Vad äter ni med?

Hej,
Tänker köpa saker för hiking/camping/picknick och undrar vad ni använder för att äta och dricka?

Tänkte köpa dessa men ni kanske rekommenderar andra produkter.

-Wildo Camp-A-Box Complete
https://www.outnorth.se/wildo/camp-a-box-complete#Blueberry

-Light My Fire Spork Titanium
https://www.outnorth.se/light-my-fire/spork-titanium#Nocolour

Eller föredrar ni att man använder sked, gaffel och kniv separat?
T.ex. denna:
https://www.outnorth.se/primus/leisure-cutlery#ConcreteGrey

Vad för termos använder ni?

Tack på förhand
 
För picknick eller dagsturer tar jag vad jag har hemma. Mattermos eller termos för varm dryck av fabrikat Thermos, isolerande termosmugg till kaffe rostfri från Classe.
För längre vandringar får man planera lite mer och hålla ner packningen, så plastkåsa, titanspork (snowpeak) och en mugg till varm dryck. Tillkommer en liten visp och värmetålig plastsked (Rosti minsta storlek) till att röra i grytorna med samt en fällkniv. Mer komplicerat är det inte. Plastspork funkar också, men ta med en i reserv om någon går av.
 
Riktig kniv, gaffel och sked. Inget plasttjaffs. Ska du kosta på så köp primus. Den kniven skär genom segt antilopkött medan du håller den med gaffeln.

Som Thermos föreslår jag att du letar upp några kilometer thermostrådar som finns här.
 
Beror ju på om det är långvandring eller övernattning i skogen 200 m från bilen.

Långvandring:

Äter ur kastrullen.
Har en träsked som väger 5 g.
Titansporken från Light my fire är jättebra, men har dåliga erfarenheter av deras plastvariant.
Sen har jag en vikkåsa.

Matlådor och flera bestick är för tung och skrymmande tycker jag.
 
Jag byter mellan plast- och titanbestick beroende på innermaterialet i kastrullen jag använder för tillfället. Jag skulle inte vilja sitta och rispa en aluminiumkastrull med metallsked och sedan stoppa i munnen. Titanbesticken är separata kniv, sked och gaffel. Plastbestick är uteslutande spork, kombinerat med Morakniv vid behov.

Vad gäller termos är märket Thermos alltid rätt, exempelvis har deras Light & Compact serie legat i topp i samtliga tester de senaste 20 åren.
 
Använder sedan många år endast sked när jag är ute o vandrar. Eftersom jag ibland, pga lathet, även äter frystorkad mat typ Real turmat, så har jag en rostfri sked med långt skaft så jag når ned i botten av påsen. Har inga belagda kok-kärl så metallsked funkar bra för min del.

En vanlig plastkåsa inköpt för 9:- på Stadium för en herrans massa år sedan används till både varma och kalla drycker.

Termos använder jag bara för kortare dagsturer så kravet på den är inte så höga, så jag brukar använda en termosmugg bara. Behöver inte hålla vattnet varmt längre än ett par timmar oavsett.
 
Äter i: direkt ur kokkärlet (Trangia, 80 g). Vill hålla maten varm och slippa diska mer än nödvändigt. På den tiden jag lagade mat till flera (oftast barn) fick de sina portioner i resp. vikkåsa.
Äter med: samma som jag "lagar mat" med. Råkade ha en kortskaftad måttsked i aluminium i kökslådan, som passade för ändamålet. Vikt 7 g, går att packa i kastrullen. Blir jag av med den så köper jag väl någon alu-sked på närmsta loppis och sågar av lite av skaftet.

Behöver inte vara krångligare än så. Vikkåsa och Victorinox Classic (21 g) finns ändå alltid med i någon ficka och assisterar ibland vid matlagningen.
 
Då jag har med mig matlåda att äta ur (när jag inte går på ensamvandring) brukar jag använda Trangias matlåda i aluminium. Jag tycker den är rätt bra, med sin rätt fyrkantiga profil, som gör den lätt att packa utan för mycket "dödutrymme" i ryggan, och jag kan till nöds använda den som kokkärl för t.ex. ett frukostägg eller så, direkt på köket.

Jag kör med något slags spork, som jag tror Optimus tagit fram.Den är av Titan och mer formad som "en sked med tänder" och inte som Light my fire som har "gaffelsida" och "skedsida". Den är kort och lätt. Möjligen i titan. Behöver jag skära (t.ex. om man grillar en köttbit) använder jag oftast en liten fällkniv.

I min matlåda har jag en ihopvikbar kåsa (med reklamtryck).

Jag använder sällan termos, men när jag gör det har jag en billig från Urberg, som jag tycker funkar bra.
 
I uniformsberedskapskittet ligger det västtyska försvarets bestickset - mycket bättre än det dåtida
svenska värnpliktsförsvarets bestick... Så på mitt är det stämplat BUND men det finns civila versioner.

I bilarnas handsfack ligger det rostfria sporkar från Storbritannien samt FlexiCups rundbottnade
vikmuggar. (Dvs inte Wildo's D-bottnade - de går nämligen inte att använda som läskburkslock!)

I ryggsäcken för skogs-/fjällpromenad: LmF titanspork (med lätt uppslipad knivsegg) och den större
Wildo 6dl vikmuggen.

Thermos. Originalet alltså - de är alltid bäst i test...
 
Jag använder ett bestickkit från svenska försvaret. Verkligen inte lättvikt.
Blir inte bättre av att jag endast använder skeden. (Förutom när jag gjorde mig entrecote och stekt potatis lite tidigare i våras. Då fick jag använt kniv och gaffel)
Så borde jag egentligen också titta på något annat. En titan spork kanske?

Till matlagning i trangia't använder jag IKEAS "leksaks" verktyg. Dom är av rätt material och faktiskt stämplade med glas&gaffel symbolen. Och får plats i köket.

Har sedan både en vikkåsa och en vanlig kåsa för att dricka med.
Signalgula. Gröna tappar man bara bort i skogen (fjället)
 
Rostfri lättviktssked som hittats på second hand. Sågat av den så att den får plats i trangias kaffepanna. Har även med mig en rostfri lättviktsgaffel som också sågats av, men den använder jag aldrig.
Äter ur grytan. Vanlig vik-kopp att dricka ur.
 
Bestick mm

För en vandring 1-2 v har jag följande att äta med:
En riktig sked, i stål, med typ plasthandtag (som är runt stålet alltså).
Gaffeln behöver jag inte, då jag äter ut kokkärlet med skeden. Jag har alltså ingen tallrik. Kniv har jag, och den har jag till allt.

Termos har jag inte med mig.

Till kaffet har jag en plastkåsa.

Typ så får det nog bli i år också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.