Val av kök till 2 pers

Jag och sonen gör mest dagsturer och har med oss färdiga matlådor. Nu tänker jag dock investera i ett kök då vi tänker oss någon övernattning också. Jag vill ha ett gasolkök och har tittat på Trangia 27 och Primus Essential 1,3l. Jag är lite orolig för att Trangia 27 är för litet med sina 1 liters kastruller. Kanske då att Primus räcker lite längre med sina aningens större kastruller. Förmodligen kommer det mest bli frystorkat men tanken på att laga lite mer från grunden tilltalar mig. Sen kan det även bli dagsturer med dotter och sambo också. Och då blir vi 3 eller 4 pers och då kanske inte ens Primus räcker till och då kanske det är Trangia 25 som gäller. Hur stora kök har ni? Och vilka?
 
Ett toppmonterat med enliterskastrull skulle jag föreslå på tältvandring för två personer. Trangia 25 är mångsidigare och nästa köp med dina önskemål.

Thure
 
Om vikt är prio är en lös kastrull och toppmonterat att föredra. Vill man kunna laga mat och inte bara koka vatten är brestrålande kök att föredra. Exempelvis Optimus Crux. Använder gärna stöd/fot och extern vindskydd av ventilationsslang i alu. Lite tyngre och stadigare blir det med en spindel.

Vill man ha ett bombsäkert kök som inte krävet fipplande med extern vindskydd och som är säkrare tillsammans med barn så skulle jag gå på Trangia-25. Jag tycker nog att det behövs om man vill koka pasta eller göra andra rätter som kräver lite större volym. Trangia 27 är bättre för frystorkat eller gryn för 2pers.

När man väl har ett trangia kan man komplettera med topmonterad brännare för lättare turer där man bara tar med en kastrull och brännare.

Vill även slå ett slag för mat-thermos, den används flitigt av oss på dagsturer. Med 3 barn mellan 0-5 är det en utmaning att laga mat på köket :)
 
Vill du laga mat litet mer seriöst så är det klart att ett komplett Trangia, eller motsvarande från annan tillverkare, är smidigt att handha, men om ni främst ska äta frystorkat så är det vattenkokning det handlar om.
Då är ett komplett Trangia onödigt stort, klumpigt och tungt.

En lättviktig lösning kan se ut såhär:
Lätt toppmoterad gasbrännare.
En Trangia 27 HA-kastrull, samt en tamoj (tång) till trangia mini.
Vindskydd och ett lock av pajformsaluminium.
Ett sånt ekipage väger ca 200 gram, kokar vatten och klarar av att laga mat om det behövs.
Komplettera med ytterligare en kastrull om det behövs.

En annan flexibel lösning är att köpa ett komplett trangia 27, OCH en lätt toppmonterad brännare.
Ska ni "laga mat" tar ni hela trangiat.
Ska ni äta frystorkat tar ni den toppmonterade brännare och en kastrull.
 
Jag har flera kök, men på längre turer där tillförlitligheten är ett måste och jag även vill kunna laga mat använder jag mest Trangia 27 (när vi är två personer) och Trangia 25 (när vi är 3-4 personer). Sedan över 30 år tillbaka använder jag uteslutande gas till Trangiaköken. Går jag solo väljer jag oftast ett lättare kök.
Då Trangia 25 och 27 har samma gasbrännare (GB-74) kan du spara pengar genom att använda samma brännare i båda köken efter behov.
Då jag ofta i sämre väder vill kunna laga mat i tältabsiden undviker jag alla kök och grytor med värmeväxlare då de avger högre halter av giftig kolmonoxid. Dessutom är dessa grytor svåra att laga mat på då värmeväxlarna gärna ger punkter på grytans botten där maten lättare bränner fast.
 
Vi har ett Trangia 25 och ett GSI Soloist II med en PocketRocketDLX. Beror lite på vad som ska lagas vad jag tar med. GSI:n är kanon för att koka vatten till frystorkat, koka pasta eller värma något färdiglagat. Men ska jag laga mat från grunden ute så är det Trangia alla dagar i veckan. På dagsturer med matlagning åker ofta båda med, så kan jag laga mat på Trangian samtidigt som jag kokar pasta i GSI:n.
 
Jag och sonen gör mest dagsturer och har med oss färdiga matlådor. Nu tänker jag dock investera i ett kök då vi tänker oss någon övernattning också. Jag vill ha ett gasolkök och har tittat på Trangia 27 och Primus Essential 1,3l. Jag är lite orolig för att Trangia 27 är för litet med sina 1 liters kastruller. Kanske då att Primus räcker lite längre med sina aningens större kastruller. Förmodligen kommer det mest bli frystorkat men tanken på att laga lite mer från grunden tilltalar mig. Sen kan det även bli dagsturer med dotter och sambo också. Och då blir vi 3 eller 4 pers och då kanske inte ens Primus räcker till och då kanske det är Trangia 25 som gäller. Hur stora kök har ni? Och vilka?


Alltså - ett Trangia 25 funkar _outstanding_ om man är två. Är man 3-4 stycken i en familj (och alla vill ha mat samtidigt) är det ungefär det enda som gäller, även om det är lite stort att kånka på om man främst är ensam.

_Jag_ gillar Trangia (både 27 och 25) för att de är så mångsidiga - och de är "modulära" - vilket gör att du tar med de pannor/tillbehör du tänker dig för just den dagsturen/övernattningen. Tänker man fika och vill ha kaffe kan man ju tänka att antingen ta med en termos hemifrån, eller att använda kaffepannan i köket. Och behövs den inte kan man ju lämna den hemma osv.

Trangia är också bra, tycker jag, just för att det finns så många andra tillbehör utvecklade till köket (som multi-disken, som kan användas som skärbräda, durkslag, lock, etc., grytmysare för att hålla kastrullerna varma längre, extra kastruller, extra "pot stand" att ställa andra kastruller och kannor och grejer ovanpå köket, utbytbara brännare - både multifuel och gasbrännare och annat). Det här gör att Trangias kök nästan aldrig är ett dåligt köp som "första köket" - det går helt enkelt att "växa med sitt Trangia" och efterhand skaffa de bitar man tycker att man behöver för stunden.

_Jag_ gillar också vindskyddet på Trangia bättre och tycker att det fungerar bättre - framförallt i risigt väder - än på just Primus essential.

Jag själv använder Trangia privat - men tillhör en scoutkår som fick sponsring från Primus och har därför - som scoutledare - använt även det. Det är ett bra kök - men det har inte samma nivå av moduläritet - med fler tillbehör och sådär, så jag skulle alltid rekommendera Trangia - som första kök.

Bara min synpunkter på det här.
 
Alltså - ett Trangia 25 funkar _outstanding_ om man är två. Är man 3-4 stycken i en familj (och alla vill ha mat samtidigt) är det ungefär det enda som gäller, även om det är lite stort att kånka på om man främst är ensam.

_Jag_ gillar Trangia (både 27 och 25) för att de är så mångsidiga - och de är "modulära" - vilket gör att du tar med de pannor/tillbehör du tänker dig för just den dagsturen/övernattningen. Tänker man fika och vill ha kaffe kan man ju tänka att antingen ta med en termos hemifrån, eller att använda kaffepannan i köket. Och behövs den inte kan man ju lämna den hemma osv.

Trangia är också bra, tycker jag, just för att det finns så många andra tillbehör utvecklade till köket (som multi-disken, som kan användas som skärbräda, durkslag, lock, etc., grytmysare för att hålla kastrullerna varma längre, extra kastruller, extra "pot stand" att ställa andra kastruller och kannor och grejer ovanpå köket, utbytbara brännare - både multifuel och gasbrännare och annat). Det här gör att Trangias kök nästan aldrig är ett dåligt köp som "första köket" - det går helt enkelt att "växa med sitt Trangia" och efterhand skaffa de bitar man tycker att man behöver för stunden.

_Jag_ gillar också vindskyddet på Trangia bättre och tycker att det fungerar bättre - framförallt i risigt väder - än på just Primus essential.

Jag själv använder Trangia privat - men tillhör en scoutkår som fick sponsring från Primus och har därför - som scoutledare - använt även det. Det är ett bra kök - men det har inte samma nivå av moduläritet - med fler tillbehör och sådär, så jag skulle alltid rekommendera Trangia - som första kök.

Bara min synpunkter på det här.

Tack för din input! Jag är övertygad. Trangia 25 får det bli. Finns att köpa till bra pris nu dessutom. Kanske att det blir en Trangia 27 med sprit senare som komplement. Kostar inte så mycket att köpa och då har jag både ett stort och ett litet kök och kan köra både på sprit och gas.
 
Tack för din input! Jag är övertygad. Trangia 25 får det bli. Finns att köpa till bra pris nu dessutom. Kanske att det blir en Trangia 27 med sprit senare som komplement. Kostar inte så mycket att köpa och då har jag både ett stort och ett litet kök och kan köra både på sprit och gas.
Efter att ha provat med sprit tror jag du kommer att arkivera den brännaren och uteslutande använda gas. Dock kan det vara smart kostnadseffektivt att köpa ex Trangia 27-3 med spritbrännare och Trangia 25 med gasbrännare, sedan använder du gasbrännaren till båda köken. Ibland blir det tom billigare att välja kök med spritbrännare och köpa GB-74 brännaren separat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.