Utrustning för vandring?

Hej!

denna frågan har väl varit uppe ett antal gånger tidigare och jag har läst många trådar men inte riktigt hittat någon som täcker in allt jag vill ha hjälp med.

Det är så att jag är helt ny på det här med vandring osv bortsett från lumpen. Men nu har jag bestämt mig för att jag och min flickvän ska ge oss upp på keb. till våren vi har tänkt att ta någon hyffsat lätt runda första gången och kombinera tältande med stuga någon natt och siktar på att vara ute i ca: 3 nätter. Så det var lite bakgrundsinfo om projektet det jag nu behöver hjälp med är vad man behöver/ska ha med ut på en sån här vandring? vi har ingen utrustning alls så vi kommer att behöva köpa allt därför vore det bra att veta vad man behöver satsa på vad ska man lägga mer pengar på och vad kan man komma undan med lite mer prisvärt? förhoppningsvis ska vi fastna för detta och göra fler turer men man vet aldrig.

Vad behöver man då för utrustning? tips på mäken som kan vara bra att kika på`? sen en liten undran: hur ser väderleken ut runt april maj på fjället?

hoppas någon orkar förbarma sig över oss:)

Mvh Tobias
 
Hej!
Välkommen till en underbar värld av upplevelser. Kan direkt säga att jag inte har någon som helst erfarenhet av Keb i april maj, men kan tänka mig att det fortfarande kan vara en hel del snö och om inte det så i vart fall ganska blött. Kolla öppettider för stugor för jag är inte säker på att de öppnat för säsongen än.

Vad gäller utrustning så fråga i första hand bland vänner och bekanta efter vad som kan lånas. Köp inte på er allt innan ni vet om ni kommer använda grejorna.
Ett par kängor alternativt stövlar skulle jag dock satsa en slant på. Frågan är då om det ska vara stövlar eller kängor och i så fall texmexkängor av sydeuropeiskt snitt eller av lundhagstyp. Ja, gör en sökning här och läs vad andra tycker. Själv föredrar jag kängor och har både sköna texmexkängor som är svårtorkade när de blivit blöta och ett par Lundhags som inte är lika sköna att gå i, men som andra sidan går att torka upp och som dessutom går att använda som pjäxor. I kängorna använder jag dubbla strumpor av ullfrottétyp och en tunnare funktionsstrumpa.
Annars är ju regnställ trevliga att ha. ITAB packaway kostar inte skjortan och är helt ok. Håller inte för evigt men jag tycker det är prisvärt. Det finns säkert recenserat och är diskuterat tidigare. Sedan kommer vi till...

Frågorna är lite många för att ni ska få så särkilt specificerade svar som svarar på allt här, men jag förstår undringarna. Jag skulle nog ändå börja med att söka runt lite här bland skodonstrådar, byxtrådar, ryggsäckstrådar, sovsäckar mm och sedan gå till en butik och prova, klämma och känna på lite grejer och sedan återkomma med mer specifika frågor om det fortfarande återstår frågetecken. Hjärtinnerligt välkomna till en infernaliskt prylgalen värld...
/Tjo
H
 
  • Sök reda på andra forumdeltagares packlistor
  • Överväg att sova alla nätterna i stuga så slipper ni rätt mycket extra utrustning
  • Provtälta några dygn i närområdet innan ni drar till fjälls
 
sen en liten undran: hur ser väderleken ut runt april maj på fjället?

Mvh Tobias

När det gäller utrustning finns inga enkla svar och man kan skriva spalmetrar om det. Förköp er inte och lyssna kritiskt på försäljares tips och råd.. För en normal sommarvandring i Kebområdet så behöver man inte rusta sig för expedition och en bra början är ju att gå med lätt packning och övernatta i de många stugor som finns i området.

När det gäller väder i april/maj så har jag gjort en fantastisk skidtur runt Keb i april då vi några nätter bodde i snöka. Det kan med andra ord vara en hel del snö även om snösmältningen kommer igång rejält under månaden. För förstagångsvandraren i Norrbottensfjällen skulle jag snarare rekommendera juli-augusti.
 
Jag får tacka för era svar, jag har som plan att köpa ett par kängor lutar åt Meindl eller lowa men är inte helt bestämt än :)

i övrigt tänkte jag börja att utrusta mig med kläder (M90 värmetröja, undertröja, strumpor
och byxor kanske även en m87) sen att komplettera med några produkter från itab

klarar man sig på detta? kkommer även att köra med ett armékök till att börja med sen ska jag fixa en ryggsäck 1000-1500 och en sovsäck.
 
Vad gäller kök brukar jag och flera andra vara snabba på att rekommendera ett gaskök, då slipper man slabba på med T-röd. Antingen en sån liten sak man skruvar direkt på tuben eller kanske en gasbrännare till Trangiakök.

Ska du på fjället i juni-augusti kan man räkna att man kan råka ut för temperaturer ner mot 0. Så kolla på det då du väljer sovsäck. Titta även lite på vikten, kanske inte behöver en sovsäck på 2kg.

Du klarar dig bra med dom kläder du valt. Värt att tänka på är att ha kläder av syntetmaterial som torkar snabbt eller ull som värmer även om det är fuktigt.

Om du känner att du är intresserad och kommer att göra fler än en tur tycker jag att det är värt att köpa bra saker. Det är inte många som har råd att köpa alla prylar nya på en gång, men jag har ungefär köpt en dyr sak per år, har haft gamla grejjor som under flera års tid har bytts ut mot nyare, lättre, bättre.

/Ulf
 
Vårtur

rekommenderar stugor till förstagångare och glöm inte skidorna....
Solskydd kan man behöva tänka på både för näsan och ögonen.
Nätterna brukar frysa så tidiga mornar kan föret vara riktigt snabbt.
Middag em i apelsinläge kan vara trevligt, led bara ut smältvattnet från gropen.
Ni har något att glädjas åt.
//J
 
Ok ev. så kansek det blir en stugtur första gången vi ska upp, ytterliggare en fråga:

Itab´s byxor vildmark är det någon som känner till något om dem? undrar lite hur tjocka de är?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.