Väga ryggsäck?

Jag har den vågen från Kjell&Co sedan något år tillbaka. Fungerar bra att väga ryggsäck, resväska, tält etc på. Vikten jag fått på väskorna hemma har stämt mycket bra med vågen på flygplatsen, så inget att anmärka på direkt. Siffrorna i displayen kan däremot vara lite svåra att läsa ur vissa vinklar, så ett tips kan vara att låta någon annan läsa av vågen om du försöker väga en större ryggsäck eller resväska.
Då trycker man på "hold" och ställer ner ryggsäcken och läser av! ;)
 
Exceldokument lr liknande e bra. Mitt problem e att det alltid slinker ner något extra på vägen, upp till två kg extra (men jag lovar att jag har väldigt speciella förutsättningar). Ett sådant dokument ger dig en fingervisning för framtida turer också: man har ju inte samma grejer till fjällen som till platten.
 
Exceldokument lr liknande e bra. Mitt problem e att det alltid slinker ner något extra på vägen, upp till två kg extra (men jag lovar att jag har väldigt speciella förutsättningar). Ett sådant dokument ger dig en fingervisning för framtida turer också: man har ju inte samma grejer till fjällen som till platten.

Jag tillämpar samma metod. Ett excel dokument med masterdata där jag väger utrustningen, sorterar på person, gemensamt och proviant. Använder bagagevågen att väga de större prylarna med och en köksvåg till de mindre. Inför varje tur är det sedan lätt att plocka från listan med "masterdata" till en verklig packlista med verkliga vikter;)
 
Passade på att skaffa en sådan bagagevåg innan priserna ändrades. Har testat den med bra resultat, så nu ska det vägas inför framtida vandringar. :)

Samma sak här!! Införskaffad och klar, sen har jag en gramvåg (också från kjell & co) där jag kan väga allting separat och skriva ned allt samlat så jag kommer och ha stenkoll från och med nu.
 
Bagagevågen från Kjell & Co är ganska smidig. Förutom att väga min utrustning brukar jag slänga med den i resväskan när jag är ute och reser. Bra försäkring för att undvika dyr övervikt på flyget;)
 
Genom att väga varje sak för sig har du ju en lista på vad allt väger. När man får lust att införskaffa något nytt så har man ju något att jämföra med vad gäller vikt.
 
Badrumsvåg

Jag har aldrig använt något annat än badrumsvåg.

1. Ställ dig på vågen utan ryggsäck -notera vikten.
2. Ställ dig på vågen med ryggsäck - notera vikten.
3. Subtrahera.

Kul lek; försök komma ner under en förutbestämd totalvikt (säck + lekamen), te.x. 100kgs?
Man kan antingen träna eller köpa nya grejor för att nå sitt mål. ;)
 
Att ha lite koll på vad sina saker väger är riktigt kul. Jag hade inte en aning om att skillnaden var så stor mellan min 1 liters Nagleflaska och Plapytus vattenflaska på 2 liter, det skiljer 165 gram. Inte heller att min Norska ylletröja var 314 gram tyngre än min vanliga Helly Hansen.
Nu kan ju listan göras hur lång som helst och i slutändan så har jag sparat flera kilo bara på att ha lite koll på prylarna och inte ta de tyngsta av all packning.
 
Att packa om sin mat till egna påsar med bruksanvisning kan verka överkurs om man inte torkar själv med R Jardin påpekade att det blev 1 kg på en 3v tur.
Köksvågen med till affären och anteckningsblocket är ett av sätten att se till att ersättaren man handlar verkligen blir lättare än föregångaren.
go tur
 
Ett tips bara angående Exel är att spara nya versioner när man ändrar något.

Jag var så jäkla dum så jag började ändra i samma dokument, så jag kan inte se hur det förändras över tid. Gamla sakerna har man inte kvar heller så man kan väga igen.

Självklart kanske, men något jag stör mig på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.