Vad äter ni med?

Normalt en djup plasttallrik, gammalt tunt rostfritt set med kniv, gaffel och sked från försvaret och en plastkåsa för kaffe och dryck.
 
Sked

Äter normalt mat som inte behövs skäras (behövs det skäras så har jag min vanliga kniv, fällkniven WM1 Custom) så jag klarar mig med en sked, är även bättre när man skall laga mat. Kör med träsked då jag tycker att en titansked är värdelös då den är knepig att laga mat då den blir svinvarm och repar både kåsa och kastrull.

Björksked väger nått gram.

Lättpackar jag så har jag en plastskål från en mikrosoppa som väger nån gram, skall jag äta lite seriösare följer en kåsa med eller trätallrik.
 
Jag har en sked som kan knäcka extra som fast nyckel till friluftsköket, tror det är en optimus som passar till mitt nova-kök men det var länge sedan jag köpte skeden och har inte mekat annat än mat med den.
Någon prylarkeolog kanske kan ange märket på den?

HIttar ingen bättre bild än denna
https://www.utsidan.se/cldoc/tillbehor-for-matlagning_125.htm

Verkar inte finnas att köpa numera.

I gröna firman på vinterutbildning sa man mig: allt ska gå att äta med endast sked och tillagning ska gå att göra med tumvantarna på, då är det en vinterpryl.

Äter helst i grytan för att slippa diska mera: trangia duossal (jag ler inombords varje gång jag tänker på namnet: DUO Stainless Steel ALuminuim), ör vi två har vi två triangiagrytor och om flera storkåsa.
Dricker ur drickflaska, förpackning eller snikkåsa (=vikkåsa).

Termosar varierar med storlek. Mattermos då köket inte är med.


/Patrik

Dagens onödiga vetande, ordet metonymi
Thermos är väl en metonymi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varumärkesord
 
Dessa matlådor som Wildo Camp-A-Box Complete går alltså bort för att slippa extra vikt och disk, bättre att äta direkt från kastrullen.
Men vad gör ni om ni är 2 personer med ett kök som Trangias Duossal, tar ni med matlåda eller extra tallrik osv?

Plastbestick verkar något som folk undviker också, och en spork är bra för att slippa ha massa bestick med sig.
Något ni kan rekommendera som är bra och lång för att kunna användas i Trangias Duossal som inte repar och är dåligt för hälsan, är metall eller aluminium bättre än titan?
Den titan-besticken jag länkar till kanske är för kort enligt er.

Thermos original 0,5l väger 350g, kanske ska man köpa Travel Pro 0,4l som väger 190g eller Mobile Pro 0,5l som väger 210g.

Vill ha sånt som inte väger så mycket =)

https://www.outnorth.se/wildo/camp-a-box-complete#Blueberry
https://www.outnorth.se/trangia/25-21-ul-d#NoColour
https://www.outnorth.se/light-my-fire/spork-titanium#Nocolour
https://www.outnorth.se/thermos/travel-pro-0-4l#MatteBlack
https://www.outnorth.se/thermos/mobile-pro-0-5l#MatteBlack

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Om jag är själv äter jag ur kastrullen. Har biltemas kokkärlsats 0,5L/0,9L

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/kokkarlsats-0509-l-2000035737

Är jag själv brukar jag nöja mig med lilla kastrullen. Rätt smidig att äta ur och håller värmen bra. Fungerar också som kopp.

Kopp är oftast med, i metall för att kunna värma varm dryck efter hand, eller thermosmuggen i plast.

Är det bara jag tycker jag att thermos är onödigt, det går ju väldigt snabbt att värma den lilla mängd vatten jag behöver till ett mål eller till dryck. Är vi flera tycker jag det är jätteskönt.

I somras gjorde jag grytmysare till biltemakastrullerna som även gick att trä över min nalgeneflaska. Det blev ett litet glapp mellan grytmysarna och nalgeneflaskan som jag fyllde igen med en liten bit extra liggunderlag. Den biten vägde väldigt lite och kunde läggas på marken för att få nått mjukt och torrt för knäna under matlagningen. Alternativt riggas som vindskydd åt köket med hjälp av ett par tältpinnar.
Det var ett lock till varje grytmysare som fick plats att trycka ner i botten påvarje mysare. Det var alltså två lager liggunderlag runt hela nalgeneflaskan.
Jag mätte aldrig tid/temperatur men den höll värmen väldigt länge.
Fan.. skulle haft en bild känner jag..
Vikt: förutsatt att man ändå har med sig mysare till kastrullerna och vattenflaskan: ca 20g för extra liggunderlagsbit, jämfört med ca 500g för en thermos på 1L.
 
(...) Men vad gör ni om ni är 2 personer med ett kök som Trangias Duossal, tar ni med matlåda eller extra tallrik osv? (...)
Bär ni på fulla Trangia-kittet, så har ni ju två grytor plus lock/stekpanna att fördela maten på? Men skippar ni ena grytan (ja, det går att laga mycket och god mat i bara en) och kanske även stekpannan (ersätt den med t ex Multidisc eller eget pajformslock) för att spara vikt, så kan man som sagt använda den enes (vik)kåsa, alternativt ta med någon plastbytta typ kvarg, helst en med lock och som passar att packa ner i grytan. Den väger något enstaka gram och kan dubbelanvändas att t ex spara matöverskott i.
Har aldrig fattat vitsen med alla dessa tunga, skrymmande och tillkrånglade "campingset". De måste inte stå "frilufts" på grejerna för att de ska vara användbara.
Plastbestick verkar något som folk undviker också, och en spork är bra för att slippa ha massa bestick med sig.
Något ni kan rekommendera som är bra och lång för att kunna användas i Trangias Duossal som inte repar och är dåligt för hälsan, är metall eller aluminium bättre än titan?
Nja, den korta tid man är ute tror jag det är helt teoretiskt att materialvalet skulle ha någon hälsoeffekt. Ett tag hade jag en sådan sked i svart "matlagningsplast", som jag kapade en bit skaft på. IKEA:s barn-kit nämndes och låter som en bra idé. Men Duossalgrytor med sin inre rostfria yta är ju inte alls repkänsliga, så aluminium duger väl lika bra.
Varför vill du ha långt skaft? Blir svårare att packa och Trangiagrytorna är ju rätt platta.

Termos får andra uttala sig om för jag har aldrig insett varför den skulle behövas, utom möjligen på vintern.
 
(...) I somras gjorde jag grytmysare till biltemakastrullerna som även gick att trä över min nalgeneflaska. Det blev ett litet glapp mellan grytmysarna och nalgeneflaskan som jag fyllde igen med en liten bit extra liggunderlag. Den biten vägde väldigt lite och kunde läggas på marken för att få nått mjukt och torrt för knäna under matlagningen. Alternativt riggas som vindskydd åt köket med hjälp av ett par tältpinnar.
Det var ett lock till varje grytmysare som fick plats att trycka ner i botten påvarje mysare. Det var alltså två lager liggunderlag runt hela nalgeneflaskan.
Jag mätte aldrig tid/temperatur men den höll värmen väldigt länge.
Fan.. skulle haft en bild känner jag..
Vikt: förutsatt att man ändå har med sig mysare till kastrullerna och vattenflaskan: ca 20g för extra liggunderlagsbit, jämfört med ca 500g för en thermos på 1L.
Vilken bra tanke! Jag ser det framför mig men du får gärna fixa en bild :)

Min erfarenhet är som din, en grytmysare håller värmen väldigt länge, och en dubbel såklart ännu bättre. Hela min "matlagning" går ut på svällning i en grytmysare, och efter de 10 minuter det brukar ta är maten fortfarande så skållhet att den inte går att äta.

Varmt vatten i vattenflaskor använder jag annars mest till att förvärma sovsäcken, torka mina strumpor på och/eller stoppa i skorna för att driva ut fukten. Och då är ju inte något termosaktigt så användbart.
 
Vilken bra tanke! Jag ser det framför mig men du får gärna fixa en bild :)

Min erfarenhet är som din, en grytmysare håller värmen väldigt länge, och en dubbel såklart ännu bättre. Hela min "matlagning" går ut på svällning i en grytmysare, och efter de 10 minuter det brukar ta är maten fortfarande så skållhet att den inte går att äta.

Varmt vatten i vattenflaskor använder jag annars mest till att förvärma sovsäcken, torka mina strumpor på och/eller stoppa i skorna för att driva ut fukten. Och då är ju inte något termosaktigt så användbart.

Jag ska försöka ta en bild idag..

Jag har inte termos när jag går själv, då kan jag ju lika gärna värma exakt mängd vatten precis när jag vill. Tar ju ingen tid att värma vatten till mig själv på gasköket.

Om man är flera däremot så är det väldigt smidigt tycker jag. Den första som går upp kokar upp en stor kastrull vatten och fyller på termosen. Då kan varje person ta varmt vatten efterhand som de går upp och blir sugna på gröt och kaffe.
Fyller man på termosen efter hand kan vattnet även användas för disk och för att tvätta sig.

Har man sen varmt vatten i termos med sig när man börjar gå så är det enkelt för de som vill dricka extra kaffe/te eller har andra idéer för sig att göra det på snabba raster utan att hela gruppen ska komma överens om när det är läge att ta fram köket.

Över huvud taget tycker jag att det är skönt vid vandring i grupp att ha rutiner som tillåter lite individuell frihet och minimerar mängden stök.

Egentligen är det ju bäst att laga mat genom att koka upp vatten gemensamt och sen låta alla tillaga sin egen mat i sin egen kastrull och sen äta ur den. Så får alla precis vad de vill ha i lagom mängd. =D
 
En rf sked räcker väl, behöver det skäras har jag en kortbladig fickkniv.
Gramsparande även i den gruppen.
En kastrull och en vattenpanna, behöver jag mer då är det en matlagningspicknick.

go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.