Lite torrt näver finns alltid med i ryggsäcken, tillsammans med en tändare tar det sig nästan alltid på första försöket.
BM
BM
samme83; sa:Gick lös på en godtycklig tallstubbe som jag hittade på ett hygge (förutsätter att detta inte är emot reglerna då stubben är "död"). Tallen var fälld förra sommaren och ytan såg fin ut. Efter att ha huggit av lite av sidorna och kört ned små kilar i stubben på sidorna kunde jag få fram stickor som luktade starkt av terpentin. Trodde till min stora glädje att jag hittat töre, men lyckades inte få fyr på det riktigt så lätt som folk här förlett mig att tro. Gissningsvis är det väl en fråga om teknik, och då kommer den: Hur gör ni? Krapar ni upp spån från det eller hur är tanken tänkt från början?
/Sam
Precis. Sparka på några ruttna tallstubbar/döda gråtallar på rot, tills du hittar någon där den ruttna ytan flagar av, men kärnan står kvar som ett spett i backen.sajberjohan; sa:...tallstubbar som är ruttna på utsidan men med en hård kärna innehåller också oftast töre...
drakfisk; sa:liten storm tillsammans med stillhet is along with lightning
-PaTRiC-; sa:drakfisk; sa:liten storm tillsammans med stillhet is along with lightning
FRAZZE!!! du e tillbaka, allt bra efter operationen?