vad väger er packning?

Re: tyngre än väntat

marmotta; sa:
Strax ska jag iväg till Norge. Turen är kanske
12 dagar (om inte vädret blir väldigt dåligt) och jag
kommer isåfall att proviantera. Mat har jag
för 10 dagar. Jag landar nu på 16.6 kg
med tom vattenflaska, inberäknat kartfodral
med ett par kartor på magen, c:a 450 gram,
men exklusive kameran (i bälte) 2 hg.

Egentligen är tyngden på ryggen det viktiga.

Det är lite över mitt tak men frågan är om jag
ska grubbla. Kan vänta kallare väder än vanligt, en extra
fleece åker med, ska jag lämna vindoverallsjackan
hemma? Det blir ett beslut i sista stund.
Två extra dessertportioner ty torkade desserter
FINNS INTE i Norge och f ö icke i ngt annat land som
jag besökt. Ekströms har inte fattat vilken
jättemarknad de missat!.

Jag tror jag klarar denna extravikt, det handlar
dock om en enda dag.

Vid sista kontrollvägningen blev det tämligen exakt 16 kg. Efter tre dagar blev det varmare, men extrafleecen
var skön ändå som absolut torrt tältplagg på kvällen.
Om jag inte haft provianteringsmöjlighet efter 8 dagar
hde den lugnt kunnat stanna hemma.
 
26 kg

Satan 13 kg, det är liksom omöjligt om man vill göra lite roliga saker...

När jag packat ner klättersele, några karbiner, rep(30m glaciärrep), systemkamera D100 med 18-35, tält (Vaude 2,5 kg), fotogenkök, mat för 8 dagar (hemtorkad + några portioner REAL turmat - ca 8 kg total + några efterätter) stegjärn, och en isyxa (är ju aldrig fel när man ska på glaciärer, ultralätt men ändå!) ja då väger det 26 kg...

Då vill man helst inte ha en ynklig rusta säck att bära i så då får man ta den stora rejäla säcken.

Då har jag ändå en lätt sovsäck (~500g), träsked 10g, felix matkåsa, lätt gtx anorack och titangrytor.

Min flickväns packning vägde 18 kg (men hon är ju ungefär hälften så tung som jag).

Så om man vill göra lite skojiga saker (vi gick jo-jo leden+ lite kamvandring på tolpa + glaciärvandring) så är det inte lätt att få en lätt packning.

[Ändrat av fafner 2004-08-08 kl 21:59]
 
Re: 26 kg

fafner; sa:
Så om man vill göra lite skojiga saker så är det inte lätt att få en lätt packning.

Om man har med sig systemkamera, rep, isyxa och andra klätterprylar så är nog 26 kilo på 8 dagar att räkna som lätt packning :)
Det finns ju de som lätt kommer upp i den vikten utan utrustning för "skojiga saker".
 

avslutad210712

Gäst
Har gått tre gånger i sommar och har haft startvikter på 33, 25 och 30 kg. Kan säga att det skiljer otroligt mycket för min del om jag kommer ner i 25 kg (eller under) istället för att ligga över den vikten. Speciellt uppför är det rent ut sagt förbenat tungt när jag går över den gränsen (upp till 27 kg går också hyfsat). I mitt fall är det ungefär 30% av kroppsvikten. Precis samma erfarenhet har min sambo när det gäller packningsvikt relativt kroppsvikt. Kan tänkas att gränsen är lite annorlunda för andra för jag anser oss båda relativt vältränade utan att för den skull vara några idrottsmänniskor.

Kan säga att det till nästa år kommer att bli ordentligt skärskådande av vad saker väger och vad som kommer med. Tänkte bland annat köpa ett telezoom till min kamera men som det ser ut nu kommer jag troligen att lämna hemma systemkameran och köpa en digtialkamera med hyfsat zoom-omfång och hyfsad bildkvalitet för där blir det en ordentlig besparing. Kläderna kommer nog också att bytas ut till viss del. Bland annat kommer jag att lämna hemma goretex-jackan och regnbyxorna till förmån för ett ultralätt regnställ från ITAB. Har inte ätit "påsmat" överhuvudtaget men jag får utvärdera om det kan vara värt att spara lite vikt där också och eventuellt köpa efter vägen där det finns möjlighet.

Så från att ha varit en som "bär det som kommer med" börjar jag alltmer ansluta mig till klubben "väg och vägra bära med" *L*.
 
avslutad210712; sa:
Har gått tre gånger i sommar och har haft startvikter på 33, 25 och 30 kg. Kan säga att det skiljer otroligt mycket för min del om jag kommer ner i 25 kg (eller under) istället för att ligga över den vikten. Speciellt uppför är det rent ut sagt förbenat tungt när jag går över den gränsen (upp till 27 kg går också hyfsat). I mitt fall är det ungefär 30% av kroppsvikten. Precis samma erfarenhet har min sambo när det gäller packningsvikt relativt kroppsvikt. Kan tänkas att gränsen är lite annorlunda för andra för jag anser oss båda relativt vältränade utan att för den skull vara några idrottsmänniskor.

Kan säga att det till nästa år kommer att bli ordentligt skärskådande av vad saker väger och vad som kommer med. Tänkte bland annat köpa ett telezoom till min kamera men som det ser ut nu kommer jag troligen att lämna hemma systemkameran och köpa en digtialkamera med hyfsat zoom-omfång och hyfsad bildkvalitet för där blir det en ordentlig besparing. Kläderna kommer nog också att bytas ut till viss del. Bland annat kommer jag att lämna hemma goretex-jackan och regnbyxorna till förmån för ett ultralätt regnställ från ITAB. Har inte ätit "påsmat" överhuvudtaget men jag får utvärdera om det kan vara värt att spara lite vikt där också och eventuellt köpa efter vägen där det finns möjlighet.

Så från att ha varit en som "bär det som kommer med" börjar jag alltmer ansluta mig till klubben "väg och vägra bära med" *L*.

Det finns annan torr mat än "påsmat" (om du nu
menar Blå Bands friluftsmat). Man kan torka själv
(och jag skulle nog vilja ha torkat kött
ibland); vidare erbjuder speceributikernas
soppor och liknande en bra bas för egenkomponerade
rätter med betydligt mera smak än friluftsmaten
(och likväl korta koktider). Pulvermos, som
är alldeles för mäktigt hemma, slinker ned med behag
på fältet, speciellt om man inhandlat lite smör
på en fäbod (eller tar med lite hemifrån,
vilket kanske går bra i fjällen).

man kanske ska relatera allt till kroppsvikt,
ja. Själv väger jag just nu 66.5 kg,
slank (nästan) 60-åring, minsann.
 
Min startvikt i somras låg på ca 35 kg för två veckor vandring/fiske/fotografering. Då hade jag iofs en bra digitalkompak, canon powershot pro1 samt ett eos 5 hus med några objektiv och filter samt ett manfrottostativ. Fiskeutrustning och två spön vägde också en del. Jag hoppas dock kunna komma ner några kilon till så småningom men jag har svårt att kompromissa med kamera/fiskeutrustning.
Ett nytt liggunderlag, z-rest, samt en ny brännare, karrimor trekmate minskade dock betydligt på vikten. Jag sågade även ut en liten fyrkant i plywood som fungerade utmärkt som skärbräda/lock och som endast vägde 69g. Fortfarande finns dock gram att spara, bla på sovsäck och mitt nästa inköp blir nog en western mountaineeringsäck då jag nog kan spara nästan 1 kilo relativt min nuvarande marmot.

/D
 
Jag tycker ju att när man jämför packvikter så ska man lista sån där "specialutrustning" separat. Det är klart att det inte går att komma ner i samma låga vikt som nån som bara ska vandra om man ska ha med sig systemkamera och klättergrejer.

Det är ju därför det är bra att gruppera sin packlista, som flera i tråden väl gjort. Man delar upp i "läger", "kläder", "mat&kök", "hygien" etc. Då kan man jämföra med andra inom varje "grupp" av grejer.

Det skiljer ju även mellan individer vad man måste ha i de grupperna. En allergiker som har synfel behöver t.ex. mer grejer än nån som har perfekt syn och inte är allergisk. Folk har dessutom olika åsikt om vad som är kallt och varmt.
 
dave1; sa:
Min startvikt i somras låg på ca 35 kg för två veckor vandring/fiske/fotografering.
.....
/D
Själv har jag kämpat som ett djur för att få ner vikten på min packning, givet restriktionen önskad funktion och att kåta, golv, eldspis, yxa och fiskegrejor SKA med:)

Delade upp julivandringen i en 12-dagars och en 17-dagars, med depåstopp däremellan. Vi vandrade två stycken, och min utgångsvikt för etapp 2 landade på ungefär din, runt 35 kg. (Använde då också en prototyp till förstärkt mittstång, som var tyngre än normalt, och tyngre än vad den färdiga blir). Kanske man skulle palla 25 dygn utan depåstopp med kåtan, utan att helt förvandlas till packåsna, men det är nog nära max. Vid längre turer än så utan att fylla på förråden får det dessvärre bli tält. Om man inte kan hyra en packren? ;-) Numera är det ju en baggis att packa lätt med tält. Allt är relativt brukar det heta:)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Om man inte kan hyra en packren? ;-)

Skaffa ett par getter
http://www.opb.org/programs/ofg/episodes/1102/packgoats/index.php

(Carolyn som omnämns på sidan har "Dances with goats" som sitt "trail name" och har varit rätt aktiv på Yahoo-gruppen BackpackingLight.)

En stor fördel med getter är att de äter nästan vad som helst. Lätt att hitta bete för dem alltså. En stor nackdel med getter är att de äter nästan vad som helst. Gäller att se till att de inte äter upp packningen:)
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Raskesven; sa:
Om man inte kan hyra en packren? ;-)

Skaffa ett par getter
http://www.opb.org/programs/ofg/episodes/1102/packgoats/index.php

(Carolyn som omnämns på sidan har "Dances with goats" som sitt "trail name" och har varit rätt aktiv på Yahoo-gruppen BackpackingLight.)

En stor fördel med getter är att de äter nästan vad som helst. Lätt att hitta bete för dem alltså. En stor nackdel med getter är att de äter nästan vad som helst. Gäller att se till att de inte äter upp packningen:)

Stångas de inte också. Vänd dem inte ryggen :)
 
nermander; sa:
Raskesven; sa:
Om man inte kan hyra en packren? ;-)

Skaffa ett par getter
http://www.opb.org/programs/ofg/episodes/1102/packgoats/index.php

(Carolyn som omnämns på sidan har "Dances with goats" som sitt "trail name" och har varit rätt aktiv på Yahoo-gruppen BackpackingLight.)

En stor fördel med getter är att de äter nästan vad som helst. Lätt att hitta bete för dem alltså. En stor nackdel med getter är att de äter nästan vad som helst. Gäller att se till att de inte äter upp packningen:)
Krisar det till sig finns också möjligheten till helstekt get,

campfire.jpg


men de kanske är lite sega:)

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.