• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Dags för en störande spaning.

Jag kan inte låta bli att vilja anmärka när nån skriver eller säger att " jag ska gå och träna" tex. "Ok" tänker jag, men vad ska du träna? Matlagning, blockflöjt eller knyppling eller vad kan det va? Ordet "träna" är ju synonymt med "öva" eller att repetera nåt, och betyder inte att man ska till gymmet, men det är det folk menar ofta, eller möjligen ut och jogga.

Frågan är då varför vi utelämnar själva grejen vi ska träna. Har gymmandet blivit så normaliserat och vanligt att aktiviteten kapat ordet och gjort det till sitt? Eller är det för jobbigt att säga "jag ska träna muskelstyrka"? Kanske låter man som en krake som som går till rehab? Jag vet inte, men jag stör mig 😄

NÄR började ordet hammock användas på svenska för att beskriva sovhängmatta?
När jag växte upp för 45år sedan var det en hängande trädgårdssoffa och sedan glämde jag delvis bort ordet och sedan återkom ordet för hängmatta att sova i. När började många friluftsmänniskor säga hammock för hängmatta att sova i?

Inte varför och och om det är rätt eller fel, utan min fråga är bara ungefär NÄR det började på allvar?

/Patrik

/.../ En annan avkoppling för vissa kan vara att just läsa inte bara VAD folk skriver i forum utan även HUR. Hitta gamla bortglömda ord att adoptera och torgföra för återuppväckande. /.../ Från tråden Roliga sätt att slappna av.

Mycket intressant.

Jag försöker tänka på vilket språk jag använder på forumet. Korta ner meningar eller skjuta in kommatecken för att det ska vara lättläst. Ibland undrar jag om jag skjuter in för många kommatecken.

Vad gäller svåra eller gammalmodiga ord tvättar jag bort även dem. När jag nu läser att det kan finnas en önskan att hålla liv i gamla ord kanske jag ska fundera ett varv till.

Eftersom du läser hur andra skriver får du (eller andra) gärna ge mig konstruktiv kritik. Jag är inte det minsta lättkränkt. Är en sådan som gärna letar efter förbättringar i olika sätt att arbeta osv.

Roligt att denna gamla tråd levt upp igen, men inns att man måste ställa in avisering på en för att se nya inlägg.
Mycket intressant.

Jag försöker tänka på vilket språk jag använder på forumet. Korta ner meningar (...)
Jag behöver också ofta "kamma ut" alltför komplexa meningar i deras beståndsdelar, men syndar nog ofta ändå - troligen för att jag är uppvuxen med språk som klarar av detta utan att det blir otydligt eller onaturligt. Svenskan saknar böjningssystem som håller reda på vilka bisatser huvudsatsens delar syftar på, och då fungerar det dåligt med en alltför avancerad meningsbyggnad. Slaviska språk har behållit det mesta av de ursprungliga indoeuropeiska språkens böjningssystem och klarar därmed galant bisatser i flera led. Tyskan ligger någonstans däremellan.
eller skjuta in kommatecken för att det ska vara lättläst. Ibland undrar jag om jag skjuter in för många kommatecken.
Jag har blivit kritiserad för att överanvända kommatecken i svenskan (inte i andra språk) och faktiskt dragit ner på bruket, när jag fått höra att det upplevdes som "rytmstörande". Jag inser att den sparsamma användningen av kommatering i svenskan har sitt ursprung i det talade språkets rika artikulering och musikalitet, som gör att den upplevs som onödig även i skrift. Det ska såklart vara en utlänning att kunna beskriva det med denna fantastiska kärleksförklaring (kursiverad i inlägget)
Vad gäller svåra eller gammalmodiga ord tvättar jag bort även dem. När jag nu läser att det kan finnas en önskan att hålla liv i gamla ord kanske jag ska fundera ett varv till.
Det finns faktiskt ytterligare en rolig språktråd, som egentligen borde ha integrerats i denna. Den handlar bl a just om "utrotningshotade" ord. Det finns (har funnits?) ett nördigt gäng, som lite halvt på skoj "adopterar" sådana ord - vilket innebär att man ser till att använda dem, och därmed förhoppningsvis förhindra att de dör ut.

Joanna: Då har jag fått en utförlig förklaring till varför du använder långa meningar ibland, en förklaring jag inte hade kunnat gissa mig till. Vill du ha återkoppling på mängden kommatecken kan jag försöka tänka på det framöver. Men jag är själv lite osäker, tror det finns tillförlitligare källor i ”mittfåran”.

Om språket i mina inlägg:

Det språkliga går mer eller mindre på automatik när jag skriver på Utsidan, bortsett från några extra kommatecken då och då, samt några bindestreck. Prioriterar gruppen som inte har så lätt att läsa framför de som vill ha ett avancerat språk.

Däremot får jag ganska ofta göra medvetna avväganden kring hur noga jag ska förklara saker. Att undvika att skriva en ”textvägg” har hög prioritet hos mig. Därför blir jag ibland tvungen att skära bort en del förklaringar som några skulle behöva.

Min strävan att undvika ”textväggar” leder ofta till att jag skriver med hög informationsdensitet för att på litet utrymme få mycket sagt. Det är jag väl medveten om. Frågan är om jag begår ett misstag där. Om det upplevs som svårsmält är det kanske ingen bra idé.

Synpunkter emottas tacksamt.

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips