avslutat260323
Avslutat
Nån som har erfarenhet av att vada här norr om Kvikkjokk? Ser ut på kartan att stigen fortsätter efter älven så borde väl gå ibland iaf att ta sig över?
Hur brett är vadet?
Hur brett är vadet?
Har du varit där och sett hur det ser ut?Den går inte att vada. Det är åtminstone inget jag skulle försöka mig på.
Mvh / Enstöring
Men stigen från Pårte till Kvikkjokk korsar ju inte Gamajåhkå. Antingen har jag eller du missförstått något här tror jag, @Pask.Jag gjorde det vadet i sptember 1992. Vi kom uppifrån Pårte och följde stigen ner mot Kvikkjokk. Där den korsar Kamajåkk är jokken bred och inte så djup. Vi gick snett över och det var inte alltför besvärligt. Om jag minns rätt så gick vattnet upp till låren, och just där var det inte så jätteströmt. Däremot en lång sträcka.
Kanske hade vi tur, kanske var det lågvatten? I början av sptember är det kanske som minst vatten i jokkarna i fjällen.
Tja, det beror väl på vilken väg man tar? Vi gjorde en rundtur från Kvikkjokk, först upp mot Pårte via Pårek och sedan hem via gruvstigen. Jag bifogar en fulscannad karta på hur vi gick (röd linje).Men stigen från Pårte till Kvikkjokk korsar ju inte Gamajåhkå. Antingen har jag eller du missförstått något här tror jag, @Pask.