Värmetabletter Esbit?

Jag trodde det var folk som bunkrat tabletter under pandemin men det verkar svårt att få tag på inom landet Jag har ett kök i bilen med typ 5-6 tabletter vilket förhoppningsvis aldrig kommet att behöva användas men hur funkar fire dragon som ersättning?
 
Jag trodde det var folk som bunkrat tabletter under pandemin men det verkar svårt att få tag på inom landet Jag har ett kök i bilen med typ 5-6 tabletter vilket förhoppningsvis aldrig kommet att behöva användas men hur funkar fire dragon som ersättning?
Jag VET faktiskt inte men hörde flera tveksamma och direkt negativa kommentarer om just dessa geléklumpar och Fire Dragons kök. Det som sas var att en tablett inte räcker för uppkok av en kopp och du måste därför använda två, att det bara får plats tre tabletter inuti och att själva köket är av tveksam kvalitét. Det sägs vara både sladdrigt och den lilla koppen läcker och vindskyddet är värdelöst som sådant och verkar mera vara för stadga.
Jag har varken sett eller prövat det själv så jag vet egentligen inte. Det var annars i en diskussion om små och smidiga kök i allmänhet och Fire Dragon i synnerhet som ämnet Esbittabletter kom upp från början.
 
Jag har firedragonköket och jag tycker det fungerar efter förväntan. Värma en halvliter vatten är inga större problem, men några långkok blir det såklart inte. Tycker absolut inte att köket är sladdrigt på något sätt.
 
Jag har använt Fire Dragon, en viktig detalj.
Firedragon blocket övergår i flytande form.
Firedragon är gjort för att användas med BCB Crusader Canteen cooker.

Jag använde som tur var en avklippt konserv burk, så det rann inte iväg något.
Kan var rätt jobbigt att lägga Firedragon blocket i något som inte håller tätt,
och det rinner iväg brinnande ner i marken i skogen.
 
Jag tycker FireDragon-köket med gelekapslarna funkar perfekt för små måltider.
1 kapsel kokar upp 0,6 liter på de 10 minuter den brinner.
Perfekt till Varma koppen etc.

IMG_0947.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...