Vad är detta för bär?

Vad heter det ? Går den att äta?

Bilagor

• PICT5390.jpg
    PICT5390.jpg
    51.6 KB · Visningar: 3,489

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Odon är vita i köttet, blåbär är blåa i köttet. Den senare blir man också blå på tungan av...
Odon har ljusare, lite rundare och grönare blad. Oftast är bären lite större.

Senast ändrad:
Ja... jag var inte säker när jag skrev svaret. Bilden är ju inte optimal för att avgöra artskillnaden. Bären ser mer odonlika ut, om man tittar på "naveln" och på att de flesta av dem är osymmetriska (blåbär är ju oftast rätt runda jfr odon). Bladen på odon brukar som sagt vara mer läderartade och har mer rundade kanter, men om man jämför med bilderna på linnaeus så tycker jag det är hugget som stucket (blåbär har ju yttepytte sågtänder längs bladkanterna). Blåbärsriset ska ge ett mer "kantigt" intryck, och inte heller det tycker jag syns vidare bra. Som sagt, skär man isär ett bär så har man svaret. Eller om man smakar på det.

Det finns ett seglivat ryckte från 70-talet att odon är giftiga...
Och samma sorts "larm" har jag för mig kom på 80-talet om kråkbär!

(kul att jag inte är den enda som är förbryllad) Och bilden är inte dålig, det är bara så jäkla svårt att på bild skilja något som man irl kunnat skilja på sen man var fyra-fem år gammal...

Jag gissar på Odon. Dels pga flikarna runt "naveln" på bären, dels eftersom busken är brun nästan ända ut till bladen. Men som sagt, "på riktigt" är det lätt att se skilnad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips