Val av kök?

Hejsan!
Är på väg att köpa ett kök, men jag vet inte vilket som är bäst, gaskök eller trangias gamla hederliga?
Mina kompisar säger att jag ska köpa gaskök men jag tvivlar. Vad är fördelarna respektive nackdelarna för gaskök samt för trangias?

MVH JARI L
 
bensinkøk

Sjælv har jag anvænt ett bensinkøk från Whisperlight de senaste åren och fått Trangiafantaster att bli førvånade hur fort det går att koka upp vatten. Den størsta nackdelen med denna typen av køk ær att de måste førværmas. Det behøver man varken gøra på gaskøk eller trangia, dær ær det bara att tænda på. Førdelen med ett bensinkøk tycker jag sjælv att effekten ær høg, speciellt viktigt om man måste smælta snø.

Nackdelen med både bensin och gas jæmført med trangia ær att trivselfaktorn inte ær så stor. Att lyssna på ett køk som sæger "WWWOOOOOOOOOOOOOOO" hela tiden ær inte lika trevligt som att sitta och røra i sin puttrande trangiagryta.

Men smaken ær som baken... Ær det under kalla turer du har tænkt anvænda den skulle jag i alla fall røsta på ett bensinkøk før effekt och att det inte ær några problem med gasbehållare som ær før kalla før att ge nog med gas.
 
Välja kök

Att välja kök är svårt. Det viktigaste är vad du skall ha det till. Vart du skall åka. Trangia har jag haft i många år. Det är trivsamt, är enkelt att arbeta med.

Gas är rent, är jobbigt på vinter. Jo, jag vet att man bara värmer gasen så blir det bra. MEn man måste faktiskt värma gasen och det blir lite.. lite.. mödosamt.

Bensin kräver lite mer. Låter som en turbin men fungerar över hela världen.

Slutsats: Jag föredrar gas och bensin. Men jag måste arbeta hårt med att bygga upp ett vindskydd till dem båda. Trangia har allt detta. det är ett helt paket och när du har köpt det så finns allt i. Jag ser Trangia som ett utmärk förstkök, något man kan alltid lita på. Men har sina brister i att dett tar otorligt lång tid att koka upp något på (8-10 minuter). Meddans gas och bensin tar 3-5 minuter. Men observera att bensin måste du förvärma så det tar några minuter till och är det kallt så tar gasen tid att få effekt.
Själv kör jag gas på sommaren i sverige och bensin på vintern och i resten av världen.

Med ett gaskök måste du ha kärl, och vindskydd med. Köp pitzotändare om du väljer gas för det är så skönt att ha och fungerar förträfligt. Men ta alltid med dig en ask tändstickor eller annat som du kan tända med.

Lycka till och du kan maila mig om du undrar över något mer.
 
Köp gaskök

Köp gasinsatsen till trangias kök! Den finns i de flesta friluftsbutiker och är överkomlig i priset (tror att det rör sig om 350 kr.). En fördel med gas är att du slipper slabba med någon brännbar vätska som gör att maten smakar pyton om det råkar komma en droppe i grytan.

De största fördelarna är dock att du kan reglera värmen steglöst och att gasen inte sotar ner dina kärl. Svartsotade kärl är inte kul och förmågan att reglera värmen öppnar nya möjligheter för matlagning i naturen.

Jag har inte använt gas under vintertid utan bara ner till c:a 0 grader, och det har alltid funkat fint. Vill du ha ett allround kök för vår-sommar-höst bruk, använd gas och vill du kunna använda det på vintern bör du nog överväga något annat bränsle än gas och rödsprit. Som du förstår så anser jag att trangias spritbrännare inte är bra vare sig under vintern eller sommaren.

Joakim Ekendahl
 
Tack för era inlägg (6/3)

Har idag varit och kollat priser.

Det ser ut att bli ett trangia paket 25-7,
2-mannakärl i rostfritt. Man får ju till
spritbrännaren för lite nostalgilagning ibland.
Men till kommer det bli en gasbrännare som
passar i trangiaköket. Gas verkar så enkelt att
hantera, inge "kladd". Sen fick jag höra att det
fanns en bensin/fotogen brännare som även den
passade till trangias kök.
Det blir en bra start med gas, så kan jag köpa till
den andra (bättre) brännaren senare, den kostade ju
drygt en tusenlapp. För gas+kök får jag betala kring
800:- vilket jag ändå var överkomligt.
Om det ser ut att behövas för jag väl komplettera.

Så tack för era svar, ni bekräftade det mina arb.kamrater försökt övertyga mig om.
Har tidigare bara använt ett av militärens spritkök,
det har känts tryggt. Lite delar, inget kan gå fel.
Men nu ska jag komma upp mig i klass.
 
Bensin är bra...

Tänkte bara nämna ett förslag på köksuppsättning.

MSR Whisperlite, bensin/fotogenbrännare med pump & flarra, 715 kr
"Lilla" T-25 trangiakastrullen alu, 42 kr
"Stora" T-25 trangiakastrullen alu, 42 kr
Stekpanna , Primus rostfritt, 140 kr

- blir ett mycket kompakt och prisvärt kök med bra drag i och inget sot på kastrullerna!

(Brännare, pump, trangiatången mm får plats i lilla kastrullen, lilla i stora med stekpannan som lock, egengjord rem runt alltihopa)

MVH /Magnus
 
Trangia och fotogen

Nu när du har ett Trangia kan du om behovet uppstår skaffa en fotogenbrännare från KAP. Det är den kraftfullaste brännaren på marknaden och till skillnad från de flesta tryckkök behagligt tyst!

/J.
 
Du kan oxå köpa en gasolbrännare som heter Campinggaz.
Den är blåfärgad och passar till trangiaköket. Den är spridd över nästan hela världen. Många länder i Europa har den. Sett den även i Australin Usa.
Det finns en fördel till med den och det är att den går lättare att köra på låg effekt jämfört med primus.
På Primus måste jag köra lite högre för att den inte ska slockna.
Och att en är något effektivare vilket då gör att den inte gör av med lika mycket gas som Primus.
Bla Naturkompaniet säljer den och Friluftsbolaget och ibalnd på större OK bensinmackar
 
Dyr?

Låter intressant. Är den dyr? Du skrev att den är vanlig utomlands. Vad passar den då till för tubtyp, gängad eller bajonett. Har inte använt gaskök utomlands själv, men har hört att vår typ av skruvinfattning kan vara svår att få tag på på andra kontinenter
 
campinggaz

flaskorna (burkarna) är inte gängade, man trycker ner och vrider lite, så det kallas säkert bajonettfattning.

lätta att finna i europa, mycket spridda tex i england-skottland och spanien.

tips: köp hellre två små än en stor, står stadigare och brinner ut bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.