Ja det var nog inte det jag såg framför mig när du skrev "Vi kom uppifrån Pårte och följde stigen ner mot Kvikkjokk"Tja, det beror väl på vilken väg man tar? Vi gjorde en rundtur från Kvikkjokk, först upp mot Pårte via Pårek och sedan hem via gruvstigen. Jag bifogar en fulscannad karta på hur vi gick (röd linje).
(Verkar tyvärr bli i liggande format fast den är stående i original)
Visa bilaga 46283
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vada Kamatjokka?(Kvikkjokk)
- Trådstartare pooll
- Start datum
Just 1992 var det förhållandevis lågt vattenstånd i Gamajåhkå i september. Här jämfört med 2023.Jag gjorde det vadet i sptember 1992. Vi kom uppifrån Pårte och följde stigen ner mot Kvikkjokk. Där den korsar Kamajåkk är jokken bred och inte så djup. Vi gick snett över och det var inte alltför besvärligt. Om jag minns rätt så gick vattnet upp till låren, och just där var det inte så jätteströmt. Däremot en lång sträcka.
Kanske hade vi tur, kanske var det lågvatten? I början av sptember är det kanske som minst vatten i jokkarna i fjällen.

Björn
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Stigen passerar jokken längst upp i ett lugnt parti där det förmodligen är som lämpligast för båttransport.
Strax uppströms där det börjar forsa igen så finns det exempel på folk som vadat. Tex det här filmklippet från 2 juni 2012. Tittar man på SMHI's vattewebb för det datumet så indikerar de mycket lågt vattenflöde på ca 20m3/s vid tillfället. Flödet under sommaren varierar enligt samma källa mellan 10-100m3/s under vandringsäsong, med normala flöden någonstans strax under mitten av intervallet. Prickar man en period med riktigt lågt flöde är det nog fullt möjligt att passera på flera ställen.
Jag har själv varit förbi platsen i mitten av augusti. Då var de flesta av stenarna som syns i filmklippet täckta av vatten och jag skulle inte ens fundera på att ge mig ut i strömmen.
Strax uppströms där det börjar forsa igen så finns det exempel på folk som vadat. Tex det här filmklippet från 2 juni 2012. Tittar man på SMHI's vattewebb för det datumet så indikerar de mycket lågt vattenflöde på ca 20m3/s vid tillfället. Flödet under sommaren varierar enligt samma källa mellan 10-100m3/s under vandringsäsong, med normala flöden någonstans strax under mitten av intervallet. Prickar man en period med riktigt lågt flöde är det nog fullt möjligt att passera på flera ställen.
Jag har själv varit förbi platsen i mitten av augusti. Då var de flesta av stenarna som syns i filmklippet täckta av vatten och jag skulle inte ens fundera på att ge mig ut i strömmen.
Senast ändrad:
Enligt uppgift hade Kvikkjokksborna båtar både i Selet och i Änok. Där strömmen började vid den utritade stigövergången gick man till fots över till Änok. Idag har nog de flesta bara båt i Änok. Härifrån kan man få båtskjuts upp till sammanflödet med Tjuoldajåhkkå och Njoatsosjåhkå. Själv har jag paddlat från Selet dit upp. De två andra gångerna har jag fått båtskjuts. Här ligger denna båtlänning:Stigen passerar jokken längst upp i ett lugnt parti där det förmodligen är som lämpligast för båttransport.
https://minkarta.lantmateriet.se/pl...33771&z=12&mapprofile=flygbild&layers=[["7"]]
Den vadningen hade jag inte vågat mig på. I alla fall inte med en sådan packning.Stigen passerar jokken längst upp i ett lugnt parti där det förmodligen är som lämpligast för båttransport.
Särskilt inte med midjebältet åtspänt runt magen... 😨😱Den vadningen hade jag inte vågat mig på. I alla fall inte med en sådan packning.
Du verkar känna till området. Jag har funderat på att paddla kanadensare från Kvikkjokk till Änok under sensommar/tidig höst. Tror du att det är görbart. Jag får bära över land för att komma förbi forsarna, förstås.Enligt uppgift hade Kvikkjokksborna båtar både i Selet och i Änok. Där strömmen började vid den utritade stigövergången gick man till fots över till Änok. Idag har nog de flesta bara båt i Änok. Härifrån kan man få båtskjuts upp till sammanflödet med Tjuoldajåhkkå och Njoatsosjåhkå. Själv har jag paddlat från Selet dit upp. De två andra gångerna har jag fått båtskjuts. Här ligger denna båtlänning:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=618145&n=7433771&z=12&mapprofile=flygbild&layers=[["7"]]
Lars Monsen har både simmat och vadat över älvar. Ibland fick han nästan plikta med livet.Jag har simmat över en älv, Muttosjåhkå, så ett vattendrag är inte ett hinder om man verkligen vill över. Ryggsäck i stor sopsäck…flöt som en kork.
Vandringen blev helt annorlunda tack vare att vi kunde korsa vattendraget precis där vi ville.
Där du korsade Muttosjåhkå, var det stark ström på det stället? Var det så djupt att du inte bottnade?
Jag drog kanoten 4 km på vagn upp till Selet. Därifrån är Gamájåhkå paddlingsbar.Du verkar känna till området. Jag har funderat på att paddla kanadensare från Kvikkjokk till Änok under sensommar/tidig höst. Tror du att det är görbart. Jag får bära över land för att komma förbi forsarna, förstås.
Tack! Använde du vägen öster om Gamájåhkå?Jag drog kanoten 4 km på vagn upp till Selet. Därifrån är Gamájåhkå paddlingsbar.
Ca 15 m, bottnade inte, svag ström. Var skitsnygg efter att ha kravlat upp på andra sidan…rörde upp bottenjox..Lars Monsen har både simmat och vadat över älvar. Ibland fick han nästan plikta med livet.
Där du korsade Muttosjåhkå, var det stark ström på det stället? Var det så djupt att du inte bottnade?
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 7
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 8
- Visningar