Val av kök och kärl till större grupp

Jag kommer vara ledare till åtta lågstadiebarn och klurar lite på vad vi ska ha för kök och kärl för att laga vår gemensamma mat på våra träffar.

Jag gillar ju att laga rätt avancerad mat men frågan är hur många kök/brännare man behöver då vi är upp till 9 pers?

Vi kommer oftast bara vara ute över en dag och det blir inga jättelånga vandringar så det behöver inte vara några grammjägarkök och de bör kunna ta relativt stora kärl.

Vad finns det för bra kokkärl och stekpannor som kan tänkas passa oss? De bör ju ha lite storlek men ändå gå att stuva ner i eller spänna fast på ryggsäckarna.
 
Om du skal ut når det er +10 og varmere funker butankøk bra, Ville vurdert propan også, men her er jo gasolflaskene tunge, 5kg kompositt burde kanskje kunne funke av likevel. (ned til -30)

dsk
 
Om det är många personer samtidigt så behöver du nog minst två brännare/kök igång samtidigt

Frågan att ställa är om gruppen har flera trangia 25 med gas/MF-brännare eller om köket skall vara sitt eget kit inom gruppen samt hur det skall packas och bäras.

Primus twin-stove väger 1.8 kg + bränsle och gasbehållare samt grytor, den är ju dessutom lite lång och man får fundera på packningen tillsammans med dom större grytorna för gruppen.
 
Jag har själv ett gaskonverterat Trangia 25 och jag tror föreningen har några sprit-Trangia 25 vi kan låna. Men lat som jag vore det skönt att om jag som ledare har grejerna hos mig och slipper chansa att ingen annan har lånat köken när vi ska ut.

Om vi i gruppen lägger max 200kr var så borde vi kunna köpa oss egna saker. Frågan är vad man bör satsa på för gruppmatlagning i skogen? Har bara lagat mat för 1-2 personer när jag varit ute förr med lite äldre barn som har sina egna köp med sig så då fanns det ju tillgång till 5 kök utan problem.
 
Jag hade satsat på tre Trangia 25 och låtit barnen laga mat själv, men med lite hjälp från vuxen när så behövs. På så vis aktiverar du barnen samtidigt som det blir mat och samtidigt som de lär sig nåt. Om du lagar mat på egen hand i storkok kan du inte samtidigt ta hand om barnen och de inte kommer sitta still och titta på under tiden. Skippa ambitionen om avancerad matlagning tills barnen har hunnit öva lite. Köttbullar och makaroner brukar alltid gå hem.
 
Undvik det avancerade, det tar bara tid i ena änden och skapar passivitet i den andra.
Färdig gryträtt eller soppa med god smörgås och frukt till efterrätt sitter fint i skogen och kräver bara ett kort uppkok.......
Egenlagad mat av ynglen är rätt väg att gå när de vant sig vid varm mat ute, därför kommer du att behöva flera kök och kastruller, ibland är flera 2,5 liters lägerkärl bättre än få 4,5 liters.
Butangas är bra grejor.... Vårt tvålågiga åker med ut på picknikövningarna.
 
Ni har nog rätt. De fixar säkert att laga mat själva med lite hjälp så det är nog smidigast och billigast att packa ner tre gaskonverterade Trangia 25:eek:r i packningen.
 
Glöm inte campinggasoltuberna till dessa bara...

När alla har sett hur trevligt det fungera med gas i jämförelse med att slabba med spriten så kommer nog fler att skaffa en sådan brännare - men dra en liten säkerhetsgenomgång före både för T-brännaren och gas-brännaren så att alla är uppmärksamma och vet vad dom skall ha koll på (typ T-spritbehållare är ordentligt stängda innan det tänds på i köket, spilld sprit bör hinna dunsta bort eller späds ut med mycket vatten innan tändning (blomspruta med vatten kan vara bra att ha) - spritlåga i solljus syns inte förrän något annat börja brinna och ryka...

När det gäller gas - demostrera och beskriv att man ska se till att gaskran är stängd samt kolla att o-ringpackningarna är hela innan ihopsättning, tuben skruvas på bestämt men ej hårt och det är ok om det pyser till lite kort under skruvning (och avskruvningen efter). Att efter montering av tub snusa med näsan efter lukt runt kopplingarna och köket (demostrera gärna hur gasen luktar genom att låta pysa lite otänt gas i köket och låt dom lukta) så att man är säker på att det är luktfritt innan man plockar fram tändare/tändsticka och tänder på - förklara att det är samma gas i tuberna som i en tändaren - men väldigt mycket mer och därför måste man vara försiktigare...

ja - lite som instruktion inför en militärövning med farlig materiel men utan att dramatisera men tillräckligt för att ungarna skall känna sig 'vuxna och ansvarsfulla och håller på med något viktigt' - och du måste ha örnöga på alla under utövningen ;-)

---

gas är säkert om det hanteras rätt, men men kan ställa till med en hel del om det hanteras fel - även T-sprit är minst lika farlig och incidentrisken är hög pga spill (dvs. det börja brinna på fel ställe). Var mycket noga med att förklara att T-spritflaskor och T-spritdunkar _måste vara stängda_ innan någon i närheten börja fippla med tändstickor och tändare - var mycket noga på den punkten. Ha krav på att alla kör med säkerhetsflaskor med T-sprit nära köken - behöver man fylla över från dunk till säkerhetsflaska så görs det en bit ut i skogen med god avstånd från alla brinnande kök.

Behöver du förklara varför det måste korkas noga så säg att det kan smälla i T-spritflaskan/dunken, den som håller i den blir rädd och skvätter ut mer T-sprit i omgivningen som strax börja brinna och det hela blir mess för alla...

-T-sprit råka ha en ångtryck vid rumstemperatur lagom så att T-spritångorna är precis lagom utblandad med luft i dunken/flaskan för att vara nära stökeometrisk blandning och är därför väldigt lätt att tända på med smäll som följd.
 
T-röd och barngrupper kan hanteras säkert på två sätt.

1. Det är bara du som fyller på brännaren eller...
2. Barnen tar med brännaren till bränsleflaskan för påfyllning. Bränsleflaskan har en stationär plats, alternativt är den där du är.

Kombinera det med en säkerhetsflaska från Trangia och en kort genomgång, så är det inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.