Val av kök.. hjälp!

Sitter och spanar in alla multibränsle-kök men blir bara förvirrad. Det finns så många goda kommentarer om de flesta. Har kikat på Nova 06, Nova+ och Omnifuel. Nova+ verkar gå bort hos de flesta pga driftsäkerhetsproblem samt dumma lösningar?

Mina krav:

Multifunktion
Så lätt som möjligt
Driftsäkert

Vad finns det för kastruller till dito? Vill gärna ha teflon och lätta kärl. 1,5 L är alldeles tillräckligt samt en stekpanna/lock.

Förslag mottages tacksamt!

// Jocke
 
Efter mera letande och koll i recensioner blir det nog:

- Primus Omnifuel, bästa köket som finns?

- MSR Blacklite, lätt och med teflon, använda ena kastrullen som stekpanna om man behöver det...
 
Skulle hellre köpa ett Optimus Nova med tillhörande MSR BlackLite Cookset.

Nova't har mindre delar samt är lättare att göra rent än vad OmniFuel, därav mitt val av MF-kök. Att den sedemera går att ploppa in i ett Trangiakök för stabilitetetn skull gör ju inte saken bättre :)
 
Halvarsson; sa:
Skulle hellre köpa ett Optimus Nova med tillhörande MSR BlackLite Cookset.

Nova't har mindre delar samt är lättare att göra rent än vad OmniFuel, därav mitt val av MF-kök. Att den sedemera går att ploppa in i ett Trangiakök för stabilitetetn skull gör ju inte saken bättre :)

De flesta som recenserat har dock haft problem med sina Nova då de tycks ha "gått sönder", smält, fastnat, böjt sig mm. Det verkar inte ge någon vidare image åt Nova:t?

Omnifuel däremot har fått full pott av alla, ingen tycks ha haft problem?

Gah, svårt det här.. :(

// Jocke, som bara har råd med ett
 
@ Jocke
Jeg er også vel fornøyd med mitt Nova.
Likevel, velg noe du har tillit til (kanskje ikke Nova?), noe du kan få hjelp/deler/service om noe skulle gå ille, det burde gå bra i mange år uten med enn litt olje på pumpelæret.

Hvor multifuel er multifuel? Velg primærbrensel og velg efter det. De fleste multifuel går best på bensin, ønsker du fotogen så tenk nøye på det.

Om du har det som meg så blåser det alltid når maten skal tilberedes, velg noe som har vindskydd, eller kan anpasses til Trangia.

Se på: http://www.aye.dk/multifuel/
och
http://www.fjallklubben.org/stockholm/kok.html

Good luck!

dsk
 
dsk; sa:
@ Jocke
Jeg er også vel fornøyd med mitt Nova.
Likevel, velg noe du har tillit til (kanskje ikke Nova?), noe du kan få hjelp/deler/service om noe skulle gå ille, det burde gå bra i mange år uten med enn litt olje på pumpelæret.

Hvor multifuel er multifuel? Velg primærbrensel og velg efter det. De fleste multifuel går best på bensin, ønsker du fotogen så tenk nøye på det.

Om du har det som meg så blåser det alltid når maten skal tilberedes, velg noe som har vindskydd, eller kan anpasses til Trangia.

Se på: http://www.aye.dk/multifuel/

Ja, ren bensin ska användas. Fotogen kommer ta några år innan jag använder då jag inte har planer på att resa till Everest Base Camp förrens 2009 eller så. Vill dock utnyttja mer av mitt bränsle än mitt gaskök gör.

Har hört gott om både Nova och Omnifuel, men GAH vad svårt det är.

// Jocke
och
http://www.fjallklubben.org/stockholm/kok.html

Good luck!

dsk
 
Halvarsson; sa:
Skulle hellre köpa ett Optimus Nova med tillhörande MSR BlackLite Cookset.

Nova't har mindre delar samt är lättare att göra rent än vad OmniFuel, därav mitt val av MF-kök. Att den sedemera går att ploppa in i ett Trangiakök för stabilitetetn skull gör ju inte saken bättre :)

Då får jag slå ett slag för Primus OmniFuel i stället. Jag tycker det borde vara färre delar i Primusen, men har aldrig räknat dem. Ingen inbyggd rensnål som kan fastna (vilket hände min kompis Nova, inget att peta ut den med, förutom min rensnål från Primus...)

En stor fördel med OmniFuel tycker jag är möjligheten att använda gas sommartid, det är så jäkla smidigt att slippa förvärma och ha sig om man bara ska ut över weekenden.

Sen slår jag också ett slag för Primus kastrullset som de kallar Litech, den non-sticken sitter mycket bättre än MSR's & Trangias! Fick själv prova att repa de olika på vildmarksmässan förra året! Det var klassskillnad!
Nej, jag får inte betalt av dem... ;)

Det var mina 25 cent, hoppas du blev lite klokare!

/Malin
 
Joakim Ambrosson; sa:
Sitter och spanar in alla multibränsle-kök men blir bara förvirrad. Det finns så många goda kommentarer om de flesta. Har kikat på Nova 06, Nova+ och Omnifuel. Nova+ verkar gå bort hos de flesta pga driftsäkerhetsproblem samt dumma lösningar?

Mina krav:

Multifunktion
Så lätt som möjligt
Driftsäkert

Vad finns det för kastruller till dito? Vill gärna ha teflon och lätta kärl. 1,5 L är alldeles tillräckligt samt en stekpanna/lock.

Förslag mottages tacksamt!

// Jocke
hvis dette er dine krav så må jeg foreslå msr Whisperlite international.
jeg har haft det i 18 år. og nu er det opgraderet til "shaker" = indbygget rensenål. Det har altid været indbygget (lagt ned i) i en trangia. Fast 'n furiouse. Med den nye pumpe er den lettere at få til at simre, men dens force er at koge vand hurtigt og effektivt.
IMHO
 
MimmiD; sa:
Sen slår jag också ett slag för Primus kastrullset som de kallar Litech, den non-sticken sitter mycket bättre än MSR's & Trangias! Fick själv prova att repa de olika på vildmarksmässan förra året! Det var klassskillnad!
Nej, jag får inte betalt av dem... ;)
Sedan så är det ju en klar fördel att kastrullerna är hårdanodiserade eftersom det bl.a. innebär att det släpper ganska lätt från kastrullerna även utan beläggning.
Optimus Terra är därmed också ett alternativ, speciellt om man kan kosta på sig lyxen att ta med den tjockare kastrullen.
 

avslutad210712

Gäst
Joakim Ambrosson; sa:
Halvarsson; sa:
Skulle hellre köpa ett Optimus Nova med tillhörande MSR BlackLite Cookset.

Nova't har mindre delar samt är lättare att göra rent än vad OmniFuel, därav mitt val av MF-kök. Att den sedemera går att ploppa in i ett Trangiakök för stabilitetetn skull gör ju inte saken bättre :)

De flesta som recenserat har dock haft problem med sina Nova då de tycks ha "gått sönder", smält, fastnat, böjt sig mm. Det verkar inte ge någon vidare image åt Nova:t?

Omnifuel däremot har fått full pott av alla, ingen tycks ha haft problem?

Gah, svårt det här.. :(

// Jocke, som bara har råd med ett

Råkades trampa på mitt Omniruel(s) i somras varvid jag tappade den lilla mojicken som sitter mitt i köket (flamspridare har jag för mig att den heter) vilket vi inte upptäckte förrän morgonen efter. Eftersom vi var vid Pieskehaure på väg mot silvervägen och det är rätt ont om stugor så gällde det att hitta mojicken för ett Omniruel(s) utan den fungerar obra med bensin. Så det blev två timmars krypande på knä innan vi hittade mojicken. Så nu har jag köpt på mig ett sånt i reserv (inte billigt för den lilla plåtbiten) och till Er andra med Omniruel(s) kan jag tipsa om att se till att den sitter på ordentligt efter varje gång Ni haft lös den för att rensa munstycket och framförallt - trampa inte på köket när Ni skall iväg och fiska :)
 
Omnifuel eller XGK

Jag har läst recensioner, jag har kollat varumärkenas hemsidor och jag har klurat fram och tillbaka. Bestämde mig därefter för att avvakta med köp av multifuelkök till nästa säsong. Men... resultatet av allt "jobb" är att jag kommer att välja Primus Omnifuel (som sagts, full pott av alla som recenserat här) eller MSR XGK (på grund av att det tydligen är en gammal pålitlig slitvarg och har ju funnits med längre än Omnifuel). Några andra alternativ kan jag inte se. Jag tänker inte ägna mer tid åt det. Så fort jag har sparat ihop pengarna och ett multifuelkök kommit överst på listan, så köper jag något av ovanstående två.
 
Re: Omnifuel eller XGK

fnöskticko; sa:
Jag har läst recensioner, jag har kollat varumärkenas hemsidor och jag har klurat fram och tillbaka. Bestämde mig därefter för att avvakta med köp av multifuelkök till nästa säsong. Men... resultatet av allt "jobb" är att jag kommer att välja Primus Omnifuel (som sagts, full pott av alla som recenserat här) eller MSR XGK (på grund av att det tydligen är en gammal pålitlig slitvarg och har ju funnits med längre än Omnifuel). Några andra alternativ kan jag inte se. Jag tänker inte ägna mer tid åt det. Så fort jag har sparat ihop pengarna och ett multifuelkök kommit överst på listan, så köper jag något av ovanstående två.

Singla slant och verkligen bestämma sig för ett sen kanske är en lösning ;)

// Jocke, med samma beslutsångest
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...