjåkk.
Eller gå åt andra hållet?

Padjelanta är fint. Gå Staloluokta-Ritsem, men då måste ni flyga helikopter från Ritsem och det kostar 800kr/st. Går att bo i stuga eller i tält.

/Ulf
[Ändrat av Wolf25 2006-05-10 kl 07:27]
 
Om ni vill se mycket av högfjäll etc så är nog området kring Abisko-Kebne rätt för en förstagånstur. Man kan t ex gå från Abisko-Alesjaure-övre vistasdalen-nallostugan-ut på kungsleden igen och vidare söderut. Helags-Sylarna är mer lättillgängligt men kan kännas lite plattvandrat. Västerbottensfjällen, t ex Ammarnäs-Hemavan är mindre högalpint men bjuder å andra sidan på en massa "nära"-upplevelser, av djur och flora i björkskogen etc. Där finns naturligtvis Sytertopparna också om man vill knata uppför, och det är definitivt mindre folk än i något av de ovan nämnda områdena.
 
Tack för alla tips!

Min känsla efter era rekommendationer är att försöka undvika den nordligaste delen av Kungsleden. Hur långt är rimligt att räkna med att gå per dag? Vad är absolut max? Jag funderar även på sträckan Narvik - Kebnekaise, dvs att vandra en del i Norge och avsluta med att gå upp på Keb. Jag får sträckan till ungefär 141 km, borde väl vara ok på ca 7 dagar? Jag har åkt skidor i Narvik och det är ju helt fantastiskt vacker.
 
Re: Tack för alla tips!

MariaSL; sa:
Jag får sträckan till ungefär 141 km, borde väl vara ok på ca 7 dagar?

Du skriver att ni är i bra form, men 2 mil om dagen för ovana vandrare är nog i mesta laget iaf. Skavsår, ovana med rygga etc kommer förmodligen ställa till det med tidsplaneringen ;)

Börja lätt med kanske 10 km första, kanske även andra dagen så får ni en chans att vänja er lite. Sen kan jag inte nog understryka hur viktigt det är med fotvård om eran vandring ska bli en fin upplevelse.
 
Fantastisk vandring, Håkan Friberg!

Läste din vandringsskildring och den är fantastiskt inspirerande! Otroligt vackra bilder också. Tack!
 
I boken "Okända fjäll"av Tore Abrahamsson tipsar författaren om fjällområden som inte besöks av mycket folk. Endel ställen ligger avlägset, men många andra ligger mycket när frekvent besökta och lättåtkomliga platser i fjällen. Man behöver inte komma många kilometer från de mest upptrampade vägarna förrän det kan vara mycket lugnt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.