Vada Kamatjokka?(Kvikkjokk)

Kul att tråden får mer liv.

Ja att simma över är ett alternativ, lär ju inte va så varmt, men om jag tar med min ursuit mps torrdräkt på 800g så behöver jag inte bli så blöt heller. :unsure:
Eftersom jag har simmat över en älv, med en ryggsäck i släp, så vet jag hur temperaturen kan vara. Det mest spännande var att det var möjligt att göra detta. Ett vattendrag är alltså inte ett hinder. Strömmande vatten ska man såklart se upp med...det är inte bara att hoppa i.

För den som vill läsa om min simning så finns den i min blogg, https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=792

HasseQ

Temp. avstängd
Kan nog bli en fin och annorlunda liten tur om man tar med en packraft dit. Vandra från Kvikkjokk upp till båtplatsen och sen paddla 1-2 dar i meandrarna i Änok.
Sen paddla tillbaka ner till där forsarna börjar. En raft + prylar väger några kg, men annars lätt att ta med, och med en tur på några dar blir det inte tungt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan nog bli en fin och annorlunda liten tur om man tar med en packraft dit. Vandra från Kvikkjokk upp till båtplatsen och sen paddla 1-2 dar i meandrarna i Änok.
Sen paddla tillbaka ner till där forsarna börjar. En raft + prylar väger några kg, men annars lätt att ta med, och med en tur på några dar blir det inte tungt.
Med paddel och flytväst och så blir det nånstans mellan 2-4 kg beroende på hur slimmad packraft du tar med. Jag är ligger mot det övre intervallet men då har jag en lite större raft för att jag är rätt stor och jag vill ha lite mer stabilitet och marginaler på stora sjöar, men för lite meanderpaddling utan forsar behövs det inte så mycket. Det bygger mer i volym än vikt, tycker jag, men det är klart om baspackningen är ultralätt så märks även ett par kg extra.

Avslutade min senaste fjällvandring i Marsfjällen med att paddla från Fatmomakke till Saxnäs, och i sommar blir det längre vandrings+paddlings-äventyr. Det är kul att kombinera vandring med paddling.

HasseQ

Temp. avstängd
.
pr5.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips