Vad betyder termerna?

Tänkte jag skulle samla lite olika termer och försöka få klarhet i vad de betyder! Börjar med 2:

Vattenpelare och Ånggenomsläpp! Det står alltid en massa siffror efter, men aldrig vad som är vad! Hur vet jag om en jacka klarar pissregn eller bara lättare dugg? Och ånggenomsläpp, när andas jackan bra och när andas den bara lite? Finns det formler som beräknar dessa 2 begrepp?
 
Vattenpelare är enkelt. Tänk dig ett långt rör. I botten på det röret sätter du tyget.

Siffran anger hur mycket vatten du kan ha i röret innan tyget börjar läcka.

2000 mm (2 meter alltså) brukar väl vara minimum för att det skall räknas som regntätt, men om det blåser och regnar kan det behövas mer. Jag tror 10 000 mm vp är det högsta jag sett på tält eller plagg.


Ånggenomsläpp får nån annan förklara:) I princip sätter man väl tyget mellan två utrymmen, har fuktig luft i det ena och mäter hur mycket som passerar till andra sidan. Men exakt hur det går till vet jag inte, och jag har lite dålig koll på vad som är bra värden.
 
Lundhags Hybrid Jacket har 20.000mm vp med 15.000 genomsläpp, den är alltså i princip regntät och andas samtidigt? Ett bra köp alltså?
 
Njaaaa...

Om man kollar i artikeln som jag hänvisade till tidigare ser man att ett minimum värde för ånggenomsläpp är 10.000 = "andas" troligtvis tokuselt.

Om man t.ex jämför med Gore-Tex i samma artikel ser man att GoreTex XCR 3-lagers har 45.000 mm i vattenpelare och 20.000 gm/m^2/24h ånggenomsläpp. Klart bättre än Lundhags material alltså utan att på något sätt vara perfekt.

/ Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.