Vada med slalomstav?

Jag ska till Sarek i augusti och funderar på om det är en bra idé att använda vanlig slalomstav i metall som vadarstav. Vad tror ni?
Funderat på att köpa teleskopstavar men de är så dyra och tydligen inte helt säkert att de håller vid hög belastning.

Mycket tacksam för svar!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag börjar känna mig gammal på utsidan som alltid påpekar att det finns gamla oändliga trådar om snart sagt varje ämne :) så även detta, tex här.

Hur som helst, min åsikt är att en rejäl, lång stav är bättre än två slalomstavar. En stav i varje hand blir inte stabilt när det strömmar på bra. Men man kan ju undvika svårare vad också, och då kan två stavar vara bekvämare när man vandrar.

Jag ska till Sarek i augusti och funderar på om det är en bra idé att använda vanlig slalomstav i metall som vadarstav. Vad tror ni?
Funderat på att köpa teleskopstavar men de är så dyra och tydligen inte helt säkert att de håller vid hög belastning.

Mycket tacksam för svar!

Naturens stav, ungefär kroppslängden. Båda händerna, ger bättre stabilitet än två industritillverkade.

...kan återanvändas om man så önskar...

//J

slalomstavar

Jag har vandrat i Sarek med slalomstavar. Som stöd under vandringen är de mycket stabilare än vanliga walkingstavar av teleskopmodell. Vid vadning kan man t ex luta hela sin kroppstyngd mot stavarna och vara säker på att de inte sviktar. Nackdelen kan ju tyckas vara den ringa längden, men när man väl lärt sig tekniken funkar det bra, anser jag.

Å fortare....

går man ju också om man tar "störtloppsmodellen", som är formade efter kroppen...

Tycker teleskopmodellen funkat bra, bekvämt när man kan reglera längden efter behovet, tex skjuta ihop dem helt och spänna fast på ryggan.
Fullt utdragna är de väl kanske inte så hållbara men har funkat bra även vid vad.
Den traditionella trästaven som man gjort iordning i förväg (torkat), eller som man kanske hittar vid starten är nog bäst vid vaden. Man kan hålla i sig bra med båda händerna och lägga stor tyngd på staven..
Men man skall vara försiktig med trästaven om den inte är slät och fin där man håller i den, en liten kvist eller annat kan ställa till det i handflatan.

2 slalomstavar= jättebra

Jag har gått mycket med tung packning och 2 teleskopstavar. Vid vanlig vandring så är längden lika med mina slalomstavar. Vid kinkiga vad så förlänger jag dom till max, kanske blir 3 dm till. Kan bara säga att fyra kontaktytor i botten (2 fötter och 2 stavar) vida överglänser 3 kontaktytor. Så ilisen, ta du dina slalomstavar, dom kommer att fungera ypperligt. Fördelen är ju dessutom att de inte slår ihop som teleskopstavar kan göra om man inte "vrider" till dom ordentligt.
Enda nackdelen: Dom går inte att fälla ihop vid transporter.

Junioren

Två stavar går bra när vattnet står still eller är lugnt. I strömmande vatten får du inte ner stavarna rakt och de 4 punkterna blir plötslig 2.

...två händer på en stav ger kraft att sätta mot strömmen...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips