Urbota dum konstruktion

Re: Glastermos vs. ståltermosar

Brune; sa:
Jag är tveksam om någon i bekantskapskretsen (skridskoåkare) använder glasthermos längre. Även om glasthermosen nog en gång i tiden ändrade vanor för utefolk, så kom stålthermosen till glädje för dom som någon gång krossat en glasthermos.

Kemifråga: Vad gör det rostfria stålet med kaffet? Katalysator i någon kemisk process ?

Per Brune

Jag har självklart glastermos på skridskoturerna. Tre krossade glastermosar på drygt 25 år har jag stått ut med. Packar termosen utanför innerpåsen i ryggan.

Vid promenader i skogen kör vi ofta med kokkaffe i en alukastrull över en liten kaffeeld. Har inte vågat mig på kaffeeld när jag åker med grupp 1.

Stål fungerar som katalysator för oxidationen av kaffet. Aluminium och titan har en oxiderad yta och sannolikt är den ytan inte lika aktiv som katalysator som en stålyta.

Öl och läskburkar i aluminium lär ha en plastbeläggning på insidan som är smakneutral. Kanske skulle man kunna ha liknande beläggning på insidan av ståltermosar eller någon slags keramik/emalj?

Thure
 
Kan inte nån med inflytande plocka upp några av tipsen här och få de bra grejerna i produktion? Vissa tips är ju så klockrena men ändå finns det inte på marknaden..'

Nä, man kanske skulle gå ut i spöregnet med bristfällig termos och dricka rävgift.
 
Källor angående oxidation?

Det är alltid intressant att studera varifrån fakta kommer så man själv kan bilda sig en uppfattning. Vilka är källorna till oxidation av kaffe i stål-, glas- respektive titantermos som nämnts? Finns det källor/referenser som behandlar ev. effekt på kaffesmak av aluminiumkärl vore det också intressant. Vilka ämnen är det som oxiderar och ger bismak?

/Tommy
 
Re: Källor angående oxidation?

Tommy E; sa:
Det är alltid intressant att studera varifrån fakta kommer så man själv kan bilda sig en uppfattning. Vilka är källorna till oxidation av kaffe i stål-, glas- respektive titantermos som nämnts? Finns det källor/referenser som behandlar ev. effekt på kaffesmak av aluminiumkärl vore det också intressant. Vilka ämnen är det som oxiderar och ger bismak?

/Tommy

Tillagning av kaffe samt en del av det du frågar efter finns ganska bra behandlat i Svensk Uppslagsbok 50-talsupplagan. Att stål är en katalysator vid oxidation kan du säkert hitta uppgifter om i någon basal kemibok.

Thure
 
Re: Källor angående oxidation?

Tommy E; sa:
Det är alltid intressant att studera varifrån fakta kommer så man själv kan bilda sig en uppfattning. Vilka är källorna till oxidation av kaffe i stål-, glas- respektive titantermos som nämnts? Finns det källor/referenser som behandlar ev. effekt på kaffesmak av aluminiumkärl vore det också intressant. Vilka ämnen är det som oxiderar och ger bismak?

/Tommy

Som sagt, att mjölk inte skulle gå ihop med titan är nåt som jag hört. Har absolut inga belägg för det.
 
Varje tvåmans fjälltält som inte är av den ca 50 år gamla typen Tarfala är en urbota dum konstruktion, enligt min mening i alla fall. "Muddus" från Hilleberg är av typ Tarfala, liksom deras gamla Kebtält.
 
mellpat; sa:
Varje tvåmans fjälltält som inte är av den ca 50 år gamla typen Tarfala är en urbota dum konstruktion, enligt min mening i alla fall. "Muddus" från Hilleberg är av typ Tarfala, liksom deras gamla Kebtält.
Har du nåt emot att berätta hur du kommit till denna intressanta och kanske något ovanliga åsikt? De flesta av oss dårfinkar härute släpar nämligen på andra tältkonstruktioner, även om vi sovit hela vår uppväxt i morsfarsans gamla ryggåstält. Och har våra skäl till det.
 
En kompis förfrös händerna då han misslyckades trä igenom dom tunna böjda metallbågarna till ett tunneltält under en midvintertur. Själv har jag råkat ut för att få bägge bågarna brutna på sammanlagt fyra ställen under en sommarstorm. Dessutom ska dom inneboende ha varsin absid, placerad åt sidorna till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.