Vad för kajak?

Funderar lite på att skaffa mig en kajak eftersom jag har lånat och hyrt i några år. Vad för någon ska man skaffa sig? kommer att paddla antagligen på många olika ställen, gärna både älvar, åar, småsjöar och i kustbandet! Har testat en Yukon Expedition och tyckte att den skulle vara ett ganska bra alternativ eftersom den även tål lite tuffare tag. Kan man hitta bra begagnade och vad bör man i sånna fall ge för en om man ändå vill ha en hygglig?
 
Skräp

Jag vill ogärna hacka ner på någon modell men en Hasle?

Den har ett roder byggt för att gå sönder och krångla.
Byggd i det man brukar kalla för plast (dvs inte något fiberlaminat typ glasfiber), det är ju bra för stryktåligheten.
Men sedan sätter man dit ett roder UNDER kajaken, skitbra placering, faktiskt den bästa men var det inte en stryktålig kajak vi ville ha, var det inte därför och bara därför den är byggd i plast?

Rodret kommer att ta i först och lämna hindret sist.
Dag ut och dag in.
Både grynor och sjösättningar kommer att göra allt för att fördärva det.
Och så bra är det absolut inte att det skulle hålla för detta.
Min erfarenhet kommer ifrån en hyr-hasle som iochförsig var totalslut men den är inte mycket bättre ny.
Haslen ger skäddabusarna vatten på sina kvarnar.


Lessen för om någon känner sig överkörd som tycker att Hasle är stryktålig men min åsikt är att min åsikt är den obestridliga och sanna sannigen.



JL, hård mot mjuka kajaker
 
herregud

Johan, var paddlar du nånstans? grunda bäckar??
Jag började min karriär i en VKK 45 med underliggande roder bygg av Vituddens kanotvarv. Sedan har jag padlat Slender, Kåre, VKV 101, och Gillöga. Samtliga med underliggande roder. Alla min klubb hade det faktiskt likadant. Jag gick, under alla dessa år jag har paddlat, på grund en gång. Roderfenan skadades men den gick mkt enkelt att byta.

För övrigt Hasles roder sitter ju inte särskilt mkt under köllinjen utan snarare i en horisontal förlängning på köllinjen!
[Ändrat av kanotisten 2003-01-24 kl 20:57]
 
Bottenspår

Grunda bäckar, näe, hamnade en gång av misstag i fors med min gamla Lisa men det är skärgård eller åtminstone kust som gäller.
Jag går på grund om man nu kan kalla det så, flera gånger varje år.
Hur klarar man en surflandning med underliggande roder?

Dessutom, när man sjösätter en tungt lastad kajak vid strand får man antingen gå ut långt med aktern eller plöja en fåra i botten med densamma, så upplever i alla fall jag det.
Ok, kanske en aning grovt men sant ändå.
Just plöjandet av fåror i botten var en anledning till att jag bytte till en Mås med isroder.

Sen finns det roder och roder, mitt intryck av Haslens är att det är ett skämt som man får bryta till.
Men vad vet jag, kanske just den kajaken gått mot botten eller surflandat tidigare i sitt korta liv?

Naturligtvis kan det sitta underliggande på snabba lätta lådor men på långfärdskajaker tycker jag inte det hör hemma.



JL
 
fors oxå

Jo, det är väl bra me roder, men antagligen kommer jag att föredra att den är robust för det kan bli till att paddla lite små forsar!
 
Yukon Exp bra kombination

Med reservationen att jag medarbetar i ett företag som säljer Prijons kajaker, vill jag ändå säga:

Ska man kombinera skärgårdsturer med strömmande vatten och lättare fors, finns det nog inget som slår en Yukon Exp! Skrovet saknar helt kursstabiltet (som en forskajak), vilket är nödvändigt i vildare vatten. Men när man vill paddla rakt fram på "vanligt" vatten, fäller man bara ner rodret. Dessutom sväljer Yukon Exp mycket packning i 100% täta lastutrymmen, har bekväm sits och är näst intill oförstörbar.

En begränsning dock: Ska du verkligen paddla fors (Prijon uppger att kajaken klarar upp till kl 3), bör du lasta försiktigt. Det blir tungt att vränga runt en fullastad kajak med paddeln, oavsett kajakens form. Packningens tröghetsmoment kan bli avsevärt. För verklig forspadding är tom kajak att föredra.

Om du som jag är lite för kort för att få bekväm paddelställning i Yukon Exp, kan du lägga en bit dubbelvikt liggunderlag i sitsen, det gör susen. Eller välja den enklare kajaken Alz, samma skrov men lägre däck och inga vattentäta skott. Alz görs visst inte längre, men det går säkert att få tag i någon begagnad.

Ful? Tja, smaken är som bekant delad. Själv gillar jag grejor som är rå-funkis och tycker att det har sin skönhet. Jag tycker Yukon Exp är helfräck, men jag tänker inte argumetera mot den som tycker annorlunda.

mvh,
Jens
 
Re: herregud

kanotisten; sa:
Jag gick, under alla dessa år jag har paddlat, på grund en gång. Roderfenan skadades men den gick mkt enkelt att byta.

Gått på grund en gång?!
Jag har haft kajak i en säsong och har säkert grundstött 10 gånger. Utan att behöva reparera något på min kajak.
Vänern utanför Mariestad är full av grynnor.
En stor del av tjusningen med att paddla kajak är att stryka nära land där vanliga båtar inte kommer åt. Jag har paddlat ihop med folk i glasfiberkajaker med underliggande roder och de är så försiktiga i vissa lägen att det hämmar turen. De törs inte, till exempel, paddla mellan två stenar och paddla nära land är inte att tänka på.
För egen del paddlar jag i en Prijon Kodiak med släproder som är mycket stryktålig. Kodiak är gjuten i samma plast Yukon Expedition. En del snobbar kallar dem för "Tupperware-kajaker". Men fördelen med dem är uppenbar: Det är bara att paddla på bland stenar och skär!
Mvh Henrik
 
Re: herregud

kanotisten; sa:
Johan, var paddlar du nånstans? grunda bäckar??


Jag måste få fråga var och i vilket syfte du paddlar själv?
Vi kanske inte paddlar i samma syfte, för mig är det nästan uteslutande med övernattning och full last.



JL
 
Plast, du skall ha plast

Hej!!!

Utan tvekan skall du köpa plast. Kontakta Kajaktiv de är bäst och prisvärda. Akta dig för allt vad glasfiber heter.
 
Tuppeware en hedersbenämning?

Ja du Hannes, där slängde du allt in en handgranat... Ämnet glasfiber kontra polyeten brukar generera lika mycket debatt som det där med roder/skädda... Och lika låsta ståndpunkter...

Minns att jag en gång kritiserade Karin Mentzing för att hon kallade polyetenbåtarna för "Tuppeware-kajaker", jag tyckte det lät nedsättande. Men Karin blev inte svaret skyldig:

"- Har du någonsin sett en Tuppeware-pryl som gått sönder?"

Det har jag inte. Morsans gamla TW-burkar från 60-talet håller ännu.

mvh
Jens
(för säkerhets skull ägare till både glasbåt och polyetenbåt)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.