Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Val av torrdräkt
- Trådstartare Knall
- Start datum
Ursuit AWS är extrem slitstarka, neopren tätningar kräver ingen underhåll, toppkvalité till en helt ok pris.
Min personliga favorit är Ursuit MPS, väldigt tunt GoreTex, andas väldigt bra för att vara en torrdräkt, smidigt att ta på eftersom den har genomgående dragkedja. Neopren tätningar. Ursuit rekommenderar att man har något utanpå dräkten, men det struntar jag i och har inte haft några problem, den håller förvånansvärt bra. Har en guide kollega som har haft sin MPS i flera år och den har hållit för en massa guidningar och kurser, och det sliter klart mer på en dräkt än vanligt användning. Priset ligger på runt 5500, det är snorbilligt för en dräkt i GoreTex.
Eftersom den har genomgående dragkedja, så är den inte 100% tät runt halsen när man extensiv rollar. För mig funkar den problemfritt för räddningar och enstaka rollar, tröjan under blir kanske lite fuktigt runt halsen. Men ska man träna roll i timmar, bör man leta efter en annan dräkt eller helst en Tuiliq. Och som grädde på moset funkar MPS under en Tuiliq, så man är torr även om man gör en wet exit.
Min personliga favorit är Ursuit MPS, väldigt tunt GoreTex, andas väldigt bra för att vara en torrdräkt, smidigt att ta på eftersom den har genomgående dragkedja. Neopren tätningar. Ursuit rekommenderar att man har något utanpå dräkten, men det struntar jag i och har inte haft några problem, den håller förvånansvärt bra. Har en guide kollega som har haft sin MPS i flera år och den har hållit för en massa guidningar och kurser, och det sliter klart mer på en dräkt än vanligt användning. Priset ligger på runt 5500, det är snorbilligt för en dräkt i GoreTex.
Eftersom den har genomgående dragkedja, så är den inte 100% tät runt halsen när man extensiv rollar. För mig funkar den problemfritt för räddningar och enstaka rollar, tröjan under blir kanske lite fuktigt runt halsen. Men ska man träna roll i timmar, bör man leta efter en annan dräkt eller helst en Tuiliq. Och som grädde på moset funkar MPS under en Tuiliq, så man är torr även om man gör en wet exit.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Har inte själv köpt härifrån men grannen som är väldigt lååång har köpt en måttsydd härifrån:
www.onedesigncenter.se
De säljer även standardstorlekar i olika matrial.
Här hittar du kanske lite tips också
www.utsidan.se
/Patrik

Butiken för seglare | One Design Center | Webshop & Butik
Vi har allt för segling och kappsegling! Hos oss får du bra service och kvalitetsprodukter oavsett om du handlar på nätet eller i butik. Välkommen in!

Paddelbyxor med neoprenmuddar
Efter en hittills fruktlös jakt efter ett par paddlingsbyxor som skulle passa mig och mina behov vänder jag mig till Utsidan och dess samlade kompetens. Resulterar det i att jag hittar de perfekta byxorna är jag mer än nöjd men vid det här laget är jag nästan mer intresserad av att se om det är...
/Patrik
Tack för det utförliga svaret DDeninger! Ska kolla på Ursuit.Ursuit AWS är extrem slitstarka, neopren tätningar kräver ingen underhåll, toppkvalité till en helt ok pris.
Tack Patrik! Ska kolla på länkarna.Har inte själv köpt härifrån men grannen som är väldigt lååång har köpt en måttsydd härifrån:
De säljer även standardstorlekar i olika matrial.![]()
Butiken för seglare | One Design Center | Webshop & Butik
Vi har allt för segling och kappsegling! Hos oss får du bra service och kvalitetsprodukter oavsett om du handlar på nätet eller i butik. Välkommen in!www.onedesigncenter.se
Paddelbyxor med neoprenmuddar
Efter en hittills fruktlös jakt efter ett par paddlingsbyxor som skulle passa mig och mina behov vänder jag mig till Utsidan och dess samlade kompetens. Resulterar det i att jag hittar de perfekta byxorna är jag mer än nöjd men vid det här laget är jag nästan mer intresserad av att se om det är...www.utsidan.se
/Patrik
Testade Dry Fashion. Korrekt storlek kändes väldigt pösig mede en massa veck. Det kanske ska vara så?Någon som jämfört Dry Fashion Drylight med Ursuit MPS?
Båda finns hos Kajaksidan och kostar ungerfär samma.
Du kommer inte ångra dig. Den är suverän och tar ingen plats heller. Jag har MPS:en och brukar ha ett tunt vindställ som slitlager utanpå. Den är väl beprövad och uppskattad av många kajakpaddlare. Otroligt prisvärd jämfört med Kokatas dubbelt så dyra grejer.Tack för det utförliga svaret DDeninger! Ska kolla på Ursuit.
Finns ibland på rea under vildmarksmässan och liknande. Köpte min för 4500 för 3 år sen.
Jag hakar på tråden.
Skall köpa torrdräkt nu i höst och siktar på Ursuit. Men jag vill inte köpa online, jag vill testa storleken i butik. Finns det någon butik i Uppsala som säljer torrdäkter, har googlat och det känns som att Uppsala är ett svart hål för friluftsliv och definitivt för kajaker.
Skall köpa torrdräkt nu i höst och siktar på Ursuit. Men jag vill inte köpa online, jag vill testa storleken i butik. Finns det någon butik i Uppsala som säljer torrdäkter, har googlat och det känns som att Uppsala är ett svart hål för friluftsliv och definitivt för kajaker.
Neopren i hals & armar brukar inte hålla lika tätt och kan lätt börja lukta lite efter ett tag. Latex sitter tajtare och släpper in mindre vatten. Nackdelen är att det kan upplevas väl tajt, särskilt om man inte är van. Går att fixa med klippning, eller ännu hellre att man töjer ut halsen med t ex en skål el kastrull innan. Latexen måste skötas med talk el annat medel men åldras och behöver bytas ut med jämna mellanrum. Enkelt med armarna men pyssligare med halstätningen. Dykfirmor grejar det om man vill.
Jag använder neoprenkläder för träning och blöta övningar, men har en, löjligt dyr, Kokatat till tältpaddlingar vår o höst (när man inte vill ha blöt o kall neopren på morgonen..). Samt till rena vinterpaddlingar. Båda varianterna är säkra o funkar men torrdräkten är oftast lite mer komfortabel..
Vet det finns massa hyggligt bra billigare torrdräkter och skulle kollat med surfski-grupper på facebook. Det diskuteras rätt ofta och tror man kan få bra tips där.
/ Ulf
Jag använder neoprenkläder för träning och blöta övningar, men har en, löjligt dyr, Kokatat till tältpaddlingar vår o höst (när man inte vill ha blöt o kall neopren på morgonen..). Samt till rena vinterpaddlingar. Båda varianterna är säkra o funkar men torrdräkten är oftast lite mer komfortabel..
Vet det finns massa hyggligt bra billigare torrdräkter och skulle kollat med surfski-grupper på facebook. Det diskuteras rätt ofta och tror man kan få bra tips där.
/ Ulf
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 911
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg