Vad är detta för bär?

Vad heter det ?

Går den att äta?

Det ser ut som odon men det är inte typiskt. Var det fler buskar som såg ut på samma sätt eller är det bara ett exemplar? Var i Sverige har du tagit bilden?

Jag har kollat runt lite på nätet angående odon, blaabär och lingon och det verkar som om odon och lingon kan hybridisera men hittade inga bilder på hybriden. Hittade även att blåbär och lingon kan hybridisera och det är vanligare. Så min undran är om blåbär och odon kan hybridisera? Förutom de svenska arterna så finns det ganska många arter till som odlas i trädgårdar och sprids ut i naturen så att avgöra på en bild vad det är för art kan vara svårt speciellt när växten inte är arttypisk...

Det har ingen betydelse vilken Vaccinium-art det för alla går att äta.

/Stellan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det ser ut som odon men det är inte typiskt. Var det fler buskar som såg ut på samma sätt eller är det bara ett exemplar? Var i Sverige har du tagit bilden?

Jag har kollat runt lite på nätet angående odon, blaabär och lingon och det verkar som om odon och lingon kan hybridisera men hittade inga bilder på hybriden. Hittade även att blåbär och lingon kan hybridisera och det är vanligare. Så min undran är om blåbär och odon kan hybridisera? Förutom de svenska arterna så finns det ganska många arter till som odlas i trädgårdar och sprids ut i naturen så att avgöra på en bild vad det är för art kan vara svårt speciellt när växten inte är arttypisk...

Det har ingen betydelse vilken Vaccinium-art det för alla går att äta.

/Stellan

Bilden är tagen i Jämtland.
Detta var flera buskar. Typ som ett litet blåbärsområde.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips