Vad hände här?

attachment.php
Upptäckte när jag skulle packa ihop trangiaköket. Stod på klipphäll, svag vind, bränsle: t-röd. Min teori är att vind letade sig in under köket och fick av någon anledning lågan att gå ut fel väg. Någon som varit med om liknade? Hur undviker man att det händer?
 

Bilagor

  • _ERD3343.jpg
    _ERD3343.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,903
Du hade inte spilt T-röd utanför brännaren så det brann även utanför brännaren?

/Patrik, som inte sett liknande
 
Ovanligt. Men tydligt att lågor värmt upp aluvindstödet så mycket så att metallen smält och förångats. Normalt brukar vind och innehållet i kokkärlet innebära viss minskning av temperaturen i vindskyddet även om lågor går emot. Typiskt att det smälter i perforeringen där det är mindre gods och mindre avledning av värmen till resten av vindskyddet och kokkärl samt underlaget. Normalt skall vinden/luften gå in i perforeringen i undre vindskyddet och ut högst upp. Här har lågan gått fel väg.

Har brännaren varit felplacerad eller är det defekt?

Spilt T-röd på klippan eller på en bottenplatta som undre vindskyddet stått på?

Thure
 
Inte heller jag har sett något liknande, och är tveksam till att det skulle räcka med lite spilld T-sprit för att åstadkomma den skadan. Köket verkar vara av den äldre modellen med tjock aluminium vilket borde kräva ändå mer energi för att smälta. Dessutom är det ju tänkt att vinden skall leta sig in under vindskyddet (genom perforeringen) för att syresätta brännaren.
Min teori är att brännaren är defekt och ev läcker T-sprit som brunnit nedåt i vindskyddet (alternativt runnit ner på marken och brunnit en längre tid)? Märkte ni inget speciellt när ni använde köket? Det måste ha brunnit rätt friskt så jag tycker det borde vara svårt att inte lägga märke till det?
 
Senast ändrad:
Hålen i undre vindskyddet mot vinden. Har sett liknande med fotogenbrännare och stekpanna ovanpå. Hålen i lä. Marginalerna verkar vara små.
 
Alu blir fort pösigt och sjunker ihop när det börjar bli närmare 600 grader..
Fast det imponerar ju lite att ett ganska slött spritkök lyckas leverera såpass.

Var det i fullt solsken,+33 i skuggan??
 
Jag har lyckats med samma sak med mitt trangiakök från 1998. I mitt fall var hålen inte vända mot vinden, så lågorna letade sig ut där. Det tog bara ett par minuter av uppmärksamhet riktad åt annat håll. Säkert samma sak som hänt dig.

Sommardag, ca 20 grader, måttlig vind, köket i skuggan på en klipphäll. Inget fel i köket eller handhavandet utöver missen med vindriktningen.

Mitt smälte dock inte riktigt lika mycket, så jag har fortsatt använda det utan problem.
 
Inget "onormalt"

Det låter som jag och Jesper råkat ut för exakt samma. Vi hade köket intill oss men märkte inget onormalt. Vanliga sommarförhållanden, normal temp. Ställde köket med hålen från vinden. Ska testa om brännaren läcker.
 
Det låter som jag och Jesper råkat ut för exakt samma. Vi hade köket intill oss men märkte inget onormalt. Vanliga sommarförhållanden, normal temp. Ställde köket med hålen från vinden. Ska testa om brännaren läcker.

Jag håller inte med om din rubrik "inget onormalt" - det är nog tämligen ovanligt och onormalt att det blir så här. Om vi räknar hur många timmars Tspritstrangiaeldande som finns bland de som läst tråden och bara två säger att det hänt dem så tycker jag nog det är onormalt.
Jag hade kontaktat Trangia och frågat om de har någon teori om varför och om de ev är sugna på att kompensera eller om du använt köket mot någon av deras rekommendationer. Att fråga dem via mail är en ringa kostnad och baserat på deras svar kanske vi kan lära något.

/Patrik, som i scouterna som ung aldrig sett liknande och då körde vi mycket trangia på Tröd, numera kör jag gas (trangias egen gas-brännare) eller ev med bensinbrännare (optimus nova) i trangiat
 
Det är väl "hålen från vinden" som är felet, Trangia är gjort för att de där hålen ska vara MOT vinden, vinden ska blåsa in där och ge brännaren extra syre.
 
Det låter som jag och Jesper råkat ut för exakt samma. Vi hade köket intill oss men märkte inget onormalt. Vanliga sommarförhållanden, normal temp. Ställde köket med hålen från vinden. Ska testa om brännaren läcker.

Hålen på Trangias undre vindskydd bör vara vända mot vinden, inte ifrån vinden enligt Trangias bruksanvisning.

(oops kopia på Nermanders inlägg:()
 
Jag håller inte med om din rubrik "inget onormalt" - det är nog tämligen ovanligt och onormalt att det blir så här. Om vi räknar hur många timmars Tspritstrangiaeldande som finns bland de som läst tråden och bara två säger att det hänt dem så tycker jag nog det är onormalt.
Jag hade kontaktat Trangia och frågat om de har någon teori om varför och om de ev är sugna på att kompensera eller om du använt köket mot någon av deras rekommendationer. Att fråga dem via mail är en ringa kostnad och baserat på deras svar kanske vi kan lära något.

/Patrik, som i scouterna som ung aldrig sett liknande och då körde vi mycket trangia på Tröd, numera kör jag gas (trangias egen gas-brännare) eller ev med bensinbrännare (optimus nova) i trangiat

Rubriken syftar på att vi inte gjorde/märkte något onormalt vid tillfället. Håller med om att det nog är väldigt ovanligt att något sådant händer. Ska försöka få ett svar från Trangia och återkomma.
Och tack till er som rekommenderar hålen mot vinden. När läste man instruktionen till Trangiakök sist? ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJA Vad hände med t-lila? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.