Vad tänder ni på?

Eller snarare, vad tänder ni med?
Vad använder ni för att starta kvällsbrasan med?
Vilka metoder har ni prövat och vilka tycker ni fungerar bäst?

Enkelt och bra. Det jag oftast använder.
1. Modernt eldstål och näver/gräs/bomull/skägglav etc.
Enkelt, drygt och funktionssäkert.

2. Tändare. Drygare och tåligare än tändstickor. Bra att kunna få en låga lite längre tid.

3. Tändstickor. Fuktkänsligast. Odrygast.

"Partytrick". Sådant som är kul att testa ibland.
1. Stål/flinta/fnöske.

2. Bågdrill.

3. Batteri och stålull.

Har någon testat med brännglas el dyl? Hur funkar det? Några tips?

Uffe

Tändstål och törved som man skrapar spån från. Att rekommendera.

Dessvärre är det väl svårt att hitta töre söder om värmland. Eller?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Oj vilka gammla minnen du drar fram ur minnesbankens innersta gömsle. Brännglas går alldeles utmärkt förutsatt att det är sommar och sol.

mm.. jag använder i princip bara modernt tändstål, jag tycker inte att det tar längre tid än tändare eftersom jag hävdar att en bra eld byggs underifrån och är man nogran med underarbetet så är det ingen tidsskillnad på att dra ett drag med tändstålet som att köra tändare. tändare använder jag ibland, tändstickor aldrig..

sedan håller jag med om ifall man vill stila så är det tufft med bågdrill eller mora/flint/fnöske det kräver ju dock en del förarbete om man inte har sprängticka..

pratar man om eld så kan ju alltid Yngve Ryd's utmärkta eldbok nämnas, eld, flammor och samisk eldkonst.. ett måste för alla som gillar att elda med stil. (då går disel och stålradialdäck bort..)

Re: Brännglas

Schneeberger; sa:
Jag menade lite mer seriöst än när man var tolv år och brände torrt gräs :)

Uffe

Zeeke; sa:
Oj vilka gammla minnen du drar fram ur minnesbankens innersta gömsle. Brännglas går alldeles utmärkt förutsatt att det är sommar och sol.

Materialet för att bygga upp elden är densamma. Vad man sedan använder beror på hur brått man har, hur mycket man vill leka eller stila sig.

Tändstickor har ju en benägenhet att suga åt sig fukt och är därför i mitt tycke den sämsta lösningen. Tändare, vanliga standartändare, fungerar dåligt när det blåser. Den dyrare stormtändaren är väl bättre i så fall. Men eldstålet ger alltid gnistor och törveden drar inte åt sig fukt på grund av kådan. Hur det är med typ fnöske och liknande har jag ingen erfasrenhet av.

Re: Re: Brännglas

Zeeke; sa:
Tändstickor har ju en benägenhet att suga åt sig fukt och är därför i mitt tycke den sämsta lösningen. Tändare, vanliga standartändare, fungerar dåligt när det blåser. Den dyrare stormtändaren är väl bättre i så fall. Men eldstålet ger alltid gnistor och törveden drar inte åt sig fukt på grund av kådan. Hur det är med typ fnöske och liknande har jag ingen erfasrenhet av.
Here we go again. Själv föredrar jag tändstickor eftersom dessa är snabbast (i mina klunsiga händer), och eftersom jag aldrig behöver mer än en sticka (precis som Patric skriver; då har jag gjort för dåligt förarbete). Tändstålet är min reserv, och det använder jag då och då bara för att hålla rutinen uppe. Tändare tycker jag är bökig eftersom den är köldkänslig och den blir fuktig om man är blöt om händerna. Hur ni lyckas få era tändstickor sura är för mig en gåta. Plastpåse? Har inte misslyckats med en eld pga sura tändstickor sedan jag var elva år, och lärde mig att stoppa tändsticksasken i en plastpåse och knyta (värsta tricket...)

Använder nästan alltid ett modernt tändstål och vaxat papper (sånt man köper i butik) och sen törestickor om det är dåligt väder.

Ska det vara mer naturliga tänden så är det
näver och enbark som gäller.

Tändstål, och tändstickor som förvaras i en fuktsäkrad burk. En tändsticka per brasa, annars har man misslyckats;-)

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips