Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida?

Re: Högerregeln har undantag

thureb; sa:
För de cykelbanor som korsar bilvägar utan att det är en bilkorsning eller en rondell så gäller inte högerregeln utan där är det ett delat ansvar mellan bilist och cyklist där bägge skall sakta ned och ta hänsyn. Denna regel är mycket luddig och borde menar jag ersättas med samma regler som gäller för gångtrafikanter på övergångsställen.

Thure

Fullt så luddig är den inte. I samband med att lagen om övergångsställen ändrades så ändrades även cykelöverfarter så att det numera är så att cyklister har väjningsplikt gentemot bilar. Det står dock visserligen också att bilar ska sakta ner och visa hänsyn, så i praktiken kan det nog bli fråga om delat ansvar om olycka händer.

Jag tycker nog det är rimligt att cyklister har väjningsplikt i det här fallet. Ofta handlar det om huvudleder där bilisterna förväntar sig att ha företräde. Eftersom en cykel kan närma sig överfarten mycket fort skulle bilarna i princip vara tvungna att stanna vid överfarten och förvissa sig om att ingen cykel kommer ifall cyklar hade företräde. Det går inte direkt att jämföra med övergångsställen eftersom gående rör sig långsamt och ger bilisterna längre tid att reagera.

Johannes
 
Håll normen eller hånas?

Lite lustiga frågor från af Geijerstam, om man kollar historiken. Kristers (Aardwolf) hån till svar ger ännu mer Idol 2004-känsla. Håller man inte normen, ska man hånas. Inlägget gav för övrigt ingenting, förutom att man ska hålla käften om man inte har en aning i en fråga - vilket är den absolut bästa orsaken att fråga.

Det är svårt att alltid avgöra om nån är seriös, men då kan man strunta i att svara.

Hör hemma i ett annat forum I know, men jag kunde inte hålla mig. Nu ska jag inte störa mer.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Håll normen eller hånas?

emrask; sa:
Lite lustiga frågor från af Geijerstam, om man kollar historiken. Kristers (Aardwolf) hån till svar ger ännu mer Idol 2004-känsla. Håller man inte normen, ska man hånas. Inlägget gav för övrigt ingenting, förutom att man ska hålla käften om man inte har en aning i en fråga - vilket är den absolut bästa orsaken att fråga.

Det är svårt att alltid avgöra om nån är seriös, men då kan man strunta i att svara.

Hör hemma i ett annat forum I know, men jag kunde inte hålla mig. Nu ska jag inte störa mer.

Suck. Om personen ifråga har uppfattat mitt svar som hånfullt så ber jag om ursäkt. FÖr det var inte meningen,

Men hade hans andra postningar i huvudet när jag skrev mitt första inlägg här.

Att vara hånfull är att nervärdera någon vilket jag aldrig skulle göra. Jag bara skrev vad jag ansåg.
 
Re: Re: Högerregeln har undantag

f91jsw; sa:
Jag tycker nog det är rimligt att cyklister har väjningsplikt i det här fallet. Ofta handlar det om huvudleder där bilisterna förväntar sig att ha företräde. Eftersom en cykel kan närma sig överfarten mycket fort skulle bilarna i princip vara tvungna att stanna vid överfarten och förvissa sig om att ingen cykel kommer ifall cyklar hade företräde. Det går inte direkt att jämföra med övergångsställen eftersom gående rör sig långsamt och ger bilisterna längre tid att reagera.

Johannes

Det är detta som jag menar med att man som cyklist inte blir tagen på allvar. Jag tycker att många cykelbanor borde betraktas som huvudled för att förenkla cyklandet så mycket som möjligt. Jag har under långa perioder pendlat till jobbet för att det är den smidigaste och bästa lösningen, men ibland har det blivit för krångligt för att man som cyklist blir undanskuffad som någon sorts 2:a sortens trafikant. Jag tror att ALLA har oerhört mycket att tjäna på om fler börjar cykla, och att man börjar ta cykeln och cyklisterna på allvar.
Ett annat exempel som gjort mig upprörd många gånger är hur cykelbanor hanteras vid vägarbeten. Det är tydligen helt okej att spärra av en cykelbana ("cykelhuvudled") i veckor och månader vid ett vägarbete medans man vid ett vägarbete på en huvudled för bilar gör alla möjliga ansträngningar för att biltrafiken ska flyta på trots vägarbetet...
 
f91jsw; sa:
Bilar som svänger ur en rondell har väjningsplikt mot cyklister oavsett om de kommer från höger eller vänster. ... Detsamma gäller bilar som svänger höger eller vänster i en korsning och det finns obevakade cykelöverfarter i samband med korsningen.

Däremot: cyklister som korsar en väg på en cykelöverfart (markerad med vita kvadrater) där det inte finns en korsning eller rondell har väjningsplikt mot bilar.

Fattar jag det rätt:
• Bil på väg UT ur rondell, eller som SVÄNGER i korsning, LÄMNAR företräde till cykel på cykelöverfart.

• Bil på väg IN i rondell eller "kör rakt" på väg eller korsning HAR företräde framför cykel på cykelöverfart.
 
Re: Re: Högerregeln har undantag

f91jsw; sa:
thureb; sa:
För de cykelbanor som korsar bilvägar utan att det är en bilkorsning eller en rondell så gäller inte högerregeln utan där är det ett delat ansvar mellan bilist och cyklist där bägge skall sakta ned och ta hänsyn. Denna regel är mycket luddig och borde menar jag ersättas med samma regler som gäller för gångtrafikanter på övergångsställen.

Thure

Fullt så luddig är den inte. I samband med att lagen om övergångsställen ändrades så ändrades även cykelöverfarter så att det numera är så att cyklister har väjningsplikt gentemot bilar. Det står dock visserligen också att bilar ska sakta ner och visa hänsyn, så i praktiken kan det nog bli fråga om delat ansvar om olycka händer.

Jag tycker nog det är rimligt att cyklister har väjningsplikt i det här fallet. Ofta handlar det om huvudleder där bilisterna förväntar sig att ha företräde. Eftersom en cykel kan närma sig överfarten mycket fort skulle bilarna i princip vara tvungna att stanna vid överfarten och förvissa sig om att ingen cykel kommer ifall cyklar hade företräde. Det går inte direkt att jämföra med övergångsställen eftersom gående rör sig långsamt och ger bilisterna längre tid att reagera.

Johannes

Felet är som jag ser det, att blanda så många olika principer för väjningsplikt.

Först fallet med korsning av gång och cykeltrafikanter utan att det finns en rondell eller bilkorsning intill:
Ofta korsar då gång och cykelbana bredvid varandra. Bilisten skall väja för gångtrafikanten, cyklisten skall väja för bilisten. Om cyklisten stannar och går över övergångsstället skall plötsligt bilisten väja.

I korsningar utan trafikljus, stopp/lämnaföreträdeskyltar och cykelbanor då gäller högerregeln mellan cyklister och bilister.

När bilen svänger eller har kört i rondell skall bilisten lämna företräde för korsande cyklister precis som för gångtrafikanter.

Det är för rörigt och svårt att tolka;
vad gäller t ex i en trevägskorsning när en cykelbana fortsätter i den anslutande bilvägens förlängning snett över korsningen när cyklisten korsar den genomgående vägen i trevägskorsningen?
Ett övergångsställe finns intill men ingen utmärkning av cykelvägskorsningen i bilkörbanan.

Instämmer med inlägget ovan att cyklister ses som en andra rangens medborgare,
detta är upprörande diskriminering.
Var i Köpenhamn i augusti. Där finns cyklist och trafikkultur. Dit borde vägverket skickas på hjärntvätt.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-09-15 kl 16:03]
 
Nordesjö; sa:
f91jsw; sa:
Bilar som svänger ur en rondell har väjningsplikt mot cyklister oavsett om de kommer från höger eller vänster. ... Detsamma gäller bilar som svänger höger eller vänster i en korsning och det finns obevakade cykelöverfarter i samband med korsningen.

Däremot: cyklister som korsar en väg på en cykelöverfart (markerad med vita kvadrater) där det inte finns en korsning eller rondell har väjningsplikt mot bilar.

Fattar jag det rätt:
• Bil på väg UT ur rondell, eller som SVÄNGER i korsning, LÄMNAR företräde till cykel på cykelöverfart.

• Bil på väg IN i rondell eller "kör rakt" på väg eller korsning HAR företräde framför cykel på cykelöverfart.

Bil som kör in i rondell har alltid väjningsplikt enligt "hajtänderna" i gatan. Hajtänderna är alltid (?)före cykelöverfarten.

Johannes
 
Re: Re: Re: Högerregeln har undantag

Anders.Appelqvist; sa:
Det är detta som jag menar med att man som cyklist inte blir tagen på allvar. Jag tycker att många cykelbanor borde betraktas som huvudled för att förenkla cyklandet så mycket som möjligt. Jag har under långa perioder pendlat till jobbet för att det är den smidigaste och bästa lösningen, men ibland har det blivit för krångligt för att man som cyklist blir undanskuffad som någon sorts 2:a sortens trafikant. Jag tror att ALLA har oerhört mycket att tjäna på om fler börjar cykla, och att man börjar ta cykeln och cyklisterna på allvar.
Ett annat exempel som gjort mig upprörd många gånger är hur cykelbanor hanteras vid vägarbeten. Det är tydligen helt okej att spärra av en cykelbana ("cykelhuvudled") i veckor och månader vid ett vägarbete medans man vid ett vägarbete på en huvudled för bilar gör alla möjliga ansträngningar för att biltrafiken ska flyta på trots vägarbetet...

I princip håller jag med dig till fullo men problemet är att genomföra det i praktiken. Det går knappast att bra ändra lagen och säga att bilar har väjningsplikt vid cykelöverfarter. Hur många bilar på en livligt trafikerad huvudled skulle bromsa in, stanna, och titta ordentligt till höger och vänster efter cyklister som kan komma susande?

I praktiken skulle det fungera som nu, dvs cyklisterna stannar och väntar av ren självbevarelsedrift. I de enstaka fall en olycka inträffar skulle skulden falla på bilisten men det ändrar knappast beteendet i stort. Jag tror enda lösningen är att rent fysiskt bygga vägarna så att på de platser där cyklar och bilar möts så tvingar man bilarna att köra sakta och ta hänsyn, t ex med upphöjningar, avsmalningar etc.

Johannes
 
Tack før alla svar från Trondheim. Jag tror att det sæger ganska mkt att det kan debateras tre sidor i æmnet och en person klagar på att det kommer upp. Sæger inte mer æn så... tack før all info! Funkade bra i trafiken måste jag sæga o høll mig i førsta hand till 90-vægar.

Och ett sista tillægg ær att sådan trafikundervisning førekom inte i skolan. Bara att man skulle ræcka ut handen nær man svægner. Men dom ræknade liksom inte med att en 7-åring ville cykla till Trondheim o skippade dærfør helt korrekt att informera ang. motorvægar och rondeller. Dæremot borde bættre och uppdaterad undervisning førekomma i høgstadiet.

tack før alla svar i alla fall, dom som var konstruktiva! /Peder
 
PederafG; sa:
Jag tror att det sæger ganska mkt att det kan debateras tre sidor i æmnet och en person klagar på att det kommer upp. Sæger inte mer æn så...

Fast nu var det ju knappast frågan om vilken sida man ska cykla på när man cyklar på en motorväg (!), eller hur man ens känner igen en motorväg (! igen), som vi diskuterade på tre sidor.

Sådant förväntas alla som ger sig ut i trafiken känna till, så de syrligheterna förtjänade du nog - det är lätt att bli sarkastisk när man är chockad :)
 
Nordesjö; sa:
PederafG; sa:
Jag tror att det sæger ganska mkt att det kan debateras tre sidor i æmnet och en person klagar på att det kommer upp. Sæger inte mer æn så...

Fast nu var det ju knappast frågan om vilken sida man ska cykla på när man cyklar på en motorväg (!), eller hur man ens känner igen en motorväg (! igen), som vi diskuterade på tre sidor.

Sådant förväntas alla som ger sig ut i trafiken känna till, så de syrligheterna förtjänade du nog - det är lätt att bli sarkastisk när man är chockad :)

dær misstar du dig då jag aldrig sagt eller trott att man kan cykla på vænster sida lagligt. Det var en kompis som tipsade mig om det som ær mkt erfaren cyklist, dock ej proffesionell eller laglig på något vis. Dærfør ville jag prøva den tankegången hær. Han tyckte det var befogat i kolsvart nattmørker.

Hur man kænner igen en motorvæg vet jag också men var grænsen gick før var man fick cykla visste jag inte. Om det var definitionen motorvæg, 110-væg, 90-væg etc. Det har næmligen ingen sagt till mig och som sann livsnjutare anser jag att alla har rætt att læra sig æven om det må vara først nær man ær 21 år o inte från att man ær tre år. Allting ær till før alla, och någon gång måste man læra sig saker och ting. Och som du sæger førvæntas alla kunna ovan næmnda frågor innan man ger sig ut. Då førvæntar jag mig också att vuxna mænniskor inte hånar den som førsøker læra sig innan den ger sig ut istællet før att prøva sig fram o kanske som någon næmnde en som hade cyklat runt på en 110-væg. Væx upp och hjælp till istællet før att skjælpa så kanske fler också vågar fråga istællet før att chansa o riskera livhanken eller bøter.
 
PederafG; sa:
Då førvæntar jag mig också att vuxna mænniskor inte hånar den som førsøker læra sig innan den ger sig ut

Det har du såklart helt rätt i.
Men i rättvisans, empatins och det vackra samförståndets namn får du samtidigt förstå dem som inte riktigt tror sina ögon när du frågar över vad man utan överdrift kan kalla relativt grundläggande trafikregler.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips