Vad händer med baskartan i Etrex legend?

Undrar lite snabbt om någon kan hjälpa mig: När jag installerar t ex friluftskartan på min Garmin Etrex Legend, vad händer då med den baskarta som medföljer från Garmin. Finns den kvar? Kan man hämta den igen på något sätt? Kan inte hitta detta på hemsidan eller i manualen. Tacksam för hjälp
 
rand; sa:
Undrar lite snabbt om någon kan hjälpa mig: När jag installerar t ex friluftskartan på min Garmin Etrex Legend, vad händer då med den baskarta som medföljer från Garmin. Finns den kvar?
Grundkartan försvinner aldrig utan finns kvar "under" Friluftskartan. När du går till ett område utanför Friluftskartan ser du grundkartan.
 
Flera kartor

jag har en svartvit Garmin Legend.

Om jag fattat det rätt så har Metroguidekartan (vägkartan som täcker Västeuropa) högst prioritet i GPSens kartfönster dvs har du flera kartor inladdade smtidigt så visas bara denna i kartfönstret. Du kan i submenyn till kartfönstret ta bort bockarna på kartrutorna separat och på det sättet kan du se Friluftskartan om du samtidigt har en kartruta av Metroguidekartan laddad över det aktuella området.

Baskartan kommer upp om du avbockat alla kartorna du laddat ned över det aktuella området eller inte har kartor laddade över området.

Thure
 
PR; sa:
rand; sa:
Undrar lite snabbt om någon kan hjälpa mig: När jag installerar t ex friluftskartan på min Garmin Etrex Legend, vad händer då med den baskarta som medföljer från Garmin. Finns den kvar?
Grundkartan försvinner aldrig utan finns kvar "under" Friluftskartan. När du går till ett område utanför Friluftskartan ser du grundkartan.

När jag nu försöker installera Friluftskartan, får jag meddelande " you are about to permantely remove pre-programmed data by Garmin" Vågar man trycka ja?
 
rand; sa:
När jag nu försöker installera Friluftskartan, får jag meddelande " you are about to permantely remove pre-programmed data by Garmin" Vågar man trycka ja?
Jag skulle våga men det är ju inte min GPS heller... ;)

Nej, jag bara skojar. Eftersom kartminnet alltid rensas när man lägger in kartor så är det som försvinner när man laddar in kartor första gången en ytterst enkel marin "karta" som enheterna åtminstone förr var förladdade med. Tidigare fanns en fil på Garmins hemsida att hämta om man mot förmodan ville återställa den s.k. "Marine Database" men jag hittar den inte längre. Då marindatabasen var väldigt begränsat nyttig kanske de helt enkelt bara tagit bort den eller så kanske någon annan vet var man kan hitta den?
 
Jag tryckte ja, fungerade alldeles utmärkt. Tack för hjälpen, har ju även fått goda tips om själva GPS-köpet av dig PR. Tack även ni andra
 
Tack för det, kan ju vara bra kanske om man vill återställa. Nu sitter jag mest och retar mig på att min etrex endast har 8 Mb kartminne... Men man kan ju inte få allt här i världen
 
Den har alltså egentligen 16 MB. Baskartan ligger i de andra 8 MB. Det är därför den inte försvinner, när du lägger in dina egna kartor.

Nej, du kan inte utnyttja alla 16 MB, genom att på något sätt "ge upp" baskartan, ifall det nu skulle bli din följdfråga...

Anders
 
apersson850; sa:
Den har alltså egentligen 16 MB. Baskartan ligger i de andra 8 MB. Det är därför den inte försvinner, när du lägger in dina egna kartor.

Nej, du kan inte utnyttja alla 16 MB, genom att på något sätt "ge upp" baskartan, ifall det nu skulle bli din följdfråga...

Anders

Japp, det hade mycket riktigt blivit min följdfråga. Men å andra sidan, på det sättet man utnyttjar denna GPS, gör det inte så mycket. Vill man täcka mycket stora ytor, köper man väl en GPS efter det också. I mitt fall vandrar jag kanske en vecka, ock kan då följdaktligen även hålla mig inom kartområde motsvarande 8 Mb.

Ha det
 
rand; sa:
Japp, det hade mycket riktigt blivit min följdfråga. Men å andra sidan, på det sättet man utnyttjar denna GPS, gör det inte så mycket. Vill man täcka mycket stora ytor, köper man väl en GPS efter det också. I mitt fall vandrar jag kanske en vecka, ock kan då följdaktligen även hålla mig inom kartområde motsvarande 8 Mb.
Härligt, vi har alltså äntligen kommit till den tid då vi mäter landytor i Mb! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JFrisk Vad händer med utekartan? Navigering 4
jasainc Vad händer när Gps:n tappar kontakten? Navigering 21
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
eutectic74 Baskartan i Garmin 60/76Cx bra? Navigering 13
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.