vad väger er packning?

Re: Ooppss

avslutad210712; sa:
Undrar hur Ni bär Er åt. Tycker inte att jag har alltför mycket onödigt med mig men mina packningar i år har vägt lite mer än vad Era verkar göra. Har möjligen råd att köpa en massa UL-utrustning men definitivt inte lust att lägga ut en massa pengar på sånt när jag kan få "normalviktiga" saker till betydligt lägre pris.
Normen för vad som är "normalvikt" ändras ju hela tiden....tidigare stoppade jag ner mitt trangia25 i ryggan med kaffepanna och allt,och funderade inte så mycket på vad det vägde..grejerna var praktiska och funkade bra.
Idag stoppar jag ner en liten gasbrännare med gnisttändning + en literspanna och en liten stekpanna.
 
Jadde; sa:
Jag köpte själv den ryggan igår. Har testat att provpacka med kläder, sovsäck, HB Unna, trangia, gasolflaska, therm-a-rest, regnkläder etc.. dvs allt utom mat. Totalt väger min utrustning 10kg exkl mat. Rätt okej. Ryggsäcken känns dessutom riktigt bra.
rusta.jpg

Jag var själv på Rusta igår och kollade på den där och tyvärr har den inte på långa vägar så bra bärsystem som den gamla som jag har. Den som jag köpte har ordentligt avbärarbälte (går runt hela midjan) och dessutom två bambuskenor invändigt som ger en schysst "ram".

Jag ångrar nu att jag inte köpte en till av den jag har... När den jag har går sönder så blir det svårt att hitta nåt prisvärt att ersätta den med.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Ooppss

gwaihir; sa:
avslutad210712; sa:
Undrar hur Ni bär Er åt. Tycker inte att jag har alltför mycket onödigt med mig men mina packningar i år har vägt lite mer än vad Era verkar göra. Har möjligen råd att köpa en massa UL-utrustning men definitivt inte lust att lägga ut en massa pengar på sånt när jag kan få "normalviktiga" saker till betydligt lägre pris.
Normen för vad som är "normalvikt" ändras ju hela tiden....tidigare stoppade jag ner mitt trangia25 i ryggan med kaffepanna och allt,och funderade inte så mycket på vad det vägde..grejerna var praktiska och funkade bra.
Idag stoppar jag ner en liten gasbrännare med gnisttändning + en literspanna och en liten stekpanna.

Vad jag menade är att jag inte byter ut utrustningen bara för att det finns lättare saker. Och normen flyttas hela tiden neråt vilket självklart är bra när man köper nytt. Sedan ser jag över allt mer vad som verkligen behövs. Sist fick stekpannan till trangiat stanna hemma eftersom jag inte skulle steka något. Inser dock att jag behöver ett lock när jag kokar så nu skall jag försöka hitta lite tjockare aluminiumfolie, engångs aluminiumförpackning eller liknande som jag kan göra ett lätt lock av för annars tar det längre tid att koka upp vatten.
 
Re: Re: Re: Ooppss

avslutad210712; sa:
för att det finns lättare saker. Och normen flyttas hela tiden neråt vilket självklart är bra när man köper nytt. Sedan ser jag över allt mer vad som verkligen behövs. Sist fick stekpannan till trangiat stanna hemma eftersom jag inte skulle steka något. Inser dock att jag behöver ett lock när jag kokar så nu skall jag försöka hitta lite tjockare aluminiumfolie, engångs aluminiumförpackning eller liknande som jag kan göra ett lätt lock av för annars tar det längre tid att koka upp vatten.

Jag skulle själv aldrig lägga 3.000+ på ett nytt tält
för att spara 2 hg. Jag gjorde min stora investering
augusti 2000 när jag bytte till 0.5 kg lättare tält
(med många andra fördelar) och 0.6 kg lättare
sovsäck (återigen med många andra fördelar).
Av bara farten har jag skurit i annat
i min packning. Jag tror jag klarar tio dagar
med 16 kg.
Det hänger ihop med den ryggskada som drabbade mig året
innan.

Dessa nya prylar har nu följt mig 123 vandringsdagar
och har lett till att jag tältar mycket mer även
på kontinenten; min senaste alpvandring hade 13
fria övernattningar (och i fjällen har jag väl haft en
stugnatt de senaste tre åren).

Efter Korsika 2002 såg jag mig om efter nytt
kök ty det var vådligt vad sällsynta de speciella
gastuberna var. Så där rök väl ytterligare ett
par hekto. VIkt är alltså inte det enda,
men huvudregeln är att en ny detalj aldrig
får väga mer än den gamla.

Ryggsäckar har varit mitt stora bekymmer. En fick
jag skrota därför att den hade en massa plastdetaljer
som kunde gå sönder närsomhelst
- vem vill stå med brustet bälte
mitt i ödemarken? På en annan brast en väsentlig
rem mitt i ingenstans, Jag hittade en lösning
med kiltnålar (självklar detalj i packningen!)
men när skomakaren senare lagat säcken passade den förskräckligt
illa. Snabbköp av en ny säck visade sig vara
ett stolpskott, massor med vikt och dålig komfort.
Min nuvarande är den lättaste jag kunnat hitta i handeln, 1850 gram, och den sitter bra.
Inte lägger jag flera tusingar på en 3 hg
lättare säck.

Ett skäl att lämna saker hemma är förstås att det
är mindre att hålla reda på. Allt ska vara enkelt.
Min köksutrustning består av en liten brännare,
en sked, en svamp, en tång och ett kokkärl,
total vikt 322 gram vill jag minnas.
 
vad väger er packning

Lite över 13kg fick jag ihop.Mat undantaget + ev mer bränsle vid längre tur.
Jag har en 75 liters ryggsäck,Arcteryx bora,
Thermarest underlag,liten McKinley sittlapp, ME Dewline sovsäck med innerlakan.
Techno Trail kit(nytt;inte provat ute), stor matkosa,träkosa, Trangia skärbräda,matbestick. Victorinox-verktyg;bra men lite tungt,kikare Zeiss 8x30;halvtung men jättebra.
Kompass,karta,lite plåster och skavsårsplåster och steristrips i en ask för skavsårsplåster,+en rätt stor Dauer-binda,men vill inte kapa den.
Toapapper,penna.
Kamera,Canon ixus 500.
Pack towl handduk.
Liten Zytt-mössa i fleese,minivantar.
1-2 extra trosor,tunna Zytt fleeceställ+ lägerstrumpa.
Varm fleecetröja,tunna shorts.
Vattenpåse,regnskydd,regnbyxa(kunde vara lite mindre),regnjacka Marmot Precip (ny,tror den är bra,mycket mindre än min gamla),Teva.-sandaler.
Literstor fältflaska i plast (bra storlek om det som förra sommaren är jättetorrt,i år finns vatten överallt).
Nallo 2 tält av gamla modellen,tänker nog inte byta till Akto,det är väldigt bekvämt och enkelt att sätta upp och jag vill gärna ha utrymmet.
Ja;detta vägde strax över 13kg,och det blev hyggligt med plats över till mat i säcken,så även om jag envisas med min kära frukt och korv-meny,samt en flora + något mer att läsa så blir det ens knappast mer än 18-20kg från början.
Mindre regnjacka,nya i stf gamla Thermarest samt Techno trail kit istf Trangia 27+ metanol gjorde stor skillnad i packningen,om man dessutom har ett liten enmanstält ytterligare nättare packning.
När vi är ute båda två har vi Trangia + gas from nu,ett Nammatj 2gt tält,så då blir min "grundpackning" ännu lättare då jag inte bär tältet och köket,men jag bär mesta maten istället.
 
Re: Re: Re: Re: Solo eller packning før två?

Nordesjö; sa:
marmotta; sa:
Vad har terrängens beskaffenhet ... med saken att göra?
Det går långsammare utanför lederna, fler problem
att lösa,
man kan bli ställd, speciellt
vid branta passager, och tvingas söka ny väg.
Men hur påverkar det valet av utrustning?

Det handlade nog mer om närhet till resurser än om terrängen som sådan.
Har man nära till transportmedel, medmänniskor, telekommunikation, sjukvård, vägar, affärer, vattenkranar, broar, spänger, hus och annat civiliserat påverkar det i allra högsta grad vad man behöver bära med sig.

Det påverkar kanske också stilen och anspråken.
Allt det du räknar upp har jag i Sydeuropa.
Det betyder bara att turen blir längre. På
min senaste tur i Italien/Frankrike hade jag
13 fria övernattningar och ytterligare en med självhushåll. Men självklart bar jag inte
mat för hela turen.

Utan: åtta (men större)
dagsransoner mot elva på min förra norska tur,
men mer vikt på annat, som kartor (+ 7 hg),
stegjärn (+7hg), vilket ungefär jämnar ut sig.
I övrigt samma utrustning. Och fortfarande ett tak
vid 16-17 kg. Det senare är en fjärdedel av min kroppsvikt.
 
tyngre än väntat

Strax ska jag iväg till Norge. Turen är kanske
12 dagar (om inte vädret blir väldigt dåligt) och jag
kommer isåfall att proviantera. Mat har jag
för 10 dagar. Jag landar nu på 16.6 kg
med tom vattenflaska, inberäknat kartfodral
med ett par kartor på magen, c:a 450 gram,
men exklusive kameran (i bälte) 2 hg.

Egentligen är tyngden på ryggen det viktiga.

Det är lite över mitt tak men frågan är om jag
ska grubbla. Kan vänta kallare väder än vanligt, en extra
fleece åker med, ska jag lämna vindoverallsjackan
hemma? Det blir ett beslut i sista stund.
Två extra dessertportioner ty torkade desserter
FINNS INTE i Norge och f ö icke i ngt annat land som
jag besökt. Ekströms har inte fattat vilken
jättemarknad de missat!.

Jag tror jag klarar denna extravikt, det handlar
dock om en enda dag.
 
Du skrev:
"Sedan ska ju mat, vatten och pyttelite extrakläder ner... hundmat har jag inte räknat med då inte alla går runt med det... =) Men utan hundmaten och vatten till jycken blir det i alla fall uppemot 12-13 kilo."

Du verkar bära på mat och vatten till jycken också, vill du spara vikt så tycker jag absolut att du ska investera i en riktigt bra klövjeväska till hunden (om han/hon är tillräckligt stor förstås). Jag har en Kennel klövjeväska till min golden retriever som funkar hur bra som helst. En hund med klövjeväska kan bära upp till 1/3 av sin vikt (blir 11 kg för min hund). Men min hund har aldrig fått bära mer än max 5 kg, inkl. allt (sin egen mat och vatten + ev. annat).
/Ken Karlsson
 
Min packvikt

Om 3 timmar går tåget, yeepee

Sågott jag kan bedöma avrundat uppåt blir det 20,5 kg för 8 dagar. Då är maten inräknad, dock inget vatten på ryggan och regn(GT) kläderna sitter på kroppen.

Med finns blad annat whiskey, cigarrer, halvt kilo smågodis, en bra bok, liten rygga för dagsturer. Den vikten är jag nöjd med!

Peter
 
liten hund :)

Hej!
Tack för tipset! Jag har själv tänkt att köpa en liten väska till Milla, men har inte hittat någon som är så liten. Dom jag har hittat är antingen stela och otympliga eller har pyttesmå fickor som man knappt får ner en gott&blandat-påse i.
Milla väger 11 kilo. Kan hon bära kanske 2 kilo med lite träning? Hon har ju så korta ben... västgötaspets.
Vet du om det finns små klövjeväskor i mjukt vattentätt tyg eller kanske i skinn, med relativt stora fickor? Har letat förgäves i 3 år.
 
Klövja forts

Forts...

Kennel klövjeväska har rejäla Corduraförstärkningar och är vattentät (min hund Zorro har varit i och badat med klövjeväskan). Bra ögla att fästa expanderlina i tex vid tolkning eller bara vanligt kopplad. Handtag att hjälpa hunden vid vad etc. Mycket stryktålig och stark väska med mycket bra kvalitetskänsla. Kostade ca 1500-1600:- för storlek Large. Hör av dig om du vill ha en bild på väskan.

Angående hur stor vikt din västgöte klarar av, testa dig fram och se vad din hund klarar utan större problem. Vad jag förstod så gällde "bärvikten", max 1/3 av sin egen vikt, alla hundar, men vågar inte svära på det. Det borde i så fall innebära lite drygt 3,5 kg för din hund (max). Med detta som beräkningsgrund borde din hund klara 2 kg ganska bra.

/Ken
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.