Val av kajak?

Jag är nybörjare och har funderat på att skaffa en kajak till sommaren. Tänkt använda till fiske och camp äventyr längs älvar och jåkkar i norr. Skulle även vara perfekt om den skulle fungera ute i havet/skärgården.
Vore tacksam ifall någon kom med förslag på vad som skulle passa?

Fiskekajak

Jag har en Mojo Angler från Emotion som jag använder både till fiske och fotografering. Kajaken är både stabil och lättpaddlad och hyggligt lätt att bära också. Jag använder den både i skärgården och i sjöar och åar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En kajak som jag paddlat mycket i älvar, åar, hav och insjöar är Prijons Yukon Expedition. Den är stabil, oerhört tålig och lastar ca 150 kr.
Man kan med lätthet montera en spöhållare på kajaken. Den är stabil nog att fotografera från. Ingen racer direkt men funkar i alla vatten och i alla väder.

Tummen upp för den.

Jag funderar på att skaffa en Yukon expedition

Jag sitter med liknande funderingar som grundaren till denna forumtråd.

Har fått höra att en yukon expedition kan man tukta rejält, paddla fors, packa tungt samt släpa över stock och sten. Den är stabil och bra att fiska ifrån.

Stämmer allt detta?

Finns det någon med erfarenhet av längre turer med yukon-exp? Hur är den på slätvatten?

YukonEx

Hi Magnus, we did a 5 day trip on Lainio Älven with a half hour helicopter ride into the head waters last may, fully packed and a mixture of white water and flat water, they worked great, you´ll be able to read about in the new magalogue from Kajaktiv next week. They are no rocket ship but they are super stable and can take a beating in the rapids. The cockpit is large so you can fish from it with gear between your legs. We even slipped the rods down beside us betwen the seat and hull on the sides.

A Finnish paddler used a basic version for record time along the norwegian coast, but again its not going to go fast but you can paddle more difficult conditions with the exception into the wind.

Anyone keen on paddling Lainio from the head waters contact Toni Franz in Kiruna, it was an excellent trip and you need only class 2 white water skills in higher flows using a yukon.

Best is go and test one, or rent one for a weekend.

Cheers

James

Bilagor

• _JCV0267.jpg
    _JCV0267.jpg
    42 KB · Visningar: 620
Låter kanonbra!!!

En av säljarna på Kajaktiv i Dala-Floda skvallrade om eran tripp. När jag och en kamrat var in och bollade lite funderingar.
Det låter nog som om det är värt att provtukta en sådan.

Det som skrämmer mig är att den ska kännas som en forskajak på slätvatten. D.v.s. som att sitta i en balja man inte kommer någon vart med.

Packkapaciteten låter ju helt obscen :- ) Äntligen kommer jag kunna släpa med spinningcykel, tv och elverk på fjället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips