Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi.

Hej,
När vi ändå har en tråd på gång om vinterkök... Jag är på gång att investera. Har ni några drömuppsättningar, från bränsleflaska till lock.

Jag vill kunna laga mat för två i vintertid, i blåst. Med ett multibränslekök. Skall stå stabilt.

Ge mig den uppsättning just du skulle vilja köpa under dessa förhållanden. Låg vikt är bra. Men jag är också förtjust i att det packar väl (tar litet utrymme). Pengar är inget bekymmer i denna frågeställningen.

Hela konceptet, alltså.
Om ni vill.

Tack på förhand.
Patric
PS. Jag är inte tillräckligt mycket göra-själv-snubbe just nu. Och jag gillar att kunna gå in och klämma på prylarna i affär.
 
You asked for it! :D

Optimus Nova med trangiaadapter
Trangia 25 Vindskydd (övre och undre)
Trangia titan:
Nr 602519 Kittel 1,75 liter
Nr 602531 Stekpanna, 22 cm
[Nr 602518 Kittel 1,5 liter]

Tidigare fanns även en bränsleflaska för pump i Ti, från Sigg tror jag, men den kan jag inte hitta...

I Danmark finns Trangias nedre vindskydd med Nova monterad från "fabrik", vet inte om det finns i Sverige.
[Ändrat av Ulf M 2004-02-27 kl 13:56]
 
Skulle jag köpa nu...

... så är nog Primus Omnufuel det trevligaste kök jag har sett på länge. Det har bra möjligheter till justering av värmen och klarar alla bränslen. Dessutom har ljudet förbättrats från MFS-modellen. Har pillat lite på en kompis (läs genitiv inte substantiv :) ) och det var riktigt trevligt.

Jag anser Trangias vindskydd vara allt för tungt. Resonemanget är som följer. Speciellt vintertid lagar jag mat i skydd av tält i bivack eller liknande, aldrig rakt upp och ned i det fria. Därför är behovet av ett vindskydd som klarar stormstyrka litet. Istället väljer jag de "aluminiumfolievarianter" som finns. De klarar skivan, reflekterar strålningsvärmen och skyddar mot svag vind, t.ex. i tält.

Komplettera sedan med kittlar efter behov, Trangias blir bara bra det. Jag kör alltid med isoleringskärl som jag ställer kittlarna/pannorna i efter ett första uppkok av torrkäk. Detta sparar mycket bränsle.

MVH
/Micke - suck, vill också köpa nytt...
 
Re: Skulle jag köpa nu...

brandmansmicke; sa:
Jag kör alltid med isoleringskärl som jag ställer kittlarna/pannorna i efter ett första uppkok av torrkäk. Detta sparar mycket bränsle.
Hej, å tack!
Utveckla gärna det där med isoleringskärl... Det känner jag inte igen.
Patric
 
Re: Re: Skulle jag köpa nu...

olle11; sa:
Utveckla gärna det där med isoleringskärl... Det känner jag inte igen.

Jag tror att det var något Skinnarmo kläckte ur sig i ngn tidning och det fungerar mycket bra. Jag har helt sonika tejpat ihop ett fodral av liggunderlag som passar mina kärl, stekpanna såväl som kittlar. När jag har kokat upp min mat en första gång, stänger jag köket, placerar maten i varmhållningsfodralet med lock på, och väntar ca 10 min. Eftersom vattnet knappt sjunker någon grad i temp, blir maten lika färdig som om jag skulle försöka sjuda den på köket. Dessutom minskar jag ångbildningen i tältet eftersom jag får ha lock på det hela förutom att jag inte heller bränner fast något i botten på pannan. Slutligen efter några minuter och en extra omrörning är det färdigt. Skinnarmo sa nog att han ibland också kokade upp en extra gång. Det har jag aldrig behövt, men jag har ganska tjockt isoleringsmaterial och har aldrig varit på nordpolen heller. Men jag har kört det i svenska -30 förhållanden med bra resultat.

Lycka till med köpet!
/Micke
 
VAD SA DU?!

Jag är helnöjd med mitt Himalaya Multifuel från Primus. MEN IBLAND HAR MAN SVÅRT ATT HÖRA VAD ANDRA SÄGER!!

Petra :)
 
Re: VAD SA DU?!

madir; sa:
MEN IBLAND HAR MAN SVÅRT ATT HÖRA VAD ANDRA SÄGER!!
Jag hörde vilket kök du gillade (= har, eller skulle köpa igen?)... ;-)
Men resten av ditt drömkoncept försvann nog i vintervinden. Från flaska till lock - i minimalismens tjänst.
Hej!
Patric
 
Nu har jag stängt av, så nu hör jag bättre

Skulle jag köpa ett liknande kök idag skulle det nog bli det lite mer tystgående Omnifuel istället. Men det fanns inte på den tiden jag köpte mitt Himalaya-kök. Fast namnet är ju rätt coolt i alla fall, eller hur?

/Petra
 
olle11; sa:
Jag vill kunna laga mat för två i vintertid, i blåst. Med ett multibränslekök. Skall stå stabilt.


Tack på förhand.
Patric
PS. Jag är inte tillräckligt mycket göra-själv-snubbe just nu. Och jag gillar att kunna gå in och klämma på prylarna i affär.

Jag lagar alltid mat i skydd av tältet, så för mig blir det ett kök med alufolie för viktens skull.

Omnifuel funkar väldigt bra, hög effekt, låg ljudvolym. Mitt ex har aldrig jammat ihop, inte ens med fetare bränslen. Bränsleslangen kan dock vara en svag punkt, jag har hört talas om läckor som beror på att slangen rullats för hårt och spruckit.

En annan sak att vara uppmärksam på är sparlågan som kan blåsas ut ganska lätt. Detta är inget problem i tältet men skulle kunna vara det om köket står utomhus.

Kokkärl, jag kan rekommendera MSR: s stålkärl med värmeväxlare. De är väldigt snabba och man kan laga hyffsat känslig mat utan att den bränner vid. De mest känsliga såserna såsom lime-sås (Blå band) har jag dock inte fått att fungera.

Kärlen är väldigt tunna och väger inte mycket mer än kraftiga alu-kärl. Den stora byttan räcker för snösmältning och matlagning åt två pers. Tar man med sig egen matkåsa eller stor mugg så blir vikten inte så hög.

/J
 
cpic403a25ed86edd.jpg


Mitt val för två personer sen höst-vinter-tidig vår:

-Primus MFS (idag hade det blivit Omnifuel)
-Primus pump
-0,6-1,0 liters MSR-flaskor
-Vindskydd modell dragspelsvariant enligt bild ovan
-Plywoodskiva
-Trangia alukastrull med lock och hänkel 2,5 l
-Trangia nonstick kastrull 1,75 l
-Trangia titanstekpanna stora
-MSR stålkaffepanna 1,0 l
-Packpåsar till kastruller och brännare
-Heptan

Har hittills inte använt isoleringsvarianten som nämnts ovan, dvs. tillklippt liggunderlag, men ska konstruera sådant för framtida vinterbruk.

Sen vår-sommar-tidig höst byts MFS mot Easyfuel gas.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-02-29 kl 19:31]
 
Re: Re: VAD SA DU?!

olle11; sa:
madir; sa:
MEN IBLAND HAR MAN SV￾RT ATT H…RA VAD ANDRA S€GER!!
Jag hšrde vilket kšk du gillade (= har, eller skulle kšpa igen?)... ;-)
Men resten av ditt dršmkoncept fšrsvann nog i vintervinden. FrŒn flaska till lock - i minimalismens tjŠnst.
Hej!
Patric

Vintertid Šr snšsmŠltning nr 1. Stort rymligt kokkŠrl. Trangias 2,5 l har jag anvŠnt. Skulle gŠrna vilja ha en treliters i titan. Globetrotter har en frestande...
Till kšk har jag av ovan angivna skŠl anvŠnt GTX med pŒspŠdning av tidigare hšrselskador och Explorer som brinner betydligt tystare. Skulle vilja ha ett hŠlften s Œ tungt, tyst kšk, men var finns det?
Vindskydd av tunn alplŒt (Ršrisolerings svepaluminiumplŒt). Plywoodskiva 4 mm som understšd, alklŠdd till GTX och till bŒda nedre strŒlskydd.
BrŠnsleflaska Sigg eller MSR storlek efter turen.
Ršrpinne till gršten och egen plastsked. Thermos till varmvatten samt egen kŒsa. Isolerstrumpa till grytan.
Det Šr min minimalistlšsning sŒ hŠr lŒngt. (Har just klistrat till en ny isolerstrumpa till 4,5 l trangiagrytan.) Allt packas i grytan.
I min burna minimalistpackning ingŒr inte nŒgot extra. Men pulkpackningen ser lite annorlunda ut...

Go lŠtttur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.