Köpråd Plastkajak

Hej Kajakvänner!

Nu är det så att min flickvän ska skaffa sig en kajak och då skulle vi vilja ha lite råd angående vilken man ska välja. Vi kommer mest paddla på havet i lugnt vatten men även ett par turer i åar och sjöar.

De hon har tittat på är dessa:
Vento Expedition 5.0
Köp Kajakpaket Vento Expedition 5.0 | Kajaksidan.se

Seabird Expedition LV
Seabird Expedition LV - En svensk klassiker som passar för alla! (stockholmkajak.se)


Seahawk Expedition K1
Seahawk Expedition K1 Singelkajak - Paket | SöderKajak (soderkajak.se)

Havspaddeln Eskimå Havskajak
Eskimå havskajak | Populär kajak i klassisk design | Långholmen kajak (langholmenkajak.se)


Är det någon av dessa man ska undvika? Finns det något bättre alternativ?

Tack så mycket på förhand!

//Mikael och Amanda
 
Skillnad på plast och plast. de två understa på listan skulle helt undvika då flera här inne klagat på dålig plastkvalitet. Plus att de sysslar med ohederlig marknadsföring med hitte-på-reor.

Jag föredrar Zegul, North Shore, Point65 eller Prijon. Dyrare men bättre.
 
Mitt standard svar:
Att fråga om råd för olika kajak modeller och inte nämna längd, vikt och erfarenhet av paddlaren är meningslös.

Sen har ååh redan svarat med att några av dessa är gjord i väldigt mjukt plast.

Bästa är om ni kan provpaddla eller i alla fall provsitta.

Sen bör man vara medveten att första kajaken oftast bara är med i typ 2 år om man verkligen börjar gilla paddla, då uppgraderar de flesta till något som passar bättre deras behov.
 
Tack för informationen ååh och DDeninger!
Såg som ni säger något om att det var värdelös plast på havspaddeln!

@DDeninger: Hon är 170 och väger 70, hon har paddlat några gånger så ingen expert men en glad amatör :)
 
Jag hade köpt en Prijon Kodiak, väldigt stabil och du får plats med mycket utrustning, finns begagnade till hyfsat pris.
Väldigt stor kajak för en 170/70 paddlare. Och jag läste inte något att expeditionspackning är krav.
De flesta paddlar oftast med väldigt lite packning (dagsturer) och att då skaffa en jättepråm är rätt meningslös.
En för stor kajak flyter för högt i vattnet, känns instabilt och är känslig för vind och vågor. Helt enkelt otrevligt att paddla. Har träffat många som paddlar för stora kajaker, men aldrig någon med en för liten kajak.
Jag tycker att man ska skaffa kajak för de aktiviteter man gör mest.
 
Samma här, träffar oftare de som köpt för stora då de trodde att de är stabilare och säkrare, men det blir ofta tvärtom i sjögång pga dålig kroppskontakt med kajaken. De halkar nästan runt i den och blir nervösa. Hellre lite tight än motsatsen bör det va.
 
Seabird expedition LV är ju en okej kajak - HV är jättestor, så LV räcker gott och väl om man inte ska vara ute en vecka med massa prylar. Jag tror att LV också mår bra av att ha lite packning i för stabilitet, de är konstruerade för att vara lastade - annars glider de gärna runt lite okontrollerat på ytan liksom, rodret hjälper såklart till att reda ut det. Seabird expedition finns förresten som hyrkajak på massa ställen om ni vill testa ordentligt först...
 
Om någon är intresserad, så var vi i Stockholm i helgen och passade på att åka till alla ställena för att testsitta och kika på de olika kajakerna.

I slutändan blev det en Seabird Expedition LV, även ifall det var den dyraste av dem så var det den som solklart kändes mest kvalitativ, det var även den återförsäljaren som kändes genuinast och inte bara som en säljare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Jamr Köpråd pendlarkajak Paddling allmänt 15
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
thureb Köpråd vattentät kamera Paddling allmänt 14
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
aksello köpråd gällande ihopfällbar kajak Paddling allmänt 4
resqual Köpråd - Kajak Paddling allmänt 4
Timo M Köpråd kajak Paddling allmänt 8
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
Ace 374 Köpråd Paddling allmänt 20
oloff Köpråd: Havspadel Paddling allmänt 16
hs Köpråd Paddling allmänt 3
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
digge Bulor i botten på plastkajak Paddling allmänt 9
Lundman Polsk plastkajak Paddling allmänt 6
Andreas74 Behandling av plastkajak? Paddling allmänt 8
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
Lavskägge Vård av plastkajak Paddling allmänt 2
lamini Hur polera upp plastkajak? Paddling allmänt 17
rosetwig Bygge av plastkajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.