Vad gör ni i mörkret?

Laga mat, mys framför elden, lyssna på en ljudbok eller något annat trevligt. Har Du sällskap kanske Ni kan sällskapa lite extra... :)

Mörkret är inte farligt men det går lite långsammare.
Som singel så är det ju klent med sällskap att sällskapa lite extra med, men visst, annars hade det ju stått långt upp på listan :) Mörkrädd jag inte direkt heller, men 6 timmar i mörker utan något vettigt att göra känns inte så lockande och det är ju inte alla stället det finns gott om ved på heller, så att man kan sitta och elda i timmar bara för trivselns skull.

Försöker somna tidigt så att jag kommer upp när det fortfarande är mörkt o kan starta när det börjar ljusna. Det är under den här årstiden som man kan få se soluppgångar o gryningar utan att anstränga sig alldeles förfärligt, det är ju underbart.

Eld o bok är också bra sysselsättningar. Frågespel kan vara rätt kul också om man är flera. Delar oftare tält m mina vänner så att man kan umgås när man ligger nedkrypen i sovsäcken.
Helt klart en poäng, att se soluppgångar/nedgångar är underbart! Ett av mina starkaste friluftsminnen var när jag fick se soluppgången över havet när jag cyklade till Åland. Men då va ju klockan 3 nånting på natten...

Synd bara att man känner så dåligt med friluftsfolk här i Stockholm :(
 
Eldar nåt så inåtta h-vete. Det är både skoj och mysigt. Om det finns ved. Annars så använder jag också en sådan där Candle Lantern, om än något struligt med stearin. De har förresten en ny variant som heter Micro Lantern och går på värmeljus. Lättare och mindre!

/M
 
Som singel så är det ju klent med sällskap att sällskapa lite extra med, men visst, annars hade det ju stått långt upp på listan :) Mörkrädd jag inte direkt heller, men 6 timmar i mörker utan något vettigt att göra känns inte så lockande och det är ju inte alla stället det finns gott om ved på heller, så att man kan sitta och elda i timmar bara för trivselns skull.

Men om du är själv, det är mörkt o du inte kan elda (eller hitta på nåt annat) så kan du ju njuta av att du har en väldigt god anledning att sova jättemycket.
 
Jag har varit ute på massa flermils nattvandringar i fet kyla - dte kan vara ganska episkt.

Minus 20, fullmåne,snö - det knastrar fett.

Det var lika kallt på dagarna så jag fick slå läger efter en mil och dricka upp 6 medahvda bärs
för och rädda dom.
Gaslykta i tältet gav en +20 och radion på - mysigt.

Sen körde jag natt hela tiden i sådana här temperaturer - ganska episkt - en räv hoppa upp längs viltstigen och knalla framför och sånt.

Som snabb rasteld,ljus och handvärmning och för gastubsvärmning kan man ha med en marshall.
Lite enklare att få igång gasvrämekretsloppet.

För komfortens skull hade man även ett helrör sprit som man doserade i drickaflaskan.
Som frysskydd dög det defintivt inte ändå....

Fan vad brukar gå mat - 3-4 påsar dry pertech per dygn+plus allt annat som kom till.
 
Men om du är själv, det är mörkt o du inte kan elda (eller hitta på nåt annat) så kan du ju njuta av att du har en väldigt god anledning att sova jättemycket.
Iofs, men jag är tyvärr en sån där som sover runt 7h, eller vaknar 6-7 på morgonen, beroende på vilket som inträffar först, så att bara sova bort ett halvt dygns mörker lär bli svårt utan kemiska tillsatser, vilket jag väl är måttligt sugen på :) Det var väl det där "hitta på något annat" som jag var nyfiken på :)
 
Elda

Jag eldar mycket och länge, Och när jag går ut Oktober November så väljer jag alltid skogen där det finns ved. Väl inne i tältet så tänder jag ljuslyktan och äter godis och lyssnar på musik alt ljudbok eftersom det brukar vara för kallt och hålla i en bok efter ett tag.
Senaste 4 dagars turen för två veckor sen i Åretrakten var bland dom mysigaste jag upplevt med stjärnklara kvällar ensam vid en stor eld.
 
Iofs, men jag är tyvärr en sån där som sover runt 7h, eller vaknar 6-7 på morgonen, beroende på vilket som inträffar först, så att bara sova bort ett halvt dygns mörker lär bli svårt utan kemiska tillsatser, vilket jag väl är måttligt sugen på :) Det var väl det där "hitta på något annat" som jag var nyfiken på :)

Nu vet jag inte om du har några sjukdomar som gör att du inte kan sova, men de flesta jag har varit ute på vintertur med som haft liknande uppfattning har till slut sovit gott i minst 10 timmar. Detta efter att ha snabbvandrat 3 mil i kall miljö som gör att kroppen bränner slut på extra mycket energi.

Att dricka 6 öl och en flaska med sprit är däremot något jag kan avråda ifrån. Friluftsliv i vintertid när det kan bli väldigt kallt kräver ofta att man tar rätt beslut och har kraft att genomföra det ganska omgående. Och alla vet, även om vissa förnekar det, att man blir rätt dum i huvudet av alkohol.
 
Haha ja men det var ganska kul - man var saloongsberusad när man gick - sen drog man en feting i tältet som hade 35-40 graders skillnad mot ute!

Jag körde i -17 till -22 med bara ett underställ+(tunt)fleeceundertsäll samt Goretex skal samt balaklava vid gång - handskar gick inte för varmt - jag var ganska tunglastad med circustält,massa mat och mycket gas - så några problem med tempreglering var det inte.

Inte ens då jag blev tvungen att nödricka upp ölföråddet när det höll på att sprängas

Vid bas sättning åkte ju Tjcokt flecceställ,ylletröja och fetingmösa samt jättehandskar på

För övrigt så lär inte sysselsättningen vara ett problem och därmed utröttningen så man somnar.
Vedarbetena för lägerelden kan ta tid,snösmältning,tina upp vattendunken,hålla en gasflaska varm,matlagning,kaffe och så förutom själva vandringen - ta en lång så du inte går 2km bara..

Kör med gaslykta i tältet så har man några mystimmar varje dygn i hotellvärmestandard.

Använd Lithiumbatterier i pannlampor och gps så är det hur kul som helst och knalla nattvandra i vinternatten.
 
Hur mycket värme ger dom - c:a 40-60W som ett värmeljus?
Kan ju funka som underhållsvärme lite i yttertältet när man slaggar.

I minus tjugo måste man köra gaskök på kanske 500-1000W för hålla en +20 till +25
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.