Ozi och .rik, Händer det något?

Hej!

Jag undrar om den är någon som vet om det händer något med .RIK-stödet för OziExplorer? Jag har skrivit till Ozi och frågat, men inte fått något svar på ett par veckor.

Att Kartex är undermåligt ha man kunnat läsa länge här, men så farligt kunde det väl inte vara, tänkte jag och gick och köpte "Sverigekartan". Tyvärr var det så dåligt! Leksak!

Lantmäteriet gör enligt mitt förmenande de mest läsbara kartor jag har sett någonstans i världen, men marknadsföring, det kan de inte. Inte programmera heller, tydligen. Tänk om de kunde licenciera Ozi eller Fugawi och hjälpa till med ett perfekt .rik-stöd och ett klandefritt stöd för RT-90 istället för att skriva eget från början. (eller för alldel släppa specen på .RIK så att andra kan läsa det.)

Mikael Kristoffersson
Geocachare, dykare och scout
 

clindh

Forumvärd
Stämmer. Jag har testat den nya modulen i helgen och det funkar ju utmärkt; det kommer en liten artikel om det snart.

Det finns en del begränsningar, tex kan du inte skriva ut några större bitar av kartan - det beror ju på Lantmäteriets fåniga licensregler, men det är inte värre än i Kartex. Det funkar att få över kartan till OziExplorer3D men inte några större områden, pga samma begränsning.

Det går vad jag kunnat se inte att få över kartorna till OziExplorerCE enkelt - där är det fortfarande "klipp och klistra bildfiler"-tekniken som gäller.

Jag har inte den ny Sverigekarta men enligt uppgift skall det fungera även med den nya versionen av RIK-formatet.

Det skall komma upp en ny sajt för försäljning av det nya RIK-tillägget alldeles snart, enligt Göran på Solteknik.
 
Soltekniks Diskussionsforum

mikaelkr; sa:
Jag hittar ingen info om Ozi alls på Solsidan...

/Mikael
På Soltekniks diskussionsforum med den lite kryptiska adressen http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1042.cgi finns det lite info. Letar man vidare till
http://www.olzzon.com/cgi-bin/robboard_1042.cgi?action=display&num=2143 så står det att information rik tillägget ska komma om ca 10 dagar (från 2003-05-07) .

Det återstår att se hur långa dessa 10 dagar blir. Detta med leveranstider är inte alltid att lita på :( , i synnerhet vad gäller programvara.

Per Brune
 
Den sidan hittade jag, men att kalla det "information i ämnet" tycker jag är en lätt överdrift... Mycket vagt om funktionaliteten, inga priser etc.

Det gläder mig dock att det händer saker i det tysta. Jag står nämligen just i valet och kvalet att köpa Ozi eller inte. .rik stödet är en viktig faktor i sammanhanget. Nästa fråga som då infinner sig är; Blir det billigare att köpa hela paketet från soltek, så att man skall vänta eller går det på ett ut att köpa Ozi direkt på webben och sedan köpa till .rik-stödet från soltek?

Gratisversionen av Ozi är bra för att vara gratis, men kalibreringen av kartorna är ju "otillräcklig"...

(man kommer ganska långt med att rotera kartorna så att breddgraderna blir så horisontella som möjligt, men riktigt bra blir det ju inte... utom på mycket små ytor)

Mikael
 
Långa 10 dagar

Utan att var kaxig men nu har det gått mer än 10 dagar sedan Göran Johansson på Solteknik skrev deras diskussionsforum att OziExplorer + rik skulle komma om ca 10 dagar, och det har gått 17 dagar sedan han skev om det på detta forum att det skulle komma inom 10 dagar (även om det inlägget censurerades bort), men å andra sidan har det väl gått i storleksordningen 1 till 2 år sedan någon på Clover skrev att det var klart med rik tillägg till OziExplorer.

Per Brune
 

clindh

Forumvärd
Ja man undrar hur många som försöker gå in på den domänen dagligen nu när den utannonserats?

Jag har ivartfall fått en licens att testa, så jag är nöjd :) Jag lägger dock inte ut recensionen förrän jag ser att modulen verkligen finns på marknaden, jag har ju "lurat" er en gång tidigare... ;)
 
Nästa vecka

Saxat från Solsidans diskussionsforum:


"Hej Stefan,

De går inte alltid som man tror. Vi har klart allt utom webhotellet där sidan om Oziexplorer skall ligga.
Jag hoppas emellertid att det kommer igång om senast under nästa vecka.

Sidan kommer på http://www.oziexplorer.se

Mvh
Göran"
 
Som GPS rookie så har jag läst men även testat på egen hand. Det verkar som allt kommer att kosta skjortan och funka halvdant, vem vill betala för det? Fjällkaratan finns inte digitalt iaf.
Så det blir kartor skurna i A4, inscannat och monterat. Sedan är det bara att leka :) Upphovsrätt? De kan ju komma och kolla min dator ;-) // Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
errbe OZI + .rik Navigering 7
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
nokka Problem Ozi Navigering 2
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
Anders.Appelqvist Ozi, spåranalys??? Navigering 3
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
xrvjorn Ozi vs Fugawi Navigering 14
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.