Vad händer med baskartan i Etrex legend?

Undrar lite snabbt om någon kan hjälpa mig: När jag installerar t ex friluftskartan på min Garmin Etrex Legend, vad händer då med den baskarta som medföljer från Garmin. Finns den kvar? Kan man hämta den igen på något sätt? Kan inte hitta detta på hemsidan eller i manualen. Tacksam för hjälp
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
rand; sa:
Undrar lite snabbt om någon kan hjälpa mig: När jag installerar t ex friluftskartan på min Garmin Etrex Legend, vad händer då med den baskarta som medföljer från Garmin. Finns den kvar?
Grundkartan försvinner aldrig utan finns kvar "under" Friluftskartan. När du går till ett område utanför Friluftskartan ser du grundkartan.
 
Flera kartor

jag har en svartvit Garmin Legend.

Om jag fattat det rätt så har Metroguidekartan (vägkartan som täcker Västeuropa) högst prioritet i GPSens kartfönster dvs har du flera kartor inladdade smtidigt så visas bara denna i kartfönstret. Du kan i submenyn till kartfönstret ta bort bockarna på kartrutorna separat och på det sättet kan du se Friluftskartan om du samtidigt har en kartruta av Metroguidekartan laddad över det aktuella området.

Baskartan kommer upp om du avbockat alla kartorna du laddat ned över det aktuella området eller inte har kartor laddade över området.

Thure
 
PR; sa:
rand; sa:
Undrar lite snabbt om någon kan hjälpa mig: När jag installerar t ex friluftskartan på min Garmin Etrex Legend, vad händer då med den baskarta som medföljer från Garmin. Finns den kvar?
Grundkartan försvinner aldrig utan finns kvar "under" Friluftskartan. När du går till ett område utanför Friluftskartan ser du grundkartan.

När jag nu försöker installera Friluftskartan, får jag meddelande " you are about to permantely remove pre-programmed data by Garmin" Vågar man trycka ja?
 
rand; sa:
När jag nu försöker installera Friluftskartan, får jag meddelande " you are about to permantely remove pre-programmed data by Garmin" Vågar man trycka ja?
Jag skulle våga men det är ju inte min GPS heller... ;)

Nej, jag bara skojar. Eftersom kartminnet alltid rensas när man lägger in kartor så är det som försvinner när man laddar in kartor första gången en ytterst enkel marin "karta" som enheterna åtminstone förr var förladdade med. Tidigare fanns en fil på Garmins hemsida att hämta om man mot förmodan ville återställa den s.k. "Marine Database" men jag hittar den inte längre. Då marindatabasen var väldigt begränsat nyttig kanske de helt enkelt bara tagit bort den eller så kanske någon annan vet var man kan hitta den?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag tryckte ja, fungerade alldeles utmärkt. Tack för hjälpen, har ju även fått goda tips om själva GPS-köpet av dig PR. Tack även ni andra
 
Tack för det, kan ju vara bra kanske om man vill återställa. Nu sitter jag mest och retar mig på att min etrex endast har 8 Mb kartminne... Men man kan ju inte få allt här i världen
 
Den har alltså egentligen 16 MB. Baskartan ligger i de andra 8 MB. Det är därför den inte försvinner, när du lägger in dina egna kartor.

Nej, du kan inte utnyttja alla 16 MB, genom att på något sätt "ge upp" baskartan, ifall det nu skulle bli din följdfråga...

Anders
 
apersson850; sa:
Den har alltså egentligen 16 MB. Baskartan ligger i de andra 8 MB. Det är därför den inte försvinner, när du lägger in dina egna kartor.

Nej, du kan inte utnyttja alla 16 MB, genom att på något sätt "ge upp" baskartan, ifall det nu skulle bli din följdfråga...

Anders

Japp, det hade mycket riktigt blivit min följdfråga. Men å andra sidan, på det sättet man utnyttjar denna GPS, gör det inte så mycket. Vill man täcka mycket stora ytor, köper man väl en GPS efter det också. I mitt fall vandrar jag kanske en vecka, ock kan då följdaktligen även hålla mig inom kartområde motsvarande 8 Mb.

Ha det
 
rand; sa:
Japp, det hade mycket riktigt blivit min följdfråga. Men å andra sidan, på det sättet man utnyttjar denna GPS, gör det inte så mycket. Vill man täcka mycket stora ytor, köper man väl en GPS efter det också. I mitt fall vandrar jag kanske en vecka, ock kan då följdaktligen även hålla mig inom kartområde motsvarande 8 Mb.
Härligt, vi har alltså äntligen kommit till den tid då vi mäter landytor i Mb! :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.